י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

השופט: הרב כהנמן הוא הבעלים!

פרסום ראשון: שופט בית המשפט המחוזי, יהודה זפט, פסק היום לטובת נשיא ישיבת פוניבז'

"דעתי כדעת המשיב". הרב אליעזר כהנמן
"דעתי כדעת המשיב". הרב אליעזר כהנמן

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה זפט פסק היום בהחלטה חד משמעית, כי הרב אליעזר כהנמן הוא הבעלים הבלעדי של ישיבת פוניבז'. בדבריו הקצרים, דחה השופט את כל התביעות של הרב שמואל מרקוביץ, והצדיק באופן גורף את טענותיו של הרב כהנמן. כמו-כן קבע השופט, בצורה ברורה במיוחד, כי אין תוקף יותר לבוררות וכי מעתה אין יותר כל סמכות לבוררים.

החלטת השופט ניתנה לאחר שהרב שמואל מרקוביץ פנה אל בית המשפט המחוזי וביקש את סעד משפטי כדי לכפות על גיסו, הרב כהנמן, לבצע סעיפים משמעותיים לטובתו, כפי שבאו לידי ביטוי בפסיקת הבוררות שניתן על-ידי הבורר הרב חיים צימבליס. הרב מרקוביץ גם טען בבית המשפט כי באופן מעשי הרב אליעזר כהנמן אינו פועל באופן ראוי וחוקי, וכי הוא מנהל את הישיבה כראות עיניו, שלא לטובת הישיבה ובניגוד לפסק הבוררות.

בתגובה פסק השופט זפט: "המבקש טוען שהמשיב מפר את פסיקת הבוררים בנושאים שונים, ועל כן פנה לבוררים, ובמקביל הגיש את הבקשה שלפני לסעדים זמניים, בקשה הנסמכת על סעיף 16 (א) 5 ו-17 לחוק הבוררות תשכ"ח - 1968.

"המשיב מתנגד לבקשה וטענתו הראשונה היא שעם מתן פסק הדין פג תוקפו של הסכם הבוררות. המבקש טוען כי הסכם הבוררות הקנה לבוררים סמכות נמשכת שלא פקעה עד עצם היום הזה.

"במחלוקת זו דעתי כדעת המשיב. האמירה 'כולל מתן פסק דין סופי שינתן בזמן המוקדם ביותר' והאמירה בסיפא: 'ישתדלו לסיים הדבר בזמן המוקדם ביותר' מטה את הכף לפרשנות המשיב.

"באין הסכם בוררות, לא ניתן להושיט סעד זמני בהסתמך על סעיף 16 (א) 5 ו-17 לחוק הבוררות.

"לפיכך, הבקשה נדחית."

משמעות ההחלטה היסטורית זו היא רבה, ואין ספק כי היא תשפיע לטובת הרב כהנמן במגוון התחומים הנוגעים לישיבה כמו, למשל, מינוי ר"מים ופינוי בחורים מפנימיות.

אחת ההשלכות המיידיות מההחלטה היא כי הבעל הבית היחידי והמוחלט בכל הקשור לקבלת בחורים לישיבה, הוא אך ורק הרב כהנמן, וכי הרישום לישיבת פוניבז' יכול להתבצע רק דרכו.

החלטה זו באה בעיתוי אקטואלי במיוחד, משום שהבחינות לקראת שנת הלימודים הבאה אמורות להתקיים בשבוע הקרוב. החלטה זו קובעת, למעשה, כי הרב מרקוביץ לא יוכל לקלוט תלמידים.

ההחלטה מהווה ציון דרך משמעותי לאלפי תלמידי בוגרי ואוהדי ישיבת פוניבז' בארץ ובעולם, אשר ממתינים מזה שנים, לסיום הסבך. ההחלטה ברורה זו תקשה מאוד על המשך הישארותו של הרב מרקוביץ ואנשיו בבנייני ישיבת פוניבז'.

האם תהיה זו המילה האחרונה בסיכסוך הגדול, או שמא יפנה הרב מרקוביץ ויערער בפני ערכאה גבוהה יותר? ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד