י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'המועמד המקוון' מאיים על ליברמן

הסנאטור יוסף ליברמן ניצב מול מתחרה חזק: המועמד נד למונט, שהשיג את המימון והתמיכה בזכות בלוגרים זועמים

סנטור, יוסף ליברמן
סנטור, יוסף ליברמן

בגיל 64, אחרי שהתמודד לתפקיד סגן הנשיא והפך לאחד המנהיגים הידועים בארצות הברית, , עומד הסנאטור יוסף ליברמן בפני קרב של ממש. עד לאחרונה, צפו פרשנים שליברמן ינצח ללא קושי בבחירות במדינת קונטיקט. אלא שכעת, נראה שהניצחון בורח ממנו.

מי שמאיים עליו, לפי עיתון 'הארץ', אינו פוליטיקאי מוכר, אלא איש עסקים אלמוני, בשם נד למונט, שהצליח להדביק את ליברמן בסקרים בעיקר בזכות תמיכתם של כותבי בלוגים, הזועמים על הגיבוי שהעניק ליברמן לפלישה לעיראק.

למונט, המוצג כעת כ'מועמד המקוון', הוא יזם של חברות טלוויזיה בכבלים, שגם את המימון למסע הבחירות שלו גייס דרך האינטרנט. לפני פחות מחודשיים, נהנה ליברמן מפער של 27% על למונט. בשבוע שעבר קטן הפער הזה עד כדי שישה אחוזים. עד הפריימריס שיתקיימו במפלגה הדמוקרטית נותרו עוד כשישה שבועות, ובמטה ליברמן חוששים שהפער עלול להצטמצם עוד יותר.

המפנה המפתיע במירוץ לראשות המדינה מנבא כנראה את הכיוון אליו תפנה המפלגה הדמוקרטית. מדובר במאבק בין האופן המסורתי בו פוליטיקה מתנהלת היום, באמצעות מנגנון מפלגתי הירארכי - לבין צורה חדשה של פוליטיקה, אשר פותחה על-ידי מי שמכונים אנשי "האינטרנט מלמטה". בקמפיינים האחרונים בפוליטיקה האמריקנית, הפך מדיום האינטרנט לזירה עיקרית לגיוס כספים.

אם למונט יחולל מהפכה בפריימריס של קונטיקט, הצלחתו עשויה לסמן נקודת אל-חזור בפוליטיקה האמריקנית. "היא תשנה את סוג האדם שבוחר להיכנס לפוליטיקה", סבורה אריאנה הופינגטון, מקימת הבלוג הפוליטי 'הופינגטון פוסט'. "היא תשים קץ לשליטתם של היועצים, שניהלו את הקמפיינים לפי קבוצות מיקוד וסקרים".

כבר היום, נראה שפריחת האינטרנט משנה את המפלגה הדמוקרטית מן היסוד. ועידה של כותבי בלוגים ליברלים שנערכה החודש בלאס וגאס משכה אליה אישים מרכזיים במפלגה. הארי ריד, מנהיג המפלגה בסנאט, נשא את נאום הפתיחה ומארק וורנר, מושל וירג'יניה לשעבר ומועמד מוביל לנשיאות ב-2008, הרעיף על המשתתפים שמפניה ושוקולד. דוברו של וורנר אמר לאחר מכן שיצירת הקשר עם כותבי הבלוגים היתה שווה כל דולר.

כוכב הוועידה היה מרקוס מוליטסאס זוניגה, כותב בלוגים ליברלי, בן 34. פרשנותו על הפוליטיקה הדמוקרטית מתפרסמת בבלוג פופולרי, המתגאה בכ-500 אלף כניסות ליום. תמיכתו של מוליטסאס ודומיו היא גורלית ללמונט. "הוועידה היא הצהרה על מידת ההשפעה שיש לנו", אמר מוליטסאס. "נושאי משרה כמעט ואף פעם לא מפסידים, אבל תושבי קונטיקט עייפים מלראות את המפלגה מתעוותת בידיים של ג'ו ליברמן. זוהי הצהרה על כוחו של העם".

ג'וזף (ג'ו) ליברמן הוא הסנאטור היהודי שומר המצוות הראשון בתולדות ארצות-הברית. בשנת 2000, הוא התמודד לתפקיד סגן נשיא ארצות-הברית - היהודי הראשון שהתמודד לתפקיד זה במפלגות הגדולות. ב-2004 הוא ניסה להתמודד לראשות המפלגה הדמוקרטית, אך זכה לשיעור תמיכה נמוך. ליברמן מתבלט במפלגתו בשל תמיכתו בנשיא בוש בנוגע למלחמת עיראק.

קישורים:
מקור הידיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד