י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הנאום הלא מצונזר של גפני

ח"כ משה גפני נשא נאום רצוף בהתבטאויות חריפות ובהומור עוקצני ב'פורום המנהלים' על "האידיוט ממשרד המשפטים" ועל בתי הספר החילוניים. והפינלה: הכל היה בשביל אזכור ב'המודיע'

חייבים לעשן סמים? גפני ב'פורום המנהלים'. צילום: מאיר הלטובסקי
חייבים לעשן סמים? גפני ב'פורום המנהלים'. צילום: מאיר הלטובסקי

דווקא ח"כ מסיעת 'דגל התורה', הצליח לעורר את הענין הגדול ביותר בקרב משתתפי כנס 'פורום המנהלים' של 'המודיע'. הוא נשא נאום רצוף באמירות ביקורותיות חריפות ובהומור עוצקני שגרם לנוכחים להתגלגל בפרצי צחוק עזים.

"המנחה שלמה רוזנשטיין אמר לי שאתם המנהלים עסוקים, ואנחנו הפוליטיקאים מהווים רק מנוחה בין מושב למושב", פתח גפני את נאומו. "אבל התפקיד שלכם הוא מרכזי ביהדות החרדית. אנחנו מתלכלכים בפיח ואתם יושבים ברומו של עולם. אתם צריכים להתמודד עם העובדות. אצלנו מתנהלת מלחמת תרבות במלוא מובן המילה. אין אח ורע לחוסר השוויון התקציבי הפשוט שמגיע למשפחה, לילד או לישוב החרדי. אין לזה אח ורע בעולם הדמוקרטי. והכל בתירוצי סרק".

גפני תיאר את המסלול של עויני הציבור החרדי להתנכל למוסדות התורניים. "משרד המשפטים נותן הוראה, הידיעה מועברת לעיתון 'הארץ' שמפרסם צד אחד ללא קבלת תגובה שלנו, התנועה הרפורמית עותרת לבג"צ, בג"צ מבקש את תגובת המדינה ודרך משרד המשפטים המדינה נותנת את התשובה שמפלה אותנו לרעה".

גפני הציג לדוגמה הוראה סותרת של משרד המשפטים באשר לשעות הלימוד של אברך כולל. לדבריו, בהוראה אחת נדרשו 45 שעות ואילו בהוראה אחרת, הנוגעת לתקציבי הביטוח הלאומי, אמר גפני כי "אותו פקיד", תוך שהוא מתכוון ליריבו משכבר הימים אמנון דה-הרטוך, נותן הוראה של 35 שעות.

"פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בנושא הזה", אמר גפני, "שאני מבקש שיתבע אותי על הוצאת דיבה. אני מסיר את החסינות ואני מתחייב לבוא לבית המשפט בלי עורך-דין".

אחד הנוכחים הזכיר בקול את שמו של דה-הרטוך, שכידוע, ח"כ יעקב ליצמן מקיים איתו קשרים. בתגובה לכך אמר גפני "אם אתם חושבים שיש לנו מאבק עם איש מסוים, הלוואי וזה היה נכון. היו כאלו שהיו טוענים נגדי - אולי נלך בדרך טובה. אבל נגדנו מתנהלת מלחמת תרבות. מאחורי ההחלטות של הפקיד עומדים היועץ המשפטי לממשלה והשרים. דה-הרטוך הוא האידיוט שעושה את דברם".

גפני סיפר על ביקורו המשותף במוסדות חינוך לבנות עם שרת החינוך יולי תמיר. "היא נכנסה לכיתה וכמעט התעלפה, הבנות קמות לכבודה ולא מתיישבות עד להוראה ממנה. אני מופיע בבתי ספר חילוניים, שם התלמידים גם עומדים, אבל על השולחנות. כמעט ברחתי מבתי הספר החילוניים עד שהתרגלתי. והמורה עומדת בצד נפחדת שאף אחד לא יזרוק עליה תפוז, במקרה הטוב.

"תמיר שאלה את אחת התלמידות מה היא לומדת. התלמידה ענתה פיזיקה. שאלתי למה אתן מפלות אותן לרעה, למה התלמידה המקבילה שלה בחינוך החילוני מקבלת פי 1.5 יותר? האם היא מוכרחה לעשן סמים בשביל לקבל כפול?", שאל גפני לקול צחוק הקהל.

משנת הלימודים הקרובה, על-פי הוראת בג"צ, לא יהיה אפשר לתקצב את הישיבות הקטנות מפני שהן אין משלבות לימודי חול. בעיתונות דווח על מאבק בין סיעת ש"ס ליהדות התורה בנושא זה. גפני סיפר כי "ישבתי בבוקר עם אלי ישי מוקדם ואמרתי לו שזה נראה כאילו יש מלחמה בין יהדות התורה לש"ס, אז בוא נשב עכשיו ונתאם עמדות. הם ביקשו לדחות את ההצעה בעוד שבועיים, אבל צריך להבין, התחיל מסע ההסתה נגד החוק. עמדו 3 רפורמיות מחוץ לאולם המליאה וחילקו חוברת נגד. 'הארץ' כבר התחיל לחמם מנועים, גל"צ התלבש על הסיפור הזה. כך שאם היינו מחכים שבועיים לא היינו מקבלים את התמיכה. והיום החוק עבר!".

גפני תיאר בדרכו הייחודית כיצד הצליחו להעביר את החוק. "אנשים חושבים שאין חשיבות לנאומים במליאה. אבל היום חבר הכנסת הרב פרוש שהציג את החוק הסתכל עלי כל הזמן לבדוק מתי יש לנו רוב. עמדתי בקצה השני של המליאה וסמינתי לו עם היד שעכשיו יש רוב. הוא סיים את הנאום והצבענו. זה היה 33 בעד ו-16 נגד והחוק עבר והתהליך הואץ".

"אני רוצה לציין לשבח את חברי הרב ליצמן", אמר גפני, "ששוכב עם 40 מעלות חום. הוא שאל אותי אם לבוא או לבוא, אמרתי לו 'תישאר עם החום בינתיים ואל תבוא'. רק שיהיה בריא. אמרתי לו שאם יש הצבעה, אני מזעיק אותו. כשעלתה ההצעה התקשרתי לחיים יוסטמן ואמרתי לו 'תביא את ליצמן באמבולנס'. 6 חברי סיעת יהדות התורה הגיעו ו-7 מחברי סיעת ש"ס תמכו".

"צריך לעבוד יחד, וזה עבד. ליטאים וחסידים, אשכנזים וספרדים, מרוקאים ותימנים, אם אתם מבינים למה אני מתכוון...", עקץ גפני את המאבק הפנימי על הקרדיט בסיעת ש"ס סביב 'חוק נהרי'.

אחרי פרצי הצחוק הרבים התנצל גפני: "אני עושה צחוק כי אני אחרי יום עמוס מאוד. היהדות החרדית צריכה להתאגד יחד. כשתסיים מלחמת התרבות נוכל להגיד ניצחנו ואז להתחיל במחלוקות, אבל לא עכשיו".

לסיום אמר גפני: "אני מברך את הכינוס הזה ואת עיתון 'המודיע' על הכינוס הרציני הזה, כי אז 'המודיע' יכניס את השם שלי...".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד