י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תחקיר המשטרה על הפיגוע: השוטר כשל בתפקידו

המשטרה מפרסמת הבוקר לראשונה ממצאים מהתחקיר על הטבח בישיבת מרכז הרב. ביקורת קשה נמתחת על השוטר שהגיע ראשון למקום ולא עשה כלום במשך 16 דקות ארוכות

שוטרים בישיבת מרכז הרב בליל הטבח
שוטרים בישיבת מרכז הרב בליל הטבח

תחקיר המשטרה שפורסם הבוקר (ד) מגלה כשל חמור בתפקוד המשטרה. את התחקיר הציג מפקד מחוז ירושלים, ניצב אהרן פרנקו, בפני ועדת הפנים של הכנסת, ואלו עיקריו:

המחבל החל לירות בישיבת 'מרכז הרב' סמוך לשעה 20:30 בערב. הקריאות הראשונות למוקד המשטרה הגיעו בשעה 20:36. הניידת שהוזעקה למקום ושני שוטרים בתוכה, הגיעה לזירת האירוע בשעה 20:40. בדקות הראשונות מוקדני המשטרה לא ייחסו חשיבות גבוהה לאירוע, על אף כ-1,000 פניות שהתקבלו בדקות אלו. המוקדנים שלחו רק ניידת אחת 'לבדוק את המצב בשטח', ורק אחרי דקות ארוכות הבינו שמדובר באירוע חמור.

השוטר שהיה בניידת הראשונה נכנס לחצר הישיבה כשהוא חמוש ברובה, ואילו השוטרת עצרה אוטובוס מלא בנוסעים ומנעה ממנו להתקרב לאזור התקרית. בתחקיר סיפר השוטר כי המחבל הבחין בו מבעד לדלת הזכוכית של ספריית הישיבה וירה לעברו צרור. לדברי ניצב פרנקו, השוטר לא השיב בירי משום שלא הבחין במקור הירי וחשש לפגוע בחפים מפשע. כך במשך 16 דקות ארוכות, שכב השוטר על הרצפה כשנשקו השלוף בידו, ולא עשה כלום.

למרות זאת, מיד לאחר הגעתו של השוטר הגיעו למקום תלמיד הישיבה יצחק דדון חמוש באקדח וקצין צה"ל סרן דוד שפירא חמוש ברובה M16, והם, בניגוד לשוטר עשו כל שביכולתם כדי למנוע מהמחבל להמשיך במסע ההרג וניסו לפגוע בו.

על פי התחקיר, השוטר שהסתתר לאחר שנורה לעברו -לטענתו- הצרור, לא הסתפק בחוסר המעש האישי שלו וניסה למנוע מסרן שפירא להיכנס לישיבה ואמר לו "תיזהר אתה עלול להיפגע", אך הקצין התעלם מדבריו, נכנס למבנה עד סמוך לדלת הספרייה והמתין לשעת כושר לירות במחבל. המחבל חוסל לבסוף בשעה 20:46 כשיצחק דדון, תלמיד הישיבה החמוש יורה מאחד הגגות ואילו שפירא יורה ממסדרון סמוך.

צוות בילוש של שוטרים שהגיע למקום לאחר חיסול המחבל התעלם אף הוא מקריאות האזהרה של השוטר המסתתר שלא ליצור מגע כיוון שהם אינם מצוידים באפודים וביצעו במחבל וידוא הריגה.

לפי מסקנות המשטרה, השומר שהוצב בישיבה פעל גם הוא בחוסר אחריות, לא ביצע את תפקידו כראוי ולא פעל להצלת תלמידי הישיבה. השומר מוצב בערב באחת הכניסות לישיבה, כניסה אחרת מזו שדרכה נכנס המחבל, הוא שמע את הירי וחשב שמדובר בקפצונים, אבל גם כשאמרו לו בפירוש שזה פיגוע הוא לא עזב את העמדה שלו ולא הגיע לזירת האירוע, למרות שהיה חמוש ויכל להועיל.

פרנקו הדגיש בדבריו, כי הוא היה מצפה מהשוטר לנהוג אחרת: "שוטר הסיור שהגיע ראשון לזירה היה צריך לחתור למגע. אני מצפה מכל שוטר שיודע שיש הרג בקרבתו לחתור למגע עם היורה. האירוע יילמד והדרישה להגיע למגע תרוענן לשוטרים".

המחבל עצמו, סיפר פרנקו, עסק באותו ערב בהסעות לתלמידים יהודיים באיזור ירושלים עד השעה שש בערב, ולאחר מכן הכין את עצמו לפיגוע. לפי הערכת המשטרה, המחבל אסף מידע מוקדם על ישיבת "מרכז הרב" והבחירה בה לא היתה מקרית. פרנקו הוסיף, כי עד לפני שנתיים עסק המחבל בפעילות פלילית באזור חברון ואז החל 'לחזור בתשובה' ולהתקרב לאיסלאם.

המחבל הגיע לישיבה כשהוא חמוש ברובה קלצ'ניקוב עם תשע מחסניות, מתוכן השתמש בשש. היו לו גם שני אקדחים וסכין קומנדו. בחקירת המשטרה אמרה משפחתו שלא ידעה על המעשה ואף גינתה אותו. לטענת פרנקו ניהול הארוע בידי הארבעה שניטרלו את המחבל (כך פרנקו. - ש.מ.) הסיט את הירי לכיוונם ומנע פגיעה נוספת בחיי אדם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד