ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

האחרון יכבה את האור

פעם היה 'בית במברגר' מעוז המפד"ל בבני-ברק. מאות התפללו שם בשבת. לפני חודש חל המהפך

המעוז שקרס. בית במברגר
המעוז שקרס. בית במברגר

'בית במברגר', הממוקם במעלה רחוב יהודה הלוי בבני-ברק, הוקם על-ידי ד"ר במברגר ז"ל, שהיה מהפעילים הבולטים בעסקונה של 'הפועל המזרחי' בעיר בני-ברק. את הבניין הקים ד"ר במברגר לאחר שבית הכנסת של הכיפות הסרוגות, ששכן בבית הספר 'משואות', היה צר מהכיל את המוני המתפללים.

כך הוקם לו מעוז מפד"לי בבני-ברק של אותם ימים. בשנות השיא, התפללו ב'בית במברגר' יותר מ-500 איש בכל שבת, ובשל הצפיפות, התקיימו במקום שני מניינים: אחד בקומה העליונה והשני בקומת הקרקע.

בני-ברק של אותם ימים הייתה יותר מפד"לית מחרדית. ראשי העיר היו אנשי המפד"ל, והאחרון שבהם, ר' ישראל גוטליב ז"ל, סיים את כהונתו במפח-נפש עם פרשת אבוחצירא, כש'מיסטר איקס' גבה ממנו עדות מפלילה נגד אבוחצירא.

כך או כך, רבים ממנהיגי המפד"ל 'צמחו' ב'בית במברגר' המיתולוגי: זבולון המר ז"ל, יבדל"ט זבולון אורלב, שאול יהלום ורבים אחרים.

כדי לציין את הצפיפות ששררה במקום, היו באי בית הכנסת מתבדחים ואומרים שב'בית במברגר' נוהגים לרשום את הרך הנולד לתאריך של שבת בר מצווה... עד כדי כך הייתה הצפיפות במעוז המפד"לי.

כל זאת, עד שהחלה ההגירה השלילית של הציבור המפד"לי מבני-ברק ונדידתו למקומות אחרים.

המתפללים ב'בית במברגר' התמעטו בהדרגה. וכך, לקראת הימים הנוראים של השנה החולפת התמזגו שני מניינים של ציבור הכיפות הסרוגות שעוד נותר בעיר למניין אחד. (העיתונאי מנחם מיכלסון, מעורכי 'ידיעות אחרונות' היה מהמתפללים הבולטים במקום. אביו אהרן מיכלסון ז"ל היה ממקימי בית במברגר ועסקן בולט בבני-ברק, לצד ד"ר במברגר ז"ל. מיכלסון 'נטש' את המקום בחג הפסח האחרון).

לפני כחודש נרשם מהפך ב'בית במברגר'. קהילת 'שבת אחים' של תנועת צא"י, בנשיאותו של הרב דן דברקין, התמקמה בקומה העליונה של 'בית במברגר'. קהילה זו שכנה באולם הספורט בתוככי המקלט של בית הספר 'מעלות' השכן. כ-17 שנה הם היו שם, עד שקיבלו את הקומה העליונה והמרווחת של 'בית במברגר'.

אז מה נותר כיום מהמעוז המפד"לי הגדול בבני-ברק? מניין של כ-20 איש בקומה התחתונה, פעילות של ד"ר סובול המנצח והמלחין - והרבה היסטוריה ונוסטלגיה מהעבר המפואר של הפועל המזרחי בעיר התורה והחסידות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד