י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

החינוך החילוני בירושלים הולך ונעלם

ירידה חדה במספר הנרשמים לבתי הספר החילוניים בירושלים. מארבעה בתי ספר גדולים שפעלו ברמות נשאר אחד, מצומק. מורה מירושלים: "התחרדות העיר היא רעה, תחול עליה באוכלוסיה הלא-יצרנית"

כאן התחיל הכל. תיכון 'רנה קסן' החילוני לשעבר בירושלים
כאן התחיל הכל. תיכון 'רנה קסן' החילוני לשעבר בירושלים

שיעור התלמידים בחינוך הממלכתי-חילוני בירושלים הולך ויורד בקצב מהיר. מנתונים שפרסמה מנהלת החינוך של עיריית ירושלים (מנח"י) עולה, כי מספר התלמידים שנרשמו לבתי הספר בעיר השנה, נמוך בשיעור ניכר ודרסטי בהשוואה לנתוני שנת הלימודים תשס"ה.

על פי הנתונים, בהרשמה לכיתות א' בבתי הספר החילוניים חלה ירידה של 9% בהשוואה לתשס"ה. ואילו בכיתות הגבוהות יותר, המצב גרוע בהרבה. בכיתות ז', לדוגמה, חלה ירידה של 23%, נתון שלא מותיר ספק באשר למגמה הכללית.

דוגמה קיצונית המשקפת את המצב ניתן למצוא בשכונת רמות. בעבר פעלו בשכונה ארבעה בתי ספר
יסודיים, שכללו שכבות בנות שמונה-תשע כיתות. ובית ספר תיכון, שכלל שכבות בנות שבע כיתות. כיום, שכבת ז' בתיכון ''אורט רמות'' מונה שתי כיתות בלבד, ומארבעה בתי ספר היסודיים נותר רק אחד, שבשנת הלימודים האחרונה נרשמו אליו עשרה תלמידים בלבד לכיתה א'. בית הספר החילוני שנותר, שבשיאו מנה יותר מאלף תלמידים, הועבר למבנה קטן יותר ומונה כיום כ-200 תלמידים בלבד. המבנה הישן, הועבר לטובת תלמוד תורה חרדי.

הסיבות רבות הן, אולם בבתי הספר מעדיפים לתלות את המצב בהגירה השלילית של משפחות חילוניות מירושלים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-6,000 משפחות, רובן חילוניות, עוזבות מידי שנה את העיר, ואילו האוכלוסיה החרדית, ולהבדיל הערבית, צומחות בקצב מהיר.

מורה באחת מבתי הספר החילוניים, שמתקשה להשלים עם המציאות, אמרה לכתב 'מעריב' כי החרדים אשמים בכל, וניסתה להסביר מה כל כך גרוע בזה: "התחרדות העיר היא רעה, תחול עלייה באוכלוסייה הלא-יצרנית, וזה לא משהו שעיר ענייה כמו ירושלים צריכה".

משרד החינוך, בראשות השרה יולי תמיר, לא רואה את הנתונים בעין יפה. בכיר במשרד אמר כי מדובר בבעיה לאומית. "אם לא נמצא פתרונות, ירושלים תיוותר ללא חינוך ציוני בתוך כעשור. העירייה חייבת למנוע את ההגירה השלילית. משרד החינוך רוצה לראות את האוכלוסייה החילונית צומחת בדיוק כמו האוכלוסיות הערביות והחרדיות בעיר".

מנהלי בתי הספר הציגו בפני ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, את נתוני מכון ירושלים על ההגירה, ואת הירידה בכמות התלמידים בחינוך הממלכתי. אחת המשתתפות בפגישה סיפרה: "כשהצגנו לו את הנתונים על ירידה בכמות התלמידים בחינוך הממלכתי והדתי הוא ענה לנו 'פשוט תעשו יותר ילדים', התאכזבתי מאד מהתגובה". בעיריית ירושלים מכחישים את הדברים המיוחסים לראש העיר.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מנתוני מנח"י עולה כי חלה מגמת עלייה ברישום לגני הילדים. אולם בשנתיים האחרונות אכן ישנה ירידה ברישום לכיתות ז' בבתי הספר הממלכתיים, אך ירידה זו מתונה בהרבה מהמתואר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד