י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"הרבנים התנגדו לפינוי הקברים"

הרב רוז'ה חשף בסמינר 'מרכז רבני אירופה': הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר סירבו לאשר פינוי הקברים בגוש

הרב הראשי הגאון הישיש רבי מאיר יוסט שליט"א אשר גילו מתקרב לגיל 100 נואם בפני הרבנים
הרב הראשי הגאון הישיש רבי מאיר יוסט שליט"א אשר גילו מתקרב לגיל 100 נואם בפני הרבנים

פינוי הקברים בגוש-קטיף היה אירוע טראגי לכל עם ישראל, והעלה את סף ההתנגדות לתהליך ההיתנתקות. עתה מתברר, כי הגר"יש אלישיב והגר"ש הלוי ואזנר שליט"א, היו מעורבים בסוד העניינים בכל שלבי המהלך, וסירבו לאשר פינוי בית הקברות בטרם פונו הישובים. לאחר פינוי הישובים, סברו הכל כי "יש להעביר את בית הקברות לארץ ישראל", כפי שכתב הגר"ש ואזנר.

את הדברים חשף הרב יעקב רוז'ה, רב חברא קדישא גוש דן, בסמינר מרכז רבני אירופה בהולנד.

"הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר היו מעורבים אישית בהכרעות על גורל הקברים בגוש קטיף", אמר הרב רוז'ה.

הסמינר הלכתי של מרכז רבני אירופה ננעל היום בעיר אמרספורט שבהולנד, בהשתתפות עשרות רבנים, דיינים ומורי הוראה, שדנו בסוגיות הלכתיות כבדות-משקל שנתעוררו באחרונה בקהילות יהודיות ברחבי אירופה.

את הסמינר אירח מרכז 'סיני', בית חולים יהודי לטיפול במחלות נפשיות, בראשות הגאון רבי בנימין יעקבס, יו"ר ועד הרבנים בהולנד וחבר מועצת רבני אירופה.

את אירגון האירוח הלוגיסטי נטל על עצמו הרב דניאל וואן-פרג שליט"א מרבני בית הרפואה, אשר במסירות רבה דאג לכל צרכי הרבנים המתארחים בכינוס, ועשה ככל שביכולתו לרווחתם, באירגון כל צרכיהם.

את ההכנות לכינוס אירגנו ר' דוד רוז שיחי' רכז הסמינר, ר' יוסף הופמן שיחי' מהאגף לכינוסים ולסמינרים, ור' יוסף קורניק שיחי' מנהל האגף לקשרי חוץ ב'מרכז'.

את המושב הראשון, שעסק בסוגיית "פתיחת הקבר לאחר סתימת הגולל, פתח הרה"ג יוסף בנימין צרפתי, רב ומו"צ דק"ק מחזיקי הדת בבריסל, שעמד על חשיבות העיסוק במסכת שמחות שאין לה הרבה דורשין והיא בבחינת 'מת מצוה'.

הגאון רבי אליעזר וולף, דיין בקהילת אמסטרדם הקיף את הנושא מזויות שונות והביא שפע מובאות מתוך ספרי שו"תים העוסקים בנושא. בין השאר הזכיר את המעשה המחריד שנתגלה בבית עלמין יהודי בהולנד, בתקופתו של בעל ה'בנין אריאל', כאשר שומר נכרי נהג לפתוח קבריהם של נפטרים לאחר קבורתם ולמכור את תכריכיהם בשוק המקומי, ורק לאחר שהמשטרה העלתה חשד נתגלה הענין. "מרכז רבני אירופה פועל שמעשים כאלה לא יישנו ועל כך יש לברך".

את המושב השני ניהל הגאון רבי יעקב דוד שמאהל, דיין בקהילת שומרי הדת אנטוורפן ויו"ר הועד הרוחני במרכז רבני אירופה, שעסק בנושא כתיבת צוואות לאור ההלכה. הוא עורר את ההיבטים של כתיבת צוואה באמצעות עורך דין ונוטריון, ודן בשאלות מתי היא תקפה לאור הכלל של "מצוה לקיים דברי המת".

המושב השלישי עסק בהתמודדות הלכתית עם חברי קהילה הלוקים במחלות נפש. פתח את המושב הרב לוי יצחק רסקין, דיין ליובאוויטש ומורה הוראה בהתקה"ח לונדון. במושב נשאו דברים הגאון רבי בנימין יעקבס וכן מומחה למחלות נפש שהופיע בפני הרבנים והשיב לשאלות.

בהמשך עסק הסמינר ההלכתי בנושא חופה וקידושין כדת משה ישראל. במושב אותו ניהל הגאון רבי רצון ערוסי, רבה הראשי ואב"ד קרית אונו, שהעלה את הצורך לחזק את הקשר עם רבני אירופה על-מנת למנוע בעיות של חוסר ידע באשר לטיב מסדרי הקידושין וכל הכרוך בזה. בין השאר העלו הרבנים בדיון בעיות שנתעוררו בקהילותיהם בענייני גירות ובירורי יהדות.

ד"ר שמואל יעקבס עמד בדבריו על חשיבות לנהוג ברפואה על פי ההלכה הצרופה, דוגמת בית החולים המארח את הכינוס.

הרב הראשי הגאון הישיש רבי מאיר יוסט שליט"א אמר כי על כינוס כמו הסמינר הזה נאמר בגמרא מסכת סנהדרין "כינוס לצדיקים נאה להם ונאה לעולם", שכן הרבנים ממרכז רבני אירופה נהנים משיעורי תורה ייחודים ומעשירים ידע ולאחר מכן נהנים מכך המוני יהודים בקהילותיהם – הנאה לעולם. להלן עמד על התאריך של הכינוס, ט' תמוז, אותו מזכיר ה'מגן אברהם', אשר בו נשרפו בצרפת ספרי קודש כתוצאה מהתנגדות לספרי הרמב"ם. ובכינוסים מעין אלו מגדילים תורה ומאדירים אותה.

במהלך הכינוס הוקראה אגרת של הגה"צ רבי אלחנן הלפרין שליט"א, גאב"ד רדשמילא בית שמואל גולדרס גרין ונשיא התאחדות קהילות החרדים בלונדון, בה כתב "לרגל האסיפה המאורגנת במדינת הולנד ע"י מרכז רבני אירופה שרבים גדולים וטובים מגדולי חכמי דורנו רואים בטובה למען הצלת עמנו בתורה"ק במדינות אירופה".

הוא שלח את נכדו הגאון ר' מרדכי יוסף משה הלפרין, רב קהל חסידים ביתר עילית, להשתתף בכינוס. הרב הלפרין נשא שיעור תורני בענין היתר ריבית במצווה דרבנן.

המושב הבא עסק בנושאים הלכתיים רגישים אותה ניהל הגאון רבי דוד משה ליברמן שליט"א הרב הראשי דק"ק שומרי הדת אנטוורפן והרה"ג יעקב רוז'ה רב חברא קדישא בתל אביב. במושב זה, כאמור, חשף הרב רוז'ה את התנגדותם של גדולי ישראל לפינוי בתי הקברות בגוש קטיף.

המושב הרביעי נפתח ע"י הרב שמואל כצמאן שליט"א מהעיר האג שבהולנד בענייני כתיבת כתובה. השיעור נמסר ע"י הגאון רבי יחיה טובול שליט"א רב אב"ד ליאון והמחוז.

המושב האחרון עסק בענייני קבורה בקומות והוא נמסר ע"י הרה"ג יעקב רוז'ה שליט"א, כאשר לאחריו ניתן הזמן לסימפוזיון בענייני הלכה למעשה ע"י הגרד"מ ליברמן שליט"א וכן ע"י אנשי מקצוע שהגיעו ע"מ להשיב לשאלות הרבנים שליט"א.

כינוס ננעל במעמד מרטיט בו ביקרו הרבנים מחנה ריכוז 'קעמפ אמרספורט' הממוקם דקות ספורות מקום הכינוס. הביקור במחנה, בו נרצחו אלפי יהודים בשנת 1941 ריגש את הרבנים שליט"א אשר אמרו במקום פרקי תהילים וקדיש לעילוי נשמות הקדושים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד