י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חוזר המנכ"ל

פרוטוקול מיוחד מישיבה בה משתתפים פרישמן, קניצמן, בר-גפן והלפמן - חברי הנהלת החינוך העצמאי. וגם - מה קורה באלעד, מי עצוב, מי שמח ומי שלף את הקלף המנצח. טורו השבועי של יעקב ריבלין

חוזר המנכ"ל
מנח זרקא



האוויר בחדר הישיבות ברחוב אדוניהו הכהן 17 היה דחוס עד מחנק. עקב פיגור בתשלום חשבונות החשמל נותק הזרם יום קודם הישיבה. את פני המשתתפים האירו נרות שנתרמו על ידי מספר נשים צדקניות. לאורן המרצד ניתן היה לקרוא , אם כי בקושי רב, את מכתבי הזעקה שזרמו מכל רחבי הארץ. מקרית גת ועד חצור . מירושלים ועד אילת.

אבל סדר יומה של ועדת הניהול המשותפת ידע להבחין בין עיקר וטפל. בהתאם לכך סדרו שני המזכירים המסורים את ערימת המסמכים שלפני המשתתפים בסדר הנכון. מלמטה קריאות השבר ולמעלה הנושאים הבוערים והדחופים ביותר. בראש ובראשונה: חלוקת השעות התקניות שהותירה אחריה הגב' ג. מחרובסקי , מורה בכירה למלאכת יד והתעמלות בבית הספר בנתיבות, שהלכה לעולמה לאחר שבעים ושלוש שנות הוראה פעילה . תנצב"ה.

לנוכח חשיבות הנושא נרשמה נוכחות שיא של כל חברי ההנהלה. הרב בר גפן( דגה"ת). הרב הלפמן ( מאוחדת- אגו"י) הרב פרישמן( שלומי אמונים) והרב קניצמן( הסיעה המרכזית). בצידי השולחן המזכירים ברייברט את פישמן ובראש הרב פרישמן ,(לפי הסבב שנקבע עם הקמת ועד הניהול המשותף. כדרכו) שניהל את הישיבה ביד רמה.

- רבותי. יש לנו עשרים וארבע שעות הוראה לחלוקה. בר גפן. מי המועמדת שלך.

בר גפן: הגב ה. בוזגלו ממושב חד נס.

ערבוביה של קולות: ספרדיה? שתלך לש"ס. שאלי ישי ידאג לה.

בר גפן: תנו לי רגע להסביר. סבא שלה הוא דודו של אחד מחשובי " מרביצי התורה". הבטחתי להם משהו בסבב הנוכחי

פרישמן: אין שום בעיה. היא תקבל את השעות על המכסה שלכם

בר גפן: מה פתאום הכל עלינו. המרביצים מצביעים עבור כולנו. אני לוקח ממני שלוש שעות והיתר יתחלק באופן יחסי

קניצמן: אויבר חוכם. כולם מצביעים עבור כולם. בלי הקולות של גור גם אתה לא היית נכנס.

בר גפן: אבל למרביצים אין יצוג בכנסת

הלפמן: בלי המרביצים לא הייתם עוברים בכלל את אחוז החסימה בתשמ"ט.

פרישמן: אם נתחיל עם החשבונות האלה לא נגמור אף פעם. אני מציע ארבע שעות על חשבון דגל ועוד שעתיים מהמכסה הכוללת.

הלפמן וקניצמן: שיהיה כך.

פרישמן: על המכסה שלי אני מבקש את הגב' בובלשטוק

המזכיר פישמן: בדקתי את התיק שלה. אני לא רוצה להתערב אבל תרשה לי לתת לך עיצה טובה. אל תמנה אותה. בעבר היא לימדה בירושלים ובני ברק והיא אחת המורות הכי טובות שיש במערכת. אם תחליט פעם לפטר אותה ועד ההורים יעמוד על הרגליים וגם משרד החינוך יתערב.

פרישמן בפליאה : ולמה שארצה לפטר אותה.

פישמן: תאר לעצמיך שעוד ארבע שנים עוברת לגור באיזור נכדה של האדמו"ר ממילינוב ולפי ההסכם שלך עם החסידויות הקטנות תצטרך לתת לה משרה ליד הבית.

פרישמן: לפעמים אתה אומר דברים של טעם. אז תרשום במקומה את הגב' מטהאוזן .( מצחקק) כמו שהכרתי את המשפחה שלה איתה לא יהיו בעיות כאלה.

קרינצמן: על המכסה שלי: הגב' ברוקטנהטל

הלפמן: ועל שלי הגב' רומנישר

פרישמן: מצוין. ניגש איפוא לחלוקת השעות. עשרים וארבע לחלק לארבע זה יוצא שש שעות לכל אחת

בר גפן: מה קורה לך. אנחנו מקבלים חמישים אחוז . תוריד ארבע שעות למועלם אז נותרו לי עוד שמונה שעות לחלוקה

קניצמן: החלוקה היא שישים ארבעים ואת החלק שלך כבר גמרת

בר גפן: שישים ארבעים זה בכנסת. זה לא פה

מקהלה: גם כאן . גם כאן.

בר גפן( קם ממקומו בזעם): אני מכאן הולך לרבנים שלנו ודורש להכריז על פילוג. נמאס כבר מהכוחניות הזאת.

הלפמן: חכה רגע. שכחת את הרוטציה? . החלוקה עכשיו תהיה שישים וארבעים, ועוד חמש שנים נפטר אחת המורות ונכניס אחת משלכם.

קינצמן: הלפמן. זו תהיה מורה משלכם. אתם האחרונים בדרוג הפנימי

הלפמן: לא רוצה . לא רוצה. אתם תמיד פוגעים בחלשים. אני דורש להחזיר את קצבאות הילדים.

פרישמן: ככה זה לא ילך. אני מציע שנתפזר וננהל משא ומתן בצוותים מצומצמים.

ברייברט: : חכו רגע. עוד נשאר לנו לדון בדרישה של משרד החינוך לקצץ שלוש מאות מיליון שקל בגלל אי קיום תוכנית הליבה. בשביתה של המסיעים ובשביתת המורים בבית הספר " שריגים".

בר גפן: מצטער. אני חייב כבר לצאת.

קינצמן: גם אני. אבל שיהיה ברור: אם לא תהיה חלוקה של שישים ארבעים שמתוכם אני מקבל חמישים אני מפעיל את זכות הוטו.

פרישמן( בעייפות ניכרת) :רבותי. להתראות בעוד שלושה חודשים.

העתיד כבר כאן

התיאור דלעיל הוא עתידני אך לא ממש בדיוני. דיונים בסגנון זה הם עניין שבשגרה ביהדות התורה בכלל ובין סיעותיה של אגודת ישראל בפרט. אמנם, מאז פרישתה המאולצת של המפלגה לאופוזיציה והעדר תפקידים לחלוקה חזרה הרגיעה לחדר הסיעה. הדיונים השבועיים עוסקים בנושאים העומדים על הפרק ולמעט בהצבעות אי אימון , שם נוטל לעצמו ח"כ הרב אברהם רביץ חופש הצבעה, תמימות הדעים היא כמעט מליאה.

אבל עמדות היסוד בנושא חלוקה לא השתנו והיה חסר רק ניצוץ אחד כדי להדליק מחדש את הבעירה. וזה מה שקרה ביום שלישי שעבר. הידיעה על פטירתו של מנכ"ל החנהע"צ נפלה על יהדות התורה כמו קאסם שובר רגיעה בדרום הרצועה. בתוך שעות ספורות גייסו הסיעות את אוגדות המילואים שלהם לקראת העימות הצפוי . ועוצמה רבה.

כנהוג וכמקובל, החזיתות במערכה הן כפולות. דגל מול אגו"י וסיעות אגו"י זו נגד זו. המטח הראשון שנורה היה בחזית האגודאית הפנימית. ביום ראשון השבוע נועדו ראשי הסיעה המרכזית עם ראשי שלומי אמונים בחדרו של יו"ר הסיעה ח"כ הרב יעקב ליצמן. הפגישה נועדה לגבש עמדה מוסכמת לקראת פגישת העבודה הראשונה עם דגל התורה אך עד מהרה התברר לשני הצדדים שיותר קל יהיה להגיע להסכמה עם האחרונה מאשר להציג חזית אחידה.

בפגישות מסוג זה לא נרשם כמובן פרוטוקול אך משיחות שקיימנו עם נציגי הצדדים עלה כי במקום התנהל דו שיח שכל דימיון בינו לתיאור הדמיוני על ישיבת הנהל החנהע"צ- אינו דמיוני לחלוטין. אותן פרשנויות שנויות במחלוקת על הסכמים היסטוריים של חלוקת תפקידים. אותו ניסיון לרבע את העיגול, ואותה גישה שאחד לוקח את הקופה ואחרים מסתפקים במה שנותר.

מצד האורחים נכחו ה"ח: מאיר פרוש. הרב יהושע פולק והרב מאיר הייזלר. מצד המארחים ה"ה ליצמן קוברברג וזייברט.ברגע האחרון צורף כשחקן חיזוק גם עוזרו של ליצמן הר"ר חיים יוסטמן . עם השלמת ההרכבים החל הקרב הגדול.

פרישת הפרוטוקול המלא תחייב הדפסת גיליון חגיגי מיוחד. לקוצר היריעה הנה כמה דיאלוגים מובחרים המעידים על אופי הישיבה.

זייברט: אנחנו מציעים ניהול משותף עם דגל התורה ואנחנו( הסיעה המרכזית. י.ר) נציע את האיש.

פולק: למה אתם מוותרים על מנכ"ל מאגודה כמו שהיה קודם.

הרב קופרברג: ואם זה לא ילך.

ליצמן: אם יתנו לנו מנכ"ל נלך על זה. אם לא אז ניהול משותף.

פולק: למה המנכ"ל שלכם

זייברט: כי יצחק מאיר היה מנכ"ל ארבע שנים

פולק: ולוריא ז"ל היה עשר שנים.

ליצמן: אבל הוא לא היה מוסכם עלינו.

פולק: ההסכמה שהרב לייזרזון יהיה יו"ר במקביל להכרה בלוריא כמנכ"ל

ליצמן: אתם מדברים. הרי אתם רוקנתם לו את הסמכויות ולוריא היה שליט יחיד. אני מציע להעביר את ההכרעה למרכז אגו"י.

פרוש: מעולם מרכז אגו"י לא דן בדברים כאלה.

ליצמן: אז שיתחיל לדון.

בשלב זה החל הדיון להתלהט והאשמות אישיות כבדות ריחפו בחלל האוויר. זה הזכיר את הוטו שהוטל עליו בשנת תשס"ג. ואלו הזכירו את הפסילה לראשות עירית ירושלים נגד אחד האורחים שפורסמה כאן בשבוע שעבר. בתום שעה של חילופי אש בנשק קל הוכרז על סיום הישיבה ללא הכרעה. דיון נוסף לא נקבע.

הפתרון: מנכ"ל מוסכם וגוף פיקוח מקצועי.

לא צריך להיות מומחה לעניני החינוך העצמאי כדי להבין שהגוף החינוכי הגדול ביותר של הציבור החרדי לא יוכל לתפקד אפילו יום אחד כמו סיעת יהדות התורה בכנסת. ניהול משותף עם זכות וטו הוא פריוויליגה שרק סיעה פרלמנטרית רשאית להרשות לעצמה ( עם כל הנזקים שכבר נגרמו כתוצאה מכך לאינטרסים של הציבור החרדי) . ארגון המעסיק אלפי עובדים ,נמצא תחת נסיונות כפיה של משרד החינוך להתערבות בתכני הלימודים , תחת לחץ תקציבי בלתי פוסק, וחייב לקבל הכרעות יומיומיות קשות- יקרוס בתוך חודשיים מהרגע בו תועבר השליטה לגוף חסר יכולת הכרעה.

הפתרון היחיד הוא בחירת מנכ"ל המקובל על כל הצדדים כשמעליו ועדת פיקוח שתורכב מגורמי מקצוע שיבחרו ישירות על ידי גדולי ישראל. המנכ"ל יחתום בלעדית וינהל עצמאית. והיה אם ירגיש חוג או עדה שהוא מקופח בחלוקת הג'ובים ( העילה האמיתית לקרבות השליטה המתנהלים כעת) תועלנה הטענות בפני הגוף המקצועי המיוחד. והיה אם גם שם לא תתקבלנה החלטות- דלתותיהם של גדולי ישראל אף פעם לא נעולות.

האם ישנו אדם אחד בציבור החרדי שמוסכם על כולם. אומרים שכן. יש המזכירים בהקשר לכך את שמותיהם של ה"ה קרליץ את גוטרמן. יש גם שמות ראויים אחרים . גם אם לא ימצא האדם המושלם כל חסרונותיו יהיו בטלים בשישים מול מפלצת הניהול בת חמשת הראשים שאבריה קורמים עור וגידים באפלוליות חדרי הדיונים.

בדד באלעד

אדם עייף. וגם קצת עצוב, יושב בלשכת ראש עירית אלעד. יש ימים שהוא שואל את עצמו על מה ולמה נפתה לעזוב ממלכה שהקים בעשר אצבעות מול חופי הכינרת לטובת ביצה שאין ממנה מוצא. יש ימים שהוא חורק שיניים כאשר גורמים רמי דרג בעיר קורעים את בשרו לגזרים. אבל גם יש ימים שהשמש הזורחת מטעינה לו מחדש את המצברים הכבויים.

את ההחלטה הגורלית לצאת לקרב על קדנציה נוספת קיבל הרב צבי כהן רק ביום שני השבוע. בשעות הצהריים הוא העמיס את שק הצרות והספקות בבאגז' של רכב השרד ופרק אותו בחצרו של מקובל שרבים משחרים לפתחו ליד התחנה הצפונית הרחוקה ביותר של רכבת ישראל. במשך שעה הוא גולל את היריעה (בהיותו אדם עם רגש ונשמה לא נופתע אם יתברר שגם הזיל דמעה קטנה) ובתום הפגישה הוא יצא כשעל פניו נהרה. אין שמחה כהתרת ספקות.גם אם המשמעות היא התמודדות נוספת על ראשות העיר הקשה ביותר לניהול במדינה.

הביקור בעיר הרחוקה היה נחוץ לכהן לא רק לקבלת ההחלטה אלא גם לתראפיה ממה שעבר עליו בשבועות האחרונים. לשיא הגיעו הדברים לפני שבועיים באחד המחזות היותר קשים שעברו על פוליטיקאי חרדי בעשורים האחרונים. זה החל בפגישה עם יו"ר התנועה השר אלי ישי במשרדו של הרב המקומי הספרדי. האחרון העלה טענות על קיפוח, לכאורה, של הציבור הספרדי בעיר , ישי הציג כמה שאלות הבהרה, וכהן ענה מה שענה. עד כאן דיון שגרתי. ההמשך נראה כלקוח מסרט אימה.

ללא הודעה מוקדמת התבקשו הנוכחים לצאת לאולם בית הכנסת הסמוך. כהן נכנס פנימה ונעשה לו חושך בעיניים. ממול ישבו כעשרים עסקנים ורבנים שלא ידועים כתומכיו הנלהבים. " הרגשתי שעושים בי לינץ'" סיפר אחר כך לאחד המקורבים הבודדים . במשך ארבעים דקות הטיחו בו הנאספים טענות מטענות שונות מול עיניו המשתאות של יו"ר התנועה ( אם כי יש האומרים שהוא ידע על כך מראש). כהן. בהחלטה אינסנקטיבית נבונה, העדיף להוריד את הראש ולשתוק. מאוחר יותר. כאשר יצאו לרכב החונה העיר ישי כי דווקא מה ששמע חיזק אצלו את התחושה שמחפשים את ראשו של ראש העיר . ולא מהסיבות הנכונות.

כהן לא הסתפק בדברי הניחומים ששמע מישי. אותו מאשימים באפליית הציבור הספרדי המקומי והנהגתו הרוחנית? על אתר הוא הכין מכתב תשובה בן שמונה עמודים המתאר את חלוקת התקציבים למוסדות והמגרשים מאז שנכנס לתפקידו. עברנו על המסמך בעיון כל הצורך. אם רק חמישים אחוז ממנו נכון אין ולא היתה אפליה. אם מאה אחוז נכון יש למתנגדיו האשכנזים קייס לצאת למלחמה. . יחס של שלוש לאחד למוסדות ספרדים כאשר היחס במספר התושבים הוא הרבה פחות ממחצה.

אלא שהבעיה של כהן היא הרבה מעבר לטענות שניתן לפרוך אותם מבחינה מספרית. הסיפור האמיתי הוא מערכת יחסים חברתית ופוליטית קשה וטעונה מאין כמוה. אלעד במקור אמורה היתה להיות הבוננזה של ההתיישבות החרדית החדשה. מיקום מצויין במרכז הארץ. תכנון מושקע של משרד השכון , ובניה מעולה יצרו עיר יפהפיה מבחינה חיצונית. אבל רק חיצונית. מסיבות שאין כאן המקום לפורטם מחשש לתביעת דיבה היה מי שגרם לכך שהמרקם החברתי בעיר יהיה תמהיל לא מוצלח של שכונת הארגזים בלוד, הר נוף בירושלים, ושיכון חזון איש בבני ברק. האידים שיצרה התרכובת הכימית הקשה גורמים לקשיי נשימה גם בראש העין הסמוכה.

ואם לא די בכך הנה אלמנט בעל פוטנציאל הרס נוסף. כעיר צעירה הגדלה במהירות ( גידול של עשרים אלף תושבים בתוך שבע שנים) קיים במקום רעב בלתי פוסק למגרשים למבני ציבור עבור תרפ"ט החוגים והעדות במקום. מדובר במלחמת קיום אמיתית שמתנהלת בחלקה במסדרונות העיריה וחלקה בשטח. בעיר ישנה תופעה של תפיסת מגרשים על ידי הצבת קארוונים לא חוקיים. לפנות אותם לטובת אלה שזכו בהקצאות כדת וכדין זו משימה הגדולה מכתפיה של עיריה חלשה ומפולגת.

גם לסגנון הניהול האישי יש חלק במצב אליו נקלעה העיר. קודמו של כהן ניהל אותה כשריף השש עלי קרב עם הנהגת העיר האשכנזית (שהגיבה מצידה בהגשת ארבעים בגצי"ם בארבע שנים) עד שנפל על חרבו( במובן הפוליטי). כהן הוא ההפך הגמור. " אם הייתי צריך לקחת מישהו לטיול בחו"ל או לאי בודד כהן היה הבחירה שלי. אדם טוב ונחמד " אומר אחד ממתנגדיו המושבעים ביותר.

אבל ניהול עיר כמו אלעד מחייב מיזוג של נחמדות מצד אחד וכושר לקבל החלטות קשות ואמיצות מצד שני. בהעדר המיזוג של שתי התכונות גם יחד ( אומרים לכולם כן ובסוף מקבל החזק יותר) העיר הפכה לסיר מבעבע של זעם ושנאה העומד להתפוצץ בכל רגע. אחת ההשלכות הקשות היא בנעשה במחלקות העיריה המקרטעת כמו פיז'ו 404 ישנה בכבישי הגדה.

הגיזבר לא מדבר עם המנכ"ל שלא מדבר עם המהנדס שלא מדבר עם ראש העיר ושלושתם לא מדברים זה עם זה. התיאורים על קשיי התפקוד( במחלקת ההנדסה- תיקים נערמים. במחלקת החינוך- אין מוכנות לפתיחת שנת הלימודים. הקצאות מגרשים- רק לבודדים ולאחר לחצים) נבדקו על ידי כותב השורות בשיחות עם כל הגורמים הפעילים.

לכהן יש מספיק ישרות פנימית להודות בחלק מהמתואר, ולחלוק על היתר, אך יש לו גם הסברים. בתוכם : גרעונות של עשרות מליוני שקלים שקיבל בירושה ולא אפשרו לו להביא את האנשים הנכונים. חוסר לויאליות של כמה פקידים בכירים (" שכדי למנות אותם שכבתי על הגדר" הוא אומר לנו במרירות) ובעיקר: חוסר נסיון של הקדנציה הראשונה. בקדנציה השניה, הוא מבטיח ומצביע על תקדים גוטרמן במודיעין עילית. הכל יראה אחרת. מי שלא יתפקד כמו שצריך ולא יגלה נאמנות - הוא מזהיר את עובדיו הסרבנים יתכבד וישב בביתו לאחר הבחירות.

המסמך הסודי של צביקה הרבסט

השאלה האם תהיה קדנציה נוספת טרם הוכרעה סופית בצמרת ש"ס וגם בלשכת הרב המקומי לא אמרו את המילה האחרונה. מנגד החלה התארגנות צוברת תאוצה של הציבור האשכנזי בעיר שהחליט להעביר לידיו את השליטה בעיר החרדית היחידה הנמצאת תחת שליטה רצופה של ש"ס. אחרי שני ראשי עיר מטעם התנועה הקדושה- אומרים בלשכתו של ממלא מקום ראש העיר הרב צבי ( צביקה) הרבסט- הגיע הזמן לבחון מחדש את יחסי הכוחות.

בלשכתו של הרבסט ( איש עסקים מצליח שהשד יודע מה דוחף אותו לתוך הביצה הפוליטית המקומית) יודעים לספר כי יחסי הכוחות האמיתיים בעיר הם מקסימום חמישים ארבעים ועוד עשרה דתיים לאומיים. אם מוסיפים לכך את הפיצול במחנה הספרדי , במיוחד אצל התימנים, את חוסר הגיבוי של ההנהגה הרוחנית הספרדית ( עולם הפוך ראינו שם. דווקא ההנהגה הרוחנית האשכנזית תומכת במועמד הספרדי) הם מזהים שעת כושר להחזיר עטרה למקום ממנה יצאה.

השאלה הגדולה היא האם יצליח הרבסט במקום בו נכשל קודמו הרב יעקב אשר. לגבש את כל חוגי יהדות התורה, כולל הכלל חסידי המזוהה עם שלומי אמונים והנמצא ביחסים כלל ארציים מצויינים עם ש"ס- זו משימה לא קלה. גם בציבור הליטאי לא כולם משוכנעים שהמשימה אפשרית ויש הדורשים מועמד מוסכם אחד כפי שהיה בבחירות הקודמות.

ההכרעה נמצאת איפוא בביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן שככל אשר יורו יעשה ( יתכן גם בש"ס שלא ממש בטוחה ביכולתה לזכות בנצחון נוסף) וכאן מחזיק הרבסט בידו מסמך מפתיע המתפרסם בזאת בלעדית ולראשונה. המסמך נכתב במהלך פגישה סודית שנערכה בחודש טבת תשס"ו בביתו של מרן הגראי"ל. משתתפים: רב העיר הגרש"ז גרוסמן. צביקה הרבסט. וכמה פרחי עסקונה מקומיים הנשקפים במלוא הדרם בתמונה המצורפת.


בהזדמנות מסוימת ,שעוד תפורסם לימים, שזפה עינינו את המסמך למספר דקות. העתקה מהירה והנה התוצאות:

בס"ד טבת תשס"ו.

כל הצדדים מתחיבים לכבד, לתמוך, לחזק ולעמוד לימינו של כב' רב העיר הגאון הרב גרוסמן שליט"א

מוסכם כי רבני העיר ובראשם הרב גרוסמן יכבדו, יתמכו יפעלו ויחזקו ידי כל נציגי החרדים ובראשם יו"ר דגל התורה באלעד הרב צבי הרבסט מ"מ ראש המועצה כיום, והמועמד לראשות המועצה לעתיד

(סעיף ארוך עם שמות על בעלי התפקידים העכשווים וסיכום לעתיד, שהכל ייעשה בתיאום בתיאום עם הרב גרוסמן וכן נושאים ברבנות שבאחריות הרב גרוסמן. הושמט מפני צנעת הפרט).

במקרה של אי הבנה ובכל חילוקי הדעות יובאו הדברים לשולחנם של גדולי ישראל, ע"י 2 הצדדים ונזכה לקיים "עשית ככל אשר יורוך"

הצדדים יפעלו למען השלום ולמען האחדות בין כל הגורמים המרכיבים את סיעת יהדות התורה מתוך כבוד הדדי שלום ושלוה, והאמת והשלום אהבו.


חתומים
הרב גרוסמן (הריני חותם לכבוד לומדי התורה והשלום בעירנו)
צביקה הרבסט
שמואל גרוסמן
משה כהן חבר מועצה
ח"כ משה גפני
מרן הרב שטיינמן (ג.א. מצטרף).

אם המסמך עדיין בתוקף ולא בוטל מסיבה זו או אחרת, לצביקה הרבסט יש פתיחה מדהימה במירוץ לראשות העיריה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד