י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הקרב על האיחוד האירופי

מי יהיה נציגם של היהודים באיחוד האירופי? 'הארץ' על המאבק בין 'מרכז רבני אירופה' ל'וועידת רבני אירופה'

רבני ה'מרכז' עם נשיא 'האיחוד האירופי'
רבני ה'מרכז' עם נשיא 'האיחוד האירופי'

מאבק פוליטי רב עוצמה ניטש בימים אלה בין שני ארגוני גג יהודיים בבריסל סביב שאלה אחת: מי יהיה נציגם המרכזי של היהודים באיחוד האירופי. בצדו האחד: "ועידת רבני אירופה", ארגון ותיק שמאגד את רבניה הראשיים של היבשת כבר 50 שנה; בצדו השני: "מרכז רבני אירופה", ארגון צעיר המקורב לחב"ד, שצבר השפעה באיחוד בשנות פעילותו. על הפרשה מדווח עיתון 'הארץ'.

לפני כשבועיים התערב בסכסוך הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, וצידד באנשי המרכז, בצעד שהרים כמה גבות באיחוד ועורר סערה בבריסל.

חמש דקות הליכה בלבד מפרידות בין משרדו של הממונה על יחסי החוץ של האיחוד, חאווייר סולאנה, לבין בניין "מרכז רבני אירופה" בבריסל. המרכז מוגדר כ"ארגון גג" לרבנים ביבשת, והוקם ב-2000 על ידי אנשי חב"ד מאיטליה. מנכ"ל הארגון, הרב מנחם מרגולין, אומר כי מטרתו היא לסייע לרבנים שפונים אליו מרחבי היבשת, באמצעות קשריו הענפים עם האיחוד האירופי ומוסדותיו.

אלא שאנשי ארגון הגג השני - "ועידת רבני אירופה" חשים שמרגולין ואנשיו אינם מסתפקים רק בזאת. לדברי גורמים המקורבים לוועידה, מרכז רבני אירופה מנסה "להכניס רגל" באופן קבוע למוסדות האיחוד האירופי, בניסיון לכרסם ממעמדם כנציגיהם של הרבנים ביבשת, בצעד שעלול להוביל לפילוג בקהילות ברחבי אירופה.

כנס עם הדלאי למה

העימות האחרון אירע לפני כשבועיים, בעקבות התערבותו של הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר. הרקע להתערבות הוא כנס בין-דתי שערך נשיא האיחוד, ז'וזה מנואל בארוסו, בנוכחות מנהיגם הרוחני של הטיבטים, הדלאי למה, ונציגים מכל הדתות, ב-30 במאי בבריסל.

בעוד נציגי ועידת רבני אירופה הוזמנו להשתתף בכנס, אנשיו של בארוסו נמנעו מלהזמין את נציגי מרכז רבני אירופה. במכתב בהול שנשלח ארבעה ימים לפני הכנס הדגיש משרדו של הרב מצגר כי הרב "מבקש במיוחד שנציג של 'מרכז רבני אירופה', ארגון העובד בשיתוף פעולה הדוק עם הרבנות הראשית בישראל, יהיה נוכח בכנס". הנימוק להתערבותו של הרב בענייני ייצוג היהודים באירופה היה ש"הרב מצגר הינו רבה הראשי של ישראל, ומתוך כך הוא נציג של יהודי העולם". על המכתב חתום ראש לשכתו, הרב מאיר רוזנטל.

לדעת אנשי ועידת רבני אירופה, התערבותו של מצגר אינה ראויה. "כל התערבות חיצונית שמעמידה בסכנה את האינטרסים של היהודים באירופה", אומר מנכ"ל הוועידה הרב אבא דונר, "אינה יכולה לסייע למצבן של הקהילות ביבשת".

לדברי גורמים הבקיאים בנושא, המאבק בין שני הארגונים מתרכז בשאלת ייצוג היהודים באיחוד משום שתפקיד זה מקנה למי שממלא אותו כוח והשפעה באירופה כולה. כל ארגון שיתהדר בקשרים ענפים עם בכירי האיחוד, יוכל לנצל קשרים אלה כדי לגייס תומכים וכספי תרומות, כמו גם להשפיע על מדיניות האיחוד ועל סוגיות יהודיות.

הרב מרגולין אומר כי פנה למשרדו של הרב מצגר בעניין הכנס, אך מציין כי מקור כל התקרית באי הבנה. "למעשה, חשבנו כי מדובר בכינוס מועצה דתית שתייעץ באופן שוטף לנשיא בארוסו בענייני דת, וחשבנו כי ראוי שיהיה ליהדות נציג בה", אמר. מרגולין טוען כי "כשפנינו לרב מצגר ולאיחוד האירופי כלל לא ידענו שכבר הוזמנו רבנים יהודים כלשהם". מלשכת הרב מצגר נמסר, כי "המרכז לרבני אירופה היה הארגון היחיד שפנה אלינו בעניין הכנס. לו היה פונה אלינו ארגון אחר - היינו שמחים לעזור". בכל מקרה, פנייתו של הרב מצגר לא נענתה.

הסערה לא תמה

גם לאחר הפגישה בבריסל, שבה נכחו בסופו של דבר שני נציגי ועידת רבני אירופה - רבני בריסל ושטרסבורג - הסערה לא נפסקה. אנשי המרכז המשיכו לתקוף את האיחוד על שלא הוזמנו. נציגם המיועד של הרב הראשי ושל מרכז רבני אירופה לכנס, הרב הבריטי יצחק שוחט, אמר בראיון ל"סוכנות הידיעות היהודית באירופה", כי "הנשיא בארוסו בחר להתעלם במכוון מבקשתו של הרב מצגר". לדבריו, "באיחוד אירופי שבו 800 רבנים ב-25 מדינות, ייצוגם של היהודים כיום אינו משקף נכונה את מגוון האזורים והשפות של היהודים באירופה". הסוכנות גם ציטטה גורם קרוב לרב מצגר שאמר כי הרב "נעלב מהתעלמותו של בארוסו מהפנייה אליו".

"אין בינינו תחרות", מכחיש הרב מרגולין ממרכז רבני אירופה, "אנו שני ארגונים שונים עם מטרות שונות, ואנו מברכים על כל ארגון שפועל למען יהודים". אך נראה כי הארגונים חלוקים לפחות בתפיסת העולם לגבי מהות הייצוג של יהודים ביבשת. "לדעתנו, אין גורם אחד שיכול לייצג את היהודים האורתודוקסיים באירופה", מציין מרגולין. מנגד, גורם המקורב לוועידת רבני אירופה סבור כי על הקהילה היהודית ביבשת לדבר ב"קול אחד". "בכל מקום שבו יש כמה גורמים מייצגים נוצר פילוג בין יהודים. התוצאה של פילוג כזה עלולה להיות הרסנית ליהודים בעולם".

ובינתיים, גם האיחוד האירופי נדרש להגיב על הסערה סביב המפגש. "אם המרכז לרבני אירופה נפגע מחוסר הזמנתם, אנו מתנצלים", אמרה דוברת במשרדו של הנשיא בארוסו, "היה מדובר בכנס ספציפי, והפגישה לא היתה אמורה לייצג את כל היהודים באירופה. הם הוזמנו בעבר לפגישות, והם יוזמנו בעתיד. למעשה, מר בארוסו עושה מאמצים להיפגש עמם כבר בעתיד הקרוב". נראה כי גם אם המערכה הראשונה הסתיימה ללא הכרעה, הקרב על בריסל בוודאי יימשך.

קישורים:
מקור הכתבה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד