י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

האם חרדים אשכנזים הופכים לישראלים?

בספר חדש שיצא לאור, המבוסס על מחקר מעמיק, נטען כי הציבור החרדי האשכנזי מגלה פתיחות ודפוסי התנהגות שמקורם בחברה החיצונית הסובבת אותם

נושא למחקר. צילום אילוסטרציה
נושא למחקר. צילום אילוסטרציה

ספר חדש שיצא לאור טוען כי במגזר החרדי, האשכנזים עוברים תהליך של "ישראליזציה", כלומר הפנמה של ערכים תרבותיים ודפוסי התנהגות שמקורם בחברה החיצונית הסובבת אותם.

את הספר, 'בסוד שיח חרדי', כתב החוקר קימי קפלן, מלמד היסטוריה יהודית של העת החדשה והדורות האחרונים במחלקה לתולדות ישראל באוניברסיטת בר-אילן, בהוצאת מרכז זלמן שזר.

הספר מתמקד בארבע זירות: תרבות שמיעת דרשות והרצאות מוקלטות, עלייה ניכרת במספר החוזרים בתשובה, יציאתן של נשים חרדיות רבות לעבודה מחוץ לחברה החרדית וצמיחתם של דורות שלא חוו על בשרם את מאורעות השואה.

בספר נטען כי "חלקים מן המחנה המתון בחברה החרדית האשכנזית, להבדיל מהאנטי-ציונים הקיצוניים, עוברים תהליך סלקטיבי של "ישראליזציה", כלומר הפנמה של ערכים תרבותיים ודפוסי התנהגות שמקורם בחברה החיצונית הסובבת, תהליך המנוגד למגמות ההיבדלות וההסתגרות שממשיכות לאפיין את הרטוריקה החרדית הרשמית".

ממרכז זלמן שזר נמסר כי 'בסוד השיח החרדי' מבוסס על חקירה של מגוון מקורות: פרסומים חרדיים עממיים מסוגים שונים, ובהם ספרים, חוברות וקונטרסים, עיתונות חרדית, עלוני פרשת השבוע וקלטות אודיו, אליהם נלוו תצפיות והשתתפות בכינוסים חרדיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד