י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"יש לי מספיק עמותות בכיס. לא מתחרט על אף מילה!"

יו"ר רשת הגנים של אגודת ישראל, יוסף ביננפלד, אומר לכתב 'בחדרי חרדים': "לא חוזר בי". ביננפלד הוקלט כשהוא אומר לגננת שעבדה אצלו: "חפשי את החברים שלך. את הראשונה שתיפגעי". ראיון בלעדי

גננות 'אגודת ישראל' בהפגנה ליד משרד החינוך. צילום ארכיון
גננות 'אגודת ישראל' בהפגנה ליד משרד החינוך. צילום ארכיון



"אני לא חוזר בי מדבריי. אם אתה היית מדבר איתה שעה וחצי, ומתאפק לא לנתק, גם אתה היית מתפוצץ", כך אומר היום (ה) יו"ר רשת הגנים של אגודת ישראל, יוסף ביננפלד, בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים. ביננפלד מגיב להקלטה, בה הוא נשמע אומר דברים חמורים לגננת שעבדה תחתיו. ההקלטה שודרה אתמול בלעדית בתכנית 'המהדורה המרכזית' של מרדכי לביא ברדיו 'קול חי'.

רשת הגנים של אגודת ישראל, שבמסגרתה פועלים 360 גנים ברחבי הארץ, בערים חרדיות ובפריפריה החרדית, משתייכת לזרם החינוך 'מוכר ואינו רשמי' ומקבלת מימון כמעט מלא מהמדינה. מנהלי הרשת שבים ומזכירים כי היא מצויה בגירעון כספי חמור, והופכים את מצבה לתעודת הכשר לפיטורים ולניצול עובדים.

במקרה זה, הנושא המדובר של מאבק הגננות בהנהלה בעבר, צף ועלה בשל שיחה שקיים יו"ר הרשת עם גננת ותיקה, העובדת עשרות שנים ברשת הגנים של אגודת ישראל. הגננת הקליטה חלק מהשיחה, בה ביננפלד נשמע כשהוא מאיים עליה ואומר לה: "חפשי את החברים שלך. את הראשונה שתיענשי. אני אדאג שאת תהיי הראשונה שתיפגעי". השיחה כולה המשיכה באותו סגנון.

הגננת המדוברת, עובדת במשך עשרות שנים ברשת הגנים של אגודת ישראל. לטענתה, כעת, כשהיא בגיל 55, מבקשים ממנה מנהלי הרשת לבחור באחת משתי אפשרויות: פיטורין ללא פיצויים ופנסיה, או לחילופין המשך עבודה, אך בשכר נמוך בהרבה מזו שהיא מקבלת כיום.

להלן כמה ציטוטים מהשיחה, כפי ששודרה:

הגננת: אל תאיים עלי.

ביננפלד: אני יגיד מה שאני רוצה.

הגננת: אל תדבר אלי בצורה כזאת.

ביננפלד: אתן, הגננות, הרסתם את תוכנית ההבראה בעצמכם. אתם בזים לכל הערכים. אתם הורסים את הכל.

הגננת: במשך כל שנות עבודתי, אני קיבלתי רק תעודות הוקרה והערכה, ברגע שנהייתי בת 55, נהייתי הורסת והורגת? אין לכם בושה?

ביננפלד: אין לי שום בושה. במה שקשור לילדי ישראל אין שום בושה.

(ביננפלד אומר כמה מילים)

הגננת: אני מבקשת ממך לא לדבר אלי בצורה כזאת. אם תדבר אלי שוב ככה, אני אקפיד עליך.

ביננפלד: אני ממש מפחד...

ביננפלד בתגובה: הצעתי לגננות פיצויים, הן לא רצו

יו"ר רשת הגנים של אגודת ישראל, יוסף ביננפלד, שוחח היום (ה) עם כתב 'בחדרי חרדים', הוא בכלל לא רואה בעיה בדברים שאמר, והוא טוען שדווקא כן הציע לגננת פרישה עם פיצויים מוגדלים.

שמעתי את השיחה שלך עם הגננת ברדיו 'קול חי'. מה יש לך לומר על זה?

"איך אתה יודע שזה אני? אולי זה מישהו אחר? (צוחק). ועכשיו ברצינות. מוטי לביא חושב שהוא עשה לי טובה גדולה בכך שהוא לא הזכיר את השם שלי והוא עשה את מעוות, אני אמרתי לו: מצידי, תשים את זה עם השם שלי, אין לי שום בעיה עם זה.

"אני לא מתחרט על אף מילה שאמרתי, ולא חוזר בי משום דבר. על אף, אני בן אדם, אני יכול לטעות לפעמים. אני עושה מה שחשוב לרשת ולגננותיה".

תראה, אמרת לה: "חפשי את החברים שלך" וכאלו דברים. זה נראה לך בסדר?

"דיברתי איתה שעה וחצי בטלפון. בהקלטה שמעו 5 דקות. אם אתה היית מדבר איתה שעה וחצי – כמוני, וסובל כל רגע, ולא מנתק, גם כן היית גם מתפוצץ. אז אמרתי איזשהו מילה שהיא לא לשידור, לא פופולרית. אז מה?".

מה קורה אצלכם? למה אתם פוגעים בעובדות?

"אתה מחדרי חרדים?. הביאו לי כמה פעמים ניירות מתוך האינטרנט. אנשים כותבים עלי מה שהם רוצים. מלכלכים. אבל זה לא איכפת לי. ליצמן וגפני קצת מעורבים ברשת. ואני אומר לך שהם בקושי נוגעים בקצה הקרחון. הביאו אותי לרשת הגנים לפני שבע וחצי שנים בשביל להבריא אותה. אם הייתי כמו גולדקנופף (- מנהל רשת הגנים 'בית יעקב'. ש.ר.) יכול להיות שהייתי עושה כסף מהסיפור הזה. אבל אני עובד למען הגנים והגננות".

"אנשים מלאים בתלונות. אבל אתה צריך להבין, שמשרד החינוך נותן לגננות 12 שנות וותק, ואנחנו נותנים, עד היום, גם 40 שנות וותק, וזה עוד חוץ מתגמולים רבים. ישבתי שבוע שעבר עם רואה חשבון שבדק ומצא שרק סעיף הוותק עולה לרשת 8 מליון שקל בשנה. ואנחנו בגירעון של 140 מליון שקל".

איך זה יכול להיות?

"לפי הנהלים של משרד החינוך, רק אם לגננת יהיו פחות מ-12 שנות וותק, ובגן יהיו לפחות 33 ילדים, ואין סעיף של הסעות – רק אז הגן יהיה מאוזן. לא רווחי, מאוזן. לכן אנחנו בכזה גירעון, ואת זה אני בא לתקן".

למה זה קורה לכם ולא לאחרים?

"קשה לתמצת את כל התורה על רגל אחד. אנסה להסביר לך בקיצור: אנחנו הרשת הכי ותיקה, לכן אנחנו סובלים בעיקר מהסיפור של הוותק. ברשתות האחרות יש גננות שעובדות 10 שנים, 20 שנה, אף אחד לא הגיע למצב שיש לו גננות שעובדות אצלו כבר 35 שנה. שאז מתחילים הבעיות והגירעונות".

"יתרה מזאת. אנחנו גם הרשת הכי מפוזרת. יש לנו גנים משדרות של הקסאמים ועד קריית שמונה של הקטיושות. כל מקום שמעוניינים בחינוף חרדי, אנחנו פותחים להם גן. גדולי ישראל הנחו אותנו לפתוח גן בכל מקום, גם אם זה מקום קטן שההפסדים ממנו ידועים מראש".

"יש תכנית הבראה. תכנית הבראה היא לא בית הבראה. אנחנו עומדים לפני קריסה, וחייבים לעשות קיצוצים, כך שבאופן טבעי אנשים נפגעים, אין מה לעשות. אבל כאן יש אבסורד נורא. אני נמצא ברשת, כמו שאמרתי לך, 7.5 שנים. אם אני מעוניין, אני יכול לסגור את הרשת בתוך 5 דקות, לפתוח עמותה חדשה, ולהשאיר את כל הגננות של היום בלי עבודה, בלי פנסיה ובלי פיצוייים".

בלי פנסיה ופיצויים?

"כן, ממש ככה. אם אני מפטר אותן הם ישארו בלי עבודה ולא יקבלו כלום. הם יוכלו לרוץ לביטוח לאומי ולקבל 70,000 שקל. מקסימום. זה בגלל שהן, מיוזמתן, ויתרו על ההפרשות לפנסיה ולפיצוייים, הן רצו לקבל את כל המשכורת בכיס, על פי החלטה שלהם. מה יהיה אחר כך? ירחם השם. הן באו ואמרו: תן כסף, לא מעניין אותנו מהעתיד. וזה לא אני. מי שעשה את הם המנהלים שהיו לפני 30 שנה. הם שוכבים עכשיו בקבר, ואני צריך להתמודד".

ומה אתה עושה בשבילן?

"אני הולך למשרד החינוך ונלחם בשביל הגננות. אני רוצה לתת להם לפרוש עם 150% פיצוי. אבל הם נלחמות בי, ממש נלחמות. 'תמות נפשי עם פלישתים', זה מה שהם רוצות. תאמין לי, הרשת תישאר, יהיו גנים, יהיו ילדים, מי שיינזק אלו רק הגננות. כמו שאמרתי לך, אם אני רוצה ללםתוח עמותה חדשה, יש לי מספיק עמותות בכיס שאני יכול להעביר לשם את הגנים. אבל מי יסבול? אני? לא, רק הגננות המבוגרות שלא יהיה להם ממי לתבוע פיצויים, כי העמותה תתפרק. ואני לא עושה את זה כי אני לא מעוניין שהם יסבלו".

"אז אני נלחם בשבילן, יש כאלו מתוכן שצריכות לקבל אפילו 700-800 אלף שקל, אבל הם נלחמות נגדי. אני רגיל לזה, אני שנים בעסקנות, אני רגיל שזורקים עלי אבנים".

מה לגבי הסיפור הספציפי של הגננת עמה שוחחת?

"איתה יש סיפור מיוחד. כבר ב-2003, הרשת הורידה לכל הגננות את הוותק ל-12 שנה, אני מדבר מבחינת שכר. וזה היה על פי הנחיה של משרד החינוך. הלכו כמה גננות, ובתוכן זו, לבית המשפט נגדנו, והמשפט נמשך כבר 5 שנים, מאז ועד היום".

"אני יספר לך משהו. שבוע שעבר הייתי במשרד האוצר, אני פוגש שם יהודי בשם רוטנברג, שהיה סגן החשב הכללי. והוא אומר לי: תדע לך, אם לא הגננות האלו, תוכנית ההבראה היתה מסתיימת מזמן, וכל הגננות היו מקבלות פיצויים מלאים".

"אני מנסה לעזור להם. הן לא מבינות שבכך שהם נלחמות בי הן מזיקות לעצמן. ההיא, אסתר, לא רוצה ללכת הביתה עם פיצויים, היא רוצה להמשיך לעבוד עד גיל 80 ובמחיר מלא. ואני אומר לה: בבקשה, תמשיכי לעבוד, אבל במחיר רגיל, בלי חישוב הוותק, או שתפרשי. זה המחיר של תכנית ההבראה, אין מה לעשות".

עדכון

בשעות הערב (ה) הגיע לידי 'בחדרי חרדים' קטע מוקלט נוסף מתוך השיחה בין יו"ר הרשת לגננת. בהקלטה נשמע ביננפלד כשהוא שואל: "למה השם לקח את בעלך?". הגננת, מיותר לציין, התאלמנה מבעלה לפני כמה שנים. השדרן מוטי לביא, ששידר כאמור קטעים מהשיחה בתכניתו, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "הקטע כל כך זיעזע אותי, שלא הייתי מסוגל לשדר אותו". את ההקלטה תוכלו לשמוע בקישור המצורף. את תגובתו של יוסף ביננפלד לדברים לא ניתן היה להשיג.

קישורים:
לשמיעת השיחה בין הגננת לביננפלד - לחץ כאן
למה ה' לקח את בעלך? - לחצו לשמיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 71 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד