ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הקרב על "היתר המכירה": הגר"ע יוסף נגד הגרי"ש אלישיב

רבנים מהציונות הדתית וחקלאים קיבלו אתמול חיזוק משמעותי: הגר"ע יוסף התייצב בגלוי מאחורי "היתר המכירה", שנחתם בבית הכנסת שבביתו. הרב אברהם יוסף: היעדרות אבי ממעמד החתימה - מסיבות טכניות בלבד

הגר"ע יוסף.
הגר"ע יוסף.

רבנים מהציונות הדתית, חקלאים וסיטונאי ירקות ופירות הנאבקים זה חודשים רבים בחרדים לקראת שנת השמיטה שתתחיל מחר, קיבלו אתמול (ה) חיזוק משמעותי: הגר"ע יוסף התייצב בגלוי מאחורי "היתר המכירה". על כך מדווח הבוקר 'הארץ' בעמודו הראשון.

שטר המכירה, שבו הוקנו באופן סמלי כשני מיליון דונם של אדמות יהודיות לערבי תושב אבו גוש למשך שנת השמיטה, נחתם בבית הכנסת שבבית הגר"ע יוסף בשכונת הר נוף בירושלים. על השטר חתם מטעם המדינה בנו, הרב אברהם יוסף, רבה של חולון, העומד גם בראש ועדת השמיטה של הרבנות הראשית.

הגר"ע יוסף אמור היה להשתתף אתמול במעמד החתימה, שנערך בבית הכנסת שמתחת לביתו, אולם ברגע האחרון חזר בו. "הארץ" מדווח כי אנשיו של הגרי"ש אלישיב, המתנגד התקיף ביותר ל"היתר המכירה", הפעילו לחץ כבד על הרב עובדיה כדי להניאו מתמיכה בהיתר. עם זאת, הרב אברהם יוסף אמר שהיעדרות אביו מהמעמד לא היתה ניסיון לרכך את העימות עם הרב אלישיב, אלא נבעה מסיבות טכניות בלבד.

כך או אחרת, למעורבותו של המנהיג הספרדי יש משקל עצום במחלוקת הנמשכת על שנת השמיטה, שאף נידונה בימים אלה גם בבג"ץ ובכנסת. לפי 'הארץ', על אף שהרבנות עצמה היא שהסמיכה את הרב אברהם יוסף לחתום מטעמה על שטר המכירה הממלכתי, הלחץ מכיוון ביתו של הגרי"ש אלישיב הביא לידי כך שבפעם הראשונה מאז קום המדינה מעמד החתימה לא נערך ברבנות הראשית, ושני הרבנים הראשיים נפקדו ממנו.

בינתיים הודיעו עשר מועצות דתיות לבעלי עסקים כי תעודות הכשרות יישללו מהם אם ימכרו תוצרת מהיתר המכירה. הן דרשו מבעלי העסקים למכור רק תוצרת "מהדרין", שמקורותיה העיקריים הם "גידולי נוכרים" ויבוא מחו"ל.

בג"ץ, שדן בשתי עתירות נגד החלטת המועצות הדתיות, מתח השבוע ביקורת על הרבנות הראשית, והורה לה למצוא פתרון שיאפשר לבעלי העסקים למכור תוצרת ישראלית מהיתר המכירה מבלי לאבד את תעודות הכשרות שלהם.

גם ועדת החוקה של הכנסת קראה אתמול לרבנות הראשית להכשיר את התוצרת השנויה במחלוקת. מהרבנות נראשית נמסר לכתב "הארץ" יאיר אטינגר, כי המועצה תשוב ותתכנס בימים הקרובים כדי לדון בנושא.

בדיון בוועדת החוקה פרץ עימות סביב העניין: ח"כ משה גפני טען כי היתר המכירה הוא "זיוף". הרב אברהם יוסף אמר לו בתגובה לא להתערב בענייני הלכה. אחרי הדיון אמר הרב יוסף, כי "יש מערכת של טרור בארץ. אין כאן שום עניין הלכתי, יש כאן עניין פוליטי בלבד. אבא שלי הציל את המדינה כי הוא דאג לכלל ישראל, שלא כולו מקפיד על 'מהדרין'".

שטר המכירה הסמלי שנחתם אתמול משלים את תהליך מכירתן של אדמות החקלאים היהודים שימשיכו לעבד אותן בשנת השמיטה.

הרבנות ערכה השנה גם הליך פרטני ומשפטי, שבו השתתף גם מינהל מקרקעי ישראל, שבו נמכרו לחמאדה גאנם, תושב הכפר מרר, 1.75 מיליון דונם של אדמות מדינה וכן 30 אלף דונם אדמות פרטיות.

סכום הקנייה שנקבע הוא 71.5 מיליארד שקל, וגאנם שילם רק מקדמה של אלפי שקלים שתוחזר לו לאחר סוף השנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד