ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

גאידמק עוצר את התרומות

'דה מרקר' חושף: פעילותה של קרן הצדקה שהקים גאידמק הוקפאה, ותרומות של כ-5 מיליון דולר שהובטחו לא הועברו. ומדוע נוצר קרע עם דודי זילברשלג?

גאידמק עם ליצמן באשדוד. הכסף לבית החולים לא יגיע
גאידמק עם ליצמן באשדוד. הכסף לבית החולים לא יגיע



האם הזעזוע ממנו סובלים עסקיו של ארקדי גאידמק בישראל נותן את אותותיו גם בפעילות הצדקה שבה הוא מתגאה?

מבדיקת עיתון TheMarker עולה, כי בחלק מהארגונים שלהם התחייב גאידמק לתרום למימון פרויקטים בתחום הרווחה לא התקבלו בחודשים האחרונים הכספים המובטחים. עו"ד דוד נרודצקי, היועץ המשפטי של מפלגת צדק חברתי, אישר אתמול בתגובה כי עצר את הזרמת כספי התרומות.

תרומותיו של גאידמק בשנים האחרונות מסתכמות בעשרות מיליוני דולרים - ואולם לפני יותר מחצי שנה הוקפאה פעילותה של קרן גאידמק, שהיתה אמורה לרכז את פעילויות הצדקה של איש העסקים.

משרדי הקרן בגבעת שאול בירושלים סגורים, וכל עובדיה כבר אינם מועסקים בה. ישראל גולדשמידט, שהיה יו"ר הקרן, פועל בחודשים האחרונים במוסקווה, שבה הוא מרכז בעבור גאידמק את פעילות ארגון הקהילות היהודיות ברוסיה.

בשנים האחרונות התחייב גאידמק להעביר עשרות מיליוני שקלים לארגונים שונים הפועלים בתחום הרווחה. חלק ניכר מההתחייבויות לוו בחשיפה תקשורתית של ההבטחות ובהתרסה נגד רשויות המדינה, שלטענת גאידמק לא מילאו את תפקידן. גאידמק אף גינה באופן חריף את הפוליטיקאים בישראל - אשר, כפי שהתבטא בכמה הזדמנויות, "שכחו את המורשת היהודית של דאגה לחלשים".

עם זאת, בניגוד להכרזות, לפחות בחלק מן המקרים ניתן סכום ראשוני על חשבון התרומה המובטחת, ועם הזמן לא הגיע יתר הסכום. למשל, במסיבת עיתונאים בינואר 2006 התחייב גאידמק לתרום 50 מיליון דולר לסוכנות היהודית, לשם מימון פעילות חינוך יהודי ברוסיה. לטענת מקורות בסוכנות, לאחר שנבנו תוכניות לטווח ארוך, התברר שגאידמק העביר כ-10% בלבד מהסכום ואינו מתכונן להעביר את השאר. לאחר שפרטים אלה נחשפו ב-TheMarker טען גאידמק שהפסיק להעביר את הכספים עקב אי עמידתה של הסוכנות בחלקה בהסכם עמו.

ישראל גולדשמידט. משרדי הקרן סגוריםצילום: ישראל גולדשמידט. משרדי הקרן סגורים
ישראל גולדשמידט. משרדי הקרן סגורים


פגיעה ממשית בפעילות החברתית

בראשית 2007 הכריז גאידמק במסיבת עיתונאים משותפת עם ר' דודי זילברשלג על הקמתה של תנועת צדק חברתי. מטרת התנועה, כך הוצהר, היא צמצום הפערים בחברה הישראלית. זילברשלג מונה ליועץ האסטרטגי של גאידמק ולמתווך בינו לבין בקשות התרומה שהציפו אותו מאז ההכרזה על הקמת התנועה.

ארגונים רבים פנו לגאידמק, וחלקם קיבלו התחייבויות כספיות ונשלחו להוציא לפועל פרויקטים. מדובר בין השאר במרכז וראייטי-ירושלים, שהקים מועדוניות לנוער בסיכון; בפרויקט לשיקום נערות בסיכון בדיור בקהילה בירושלים, שגאידמק התחייב לממן את שכירת הדירות בעבורו; בהקמת מועדוניות לנוער במקלטים בשדרות באמצעות ארגון הצדקה מאיר פנים, שזילברשלג עומד בראשו; ובתרומות להקמת בית חולים באשדוד ולבית הגפן, מרכז ערבי-יהודי בחיפה, שהובטחו אך לא הועברו כלל.

סך התרומות שלא הועברו לארגונים שלהם הבטיח גאידמק כספים נאמד על ידי גורמים בארגונים ב-5 מיליון דולר. "בארגונים לא מתלוננים מחשש שהכספים לא יועברו", אומר בכיר באחד הפרויקטים שהעברת הכספים אליהם הופסקה, "אך כבר עתה מורגשת פגיעה ממשית בפעילות, ונשקלת הפסקתם של חלק מהפרויקטים".


זילברשלג וגאידמק.  נתק מוחלטצילום: זילברשלג וגאידמק. נתק מוחלט
זילברשלג וגאידמק. נתק מוחלט


עימות עם דודי זילברשלג


עם השלמת רכישתו של בית החולים 'ביקור חולים' בירושלים על ידי גאידמק מונה דודי זילברשלג ליו"ר העמותה המנהלת את בית החולים - ואמורה, לפי הצהרותיו של גאידמק, להפוך אותו למרכז הפעילות החברתית שתמומן מכספו.

עם זאת, זמן קצר לאחר המינוי חל קרע בין גאידמק לזילברשלג. הקרע התבטא בעימותים חריפים בין השניים, ולאחר מכן בנתק מוחלט - שהוביל גם לעצירת הכספים שנועדו למימון פרויקטים של זילברשלג בשדרות.

זילברשלג עצמו סירב לאשר את הפרטים, אך בשיחות פרטיות אמר באחרונה כי הקרע נוצר עקב התנגדותו להפיכתה של פעילות הצדקה לפעילות שנועדה לשרת את כוונותיו הפוליטיות של גאידמק ואת תנועת צדק חברתי, שנהפכה בינתיים למפלגה שנציגיה יתמודדו בבחירות ברשויות המקומיות בעוד כחצי שנה. עם זאת, לפי שעה מכהן זילברשלג עדיין באופן רשמי כיו"ר ביקור חולים.

בסביבתו של גאידמק טוענים כי הקפאת התרומות היא תוצאה של המתקפות מצד ח"כ רן כהן וגורמים פוליטיים נוספים נגד פעילותו החברתית של גאידמק ושל הדיונים סביב הצעת החוק שהגיש כהן, הקוראת לקיזוז כל תרומה שיתרמו מועמד בבחירות או מפלגה מתקרת ההוצאות המותרת למימון מסע בחירות.

נרודצקי אמר אתמול בתגובה לידיעה: "כפי שהתחייבתי בפני השופט אליעזר ריבלין, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, אני עוצר את כל התרומות. לפי ההסתכלות הציבורית, בכל מקום שבו גאידמק מופיע כנדבן, הוא מופיע גם כיו"ר מפלגה וכמועמד. במצב כזה כל תרומה יכולה להיחשב הוצאה פוליטית למטרות בחירות ולרדת מהתקציב שאותו מותר לנו להוציא לפי החוק. אני יודע שאני האיש הרע בסיפור הזה, אבל אם לא נעצור את ההזרמה, בסוף לא נוכל להוציא אפילו שקל על הקמפיין. אכן יש מצבים נוגעים ללב, אבל תפקידי לשמור על גאידמק, ולכן הוריתי לעצור כליל את התרומות. הדבר כולל גם פרויקטים שלהם התחייבנו. לצערנו, הם ייאלצו לחכות עד לאחר הבחירות".

דוברו של גאידמק, יוסי מילשטיין, מסר בתגובה כי עקב מגבלות שהוטלו על ידי ועדת הבחירות המרכזית בראשות השופט אליעזר ריבלין, וכן עקב עתירה לבג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון, הוחלט להקפיא את הטיפול בבקשות לתרומות, ולהעביר כל בקשה לבחינתו של נרודיצקי. מילשטיין טען כי לא ידוע לו על קרע בין גאידמק לזילברשלג.

מקורבים לגאידמק אמרו אתמול: "בכל פעם שבה גאידמק רוצה לתרום, מכניסים לו מקלות לגלגלים בצורת תלונות וחקירות משטרה. הגענו למצב שבו חוקרים את מקורות הכסף בכל תרומה. זה בלתי אפשרי. אם יש טענות על עצירת התרומות, יש להפנותן למתלוננים נגד גאידמק".



קישורים:
מקור: דה מרקר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד