י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

'תיק' רפואי

ד"ר אפרים רימון חשף בפני משפחה חרדית כי באמם בוצעו ניסויים. זה לא מנע מהאשמים לטפול עליו את האשמה

מטופליו באו להעיד על מוסריותו. ד"ר אפרים רימון
מטופליו באו להעיד על מוסריותו. ד"ר אפרים רימון

משרד הבריאות ו'קופת חולים כללית' בודקים חשד לפלילים בשניים מבתי החולים בשפלה. החשד הוא כי עשרות ניסויים מזעזעים ובלתי חוקיים בוצעו בשנים האחרונות בבתי החולים 'קפלן' ובית החולים הגריטרי 'הרצפלד' בגדרה שבבעלות 'קופת חולים הכללית'.

במסגרת המחקרים שערכו כמה מבכירי המחלקות, עולה חשד כי בוצעו ניסויים שונים ונלקחו בדיקות דם רבות, ללא אישור המטופלים, שחלקם נפטרו במהלך הניסויים.

חשיפת הפרשה החלה עם פיטוריו של ד"ר אבנר שחר, כיום הגריאטר המחוזי של משרד הבריאות. ד"ר שחר פוטר מבית החולים הגריאטרי 'הרצפלד', לאחר שמחה נמרצות נגד ניסויים שונים, שנערכו ללא ידיעת החולים וללא אישורם. לאחר שיצא ד"ר שחר לשנת הכרעה שבסיומה ביקש לחזור, הודיעה לו הנהלת בית החולים כי הם אינם מעוניינים להעסיקו. ד"ר שחר סבור כי הסירוב לקבלו לעבודה נובע ממחאתו נגד הניסויים שבוצעו. הוא פנה למבקר המדינה, שהחל לחקור את הפרשה.

על פי החשדות, ערכו את המחקרים מנהל המחלקות ב'הרצפלד', המנהל אף את המחלקה הגריאטרית ב'קפלן', ד"ר שמואל לוי וסגניתו.

בתוכנית התחקירים 'עובדה', ששודרה בערוץ 2, נחשף כי אחת הנפגעות מהניסויים היא גב' ויזל, אשה חרדית, ניצולת שואה, שעברה ניסויים אצל ד"ר מנגלה באושוויץ. בתה סיפרה, כי לאחר ביקור הרופאים אצל אמה, הבחינה במזרק ובתוכו שתן מונח למרגלות מיטתה של אמה. כששאלה את אמה האם לא יכלו לקחת את השתן בצורה מכובדת יותר, לא ידעה האם להשיב. כעבור שבועיים נפטרה גב' ויזל מזיהום בבטנה, שנגרם ככל הנראה במהלך הניסוי.

דבר הניסוי נודע לבת באמצעות סגן מנהל המחלקה, ד"ר אפרים רימון. רימון הוא רופא שומר מצוות, שכיהן כסגן מנהל מחלקת גריאטריה בבית החולים 'קפלן' ואחר-כך כמ"מ מנהל מחלקת שיקום בבית החולים 'הרצפלד'.

ד"ר אפרים רימון כמעט ומצא עצמו במקומו של ד"ר שחר שפוטר מ'הרצפלד', לאחר שניסה למחות על הניסויים. מנהלי בית החולים ביקשו לפטרו, לאחר ששכר עו"ד באופן עצמאי בתחילת חקירת הפרשה.

מספר בכיר ב'קפלן' ל'בחדרי חרדים': "ד"ר שמואל לוי שמכהן גם כמנהל המחלקה (גריאטרית בקפלן. א.ב.) וגם כמנהל הרפואי של 'הרצפלד' וגם כמנהל כמה בתי אבות, ביקש כמה פעמים מד"ר רימון לחתום לוועדת הלנסיקי כאילו הוא החוקר הראשי, מאחר שהוא מאוד עסוק ולא יוכל להתפנות תמיד לדיוני הוועדה. אחר-כך, כשמשרד הבריאות והמבקר התחילו לחקור את הפרשה, ניסו המנהלים 'לזרוק' את התיק על הד"ר אפרים רימון ובכך לנקות את מנהל המחלקה וסגניתו".

ד"ר רימון לא ויתר. הוא שכר לעצמו עו"ד שייצג אותו בשלב החקירות, וניסה להציג את גרסתו: הוא לא ידע שהניסויים נעשו מבלי לקבל את אישור החולים, העובדה היא שהוא היה זה שסיפר לתומו לאחת המשפחות על תוצאות הניסוי באמם, וכשנודע לו שאין החולים יודעים על הניסויים ניסה לעצור אותם ולהתלונן בפני הגורמים הרלוונטיים.

אך, התיק נתפר, והאשמה הוטלה על הרופא הדתי המסור, שרבים ממטופליו באו להעיד על מוסריותו ועל המסירות הרבה שלו כלפי החולים.

למרות זאת הודיעה הנהלת בית החולים 'הרצפלד' לד"ר רימון, כי לא יכהן כמנהל המחלקה. בתגובה פנתה ההסתדרות הרפואית לבית הדין לעבודה, נגד החלטה זו, הנחשבת לפגיעה במעמדו ללא סיבה. בית הדין קבע על השעיית הפיטורין, עד למועד מסקנות החקירה של האשמים האמיתיים בפרשה.

דנה קידר, דוברת המרכז הרפואי 'קפלן-הרצפלד', אומרת בתגובה: "לפני כשנה פורסם דו"ח מבקר המדינה בנושא ניסויים קליניים במספר בתי חולים בארץ. בעקבות דו"ח המבקר הקים משרד הבריאות ועדה לבחינת הנושא. הוועדה טרם סיימה עבודתה וממילא לא הוגש דו"ח. לכשיגיע נלמד אותו וניישם את המלצותיו.

"למיטב ידיעתנו, כל המחקרים שבוצעו בבית החולים 'הרצפלד' נערכו באישור ועדת הלסינקי, בהתאם לתקנות משרד הבריאות. אם יסתבר שבוצעו מחקרים ללא אישור ועדת הלסינקי או בניגוד לתקנות משרד הבריאות, הדבר חמור ויטופל בהתאם להמלצות הוועדה.

"בבית החולים מטפל צוות מסור העושה עבודתו קודש בחולים קשישים הסובלים ממחלות קשות וסופניות ומעניק להם טיפול איכותי. הצוות נלחם על כל חולה וחולה ויש להדגיש כי 75% מהחולים משתחררים לביתם.

"לשאלתך הראשונה: ד"ר רימון לא פוטר ממשרתו. תפקידו כממלא מקום הינו זמני. לשאלתך השנייה: ד"ר שחר לא פוטר, אלא עזב מרצונו. הוא יצא לשנה חל"ת ולא חזר".

קישורים:
לצפייה בתחקיר 'עובדה' - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד