י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

היסטוריה בוורשא: ה'תמימים' הוסמכו לרבנות

תשעה מתלמידי ישיבת חב"ד הפולנית השוכנת סמוך לגטו וורשא, הוסמכו אתמול לרבנות. אורח הכבוד באירוע, הרב ישראל מאיר לאו: "אין נקמה גדולה מזו בצורר הנאצי שקיווה להשלים את הפתרון הסופי"

מקבלי הסמיכה. ברקע: הרב לאו נואם (צילום: ישראל ברדוגו)
מקבלי הסמיכה. ברקע: הרב לאו נואם (צילום: ישראל ברדוגו)

על גבול גטו ווארשה, במקום שבו נשלחו יהודי וורשה למחנות ההשמדה, הקים שליח חב"ד בפולין, הרב שלום בער סטמבלר, ישיבה גבוהה. אתמול חגגה הקהילה היהודית, בני המשפחות וניצולי מחנות ההשמדה את הסמכת תשעה מתלמידי הישיבה לרבנות.

טקס ההסמכה התקיים אתמול (א) אחרי הצהריים. בטקס השתתפו בני הקהילה היהודית ואורחים מישראל, ארצות הברית ואירופה. אורח הכבוד שהעניק את תעודות ההסמכה לתלמידים היה הרב הראשי לשעבר ורבה הראשי של תל-אביב כיום, הרב ישראל מאיר לאו שהגיע לאירוע במיוחד מישראל.

התלמידים והרב לאו לאחר ההכתרה (צילום: ישראל ברדוגו)צילום: התלמידים והרב לאו לאחר ההכתרה (צילום: ישראל ברדוגו)
התלמידים והרב לאו לאחר ההכתרה (צילום: ישראל ברדוגו)

בין האורחים שהגיעו לטקס; ניצולי שואה ששרדו את מחנות המוות בפולין, בני משפחות התלמידים שהוסמכו, תלמידי הישיבה והסגל החינוכי. זו פעם ראשונה מאז מלחמת העולם השנייה בה מוסמכים לרבנות תלמידי ישיבה הלומדים בפולין.

הרב ישראל מאיר לאו נשא נאום מרגש באירוע. "האירוע של הסמכת רבנים על אדמת פולין הוא אירוע היסטורי. הרבנים הללו ממשיכים את שרשרת הדורות מאז משה רבנו ואת המשכה של השרשרת ב-1000 השנים האחרונות על אדמת פולין", אמר הרב לאו, והוסיף: "תנועת חב"ד בפולין מחזירה עטרה ליושנה. רוחו של הרבי מליובאוויטש שבימים אלה חל יום השנה לפטירתו חיה וקיימת. הנרות שהוא הדליק ברחבי העולם בוערים כיום גם בוורשה לא הרחק מהמקום שבו נגדעו חייהם של אלפים מבני עמינו".

הרב לאו והרב הרץ בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)צילום: הרב לאו והרב הרץ בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)
הרב לאו והרב הרץ בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)

בהתייחסו לשואה האיומה אמר הרב לאו: "אין נקמה גדולה מזו בצורר הנאצי שקיווה להשלים את הפתרון הסופי. עם ישראל ורבני ישראל חיים וקיימים גם כאן בוורשה שבפולין". רבה הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך אמר כי "תורת ישראל הנלמדת כאן על אדמת פולין הרוויה בדם יהודים היא ההוכחה הניצחת כי התורה הזו היא נצחית והעם הזה הוא נצחי".

לפני כשנתיים, במסגרת הפעילות הענפה להפצת היהדות של חסידות חב"ד בפולין, הקים השליח
הראשי של תנועת חב"ד בפולין, הרב שלום בער סטמבלר, ישיבה בעיר וורשה. זו ישיבה ראשונה שהוקמה בפולין מאז מלחמת העולם השנייה. הישיבה ממוקמת ברחוב 'סלומינקיעגו' על גבול גטו ווארשה סמוך ל"אומשלאג-פלאץ". מהמקום שבו נשלחו היהודים למחנות ההשמדה הי"ד.

מימין: הרב נחמיה סגל, המשגיח. משמאל: ראש הישיבה, הרב חנוך רוזנפלד בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)צילום: מימין: הרב נחמיה סגל, המשגיח. משמאל: ראש הישיבה, הרב חנוך רוזנפלד בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)
מימין: הרב נחמיה סגל, המשגיח. משמאל: ראש הישיבה, הרב חנוך רוזנפלד בטקס (צילום: ישראל ברדוגו)

בראשות הישיבה עומד הרב חנוך רוזנפלד ולצידו מנהל הישיבה, הרב נחמיה סגל המכהן גם כמשפיע לתורת החסידות. עשרות התלמידים מישראל ומארה"ב המקיימים סדרי לימוד רגילים בישיבה לומדים לצד לימודי העיון גם לימודי רבנות אותם מעביר הרב רוזנפלד ומקדישים מספר שעות גם ללימוד עם בני הקהילה היהודית בוורשה ולפעילות תורנית בערים נוספות ברחבי פולין.

בין הרבנים שערכו את הבחינות לרבנות לתלמידי הישיבה; הגה"ח הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי שליט"א - מזכיר בי"ד רבני חב"ד באה"ק, הגה"ח הרב יצחק מאיר הרץ שליט"א - מרבני העיר לונדון. הרב הרץ אמר כי ראה לנכון להגיע לוורשה מאחר והוא חש קירבה מיוחדת לאירוע חשוב זה המתקיים בוורשה.

הרב הרץ הוא בנו של הגאון הגדול רבי גדליה הרץ זצ"ל שהיה תלמיד ישיבת 'תומכי תמימים' של חב"ד בוורשה וכיהן כראש ישיבת 'חידושי הרי"ם' של חסידי גור בתל אביב. הרב הרץ זצ"ל קיבל הסמכה לרבנות בהיותו בן 17 שנים מידי מרן הגאון רבי מנחם זמבה הי"ד שנהרג על קידוש ה' בגטו וורשה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד