י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הולכים לסוּפר? תשכחו משקיות הניילון

אושר טרומית: שקיות הפלסטיק הרגילות יצאו מהחנויות, ואת מקומם יתפסו שקיות ניילון מתכלות, שיעלו לנו כסף. הפיתרון האולטימטיבי: סלי פלסטיק קשיחים, כמו אצל סבתא. ומדוע פלסטיק עדיף על נייר

תשכחו מזה. שקיות בחנות מכולת (צילום אילוסטרציה)
תשכחו מזה. שקיות בחנות מכולת (צילום אילוסטרציה)

אושר בקריאה טרומית: ייאסר השימוש בשקיות פלסטיק (ניילון) במרכולים ובחנויות. הצעת החוק של חברי הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה) ואבשלום וילן (מר"צ) אושרה היום (ב) בקריאה טרומית, והיא תועבר לוועדות לקראת העלאתה לקריה שניה ושלישית בכנסת.

על פי הצעת החוק, ייאסר כליל השימוש בשקיות פלסטיק (ניילון) בלתי מתכלות. במקביל, יעודד החוק את השימוש בשקיות פלסטיק מסוג מתכלה, ובסלי-קניה רב פעמיים.

יוצאת דופן היא השקית הקטנה המשמשת לנשיאת מוצרי תפזורת (פירות, ירקות ומוצרי חלב. על פי רוב), בה רואים מציעי החוק, הכרחית. על פי ההצעה, השימוש בה יותר, "ובלבד שעובייה לא יעלה על 10 מיקרון וגודלה אינו עולה על 55 סנטימטרים אורך ו-40 סנטימטרים רוחב".

באשר לשקיות מתכלות, על אף שיהיו מותרות לשימוש, נצטרך לשלם עליהם. החוק קובע מפורשות, כי שקיות אלו אסורות לחלוקה ללא תשלום. בעל עסק שיחלקם בחינם – צפוי לקנס כספי גבוה. הקנסות שיצטברו – יועברו ל'קרן לשמירת נקיון'.

יוזמי החוק ליוו את ההצעה בהסברים מרתקים באשר לתכונות המזיקות של הפלסטיק: "משך זמן השימוש הממוצע לשקית הוא כ-20 דקות. צריכה בלתי אחראית של שקיות אלו נובעת בעיקר מחלוקתן ללא תשלום, וגורמת נזק גדול ומצטבר לסביבה: במקרה הטוב מגיעות השקיות לאתרי האשפה, יוצרות הררי זבל ותופסות שטחים במטמנות שזמינותם פוחתת.

"פלסטיק מתפרק באיטיות במהלך מאות שנים. בגלל זמינותו הגבוהה ומחירו הנמוך יחסית לשאר החלופות - משמש הפלסטיק כחומר עיקרי ליישומים חד-פעמיים ולצרכי אריזה, כך שתנועת הפסולת הנובעת ממנו גבוהה במימדיה. למעשה מרבית מוצרי הפלסטיק שיוצרו מאז הומצא ופותח עדיין קיימים על-פני כדור הארץ וטרם התכלו".

מדוע, בעצם, עדיף להשתמש בפלסטיק מתכלה ולא בשקיות נייר, שאינן מזיקות לסביבה, ומהוות, כך נראה, את הפיתרון הפשוט יותר לבעיה. על כך עונים יוזמי החוק בחמישה נימוקים:

1. צריכת האנרגיה הדרושה לייצור שקית מפלסטיק מתכלה נמוכה מאשר בייצור שקית נייר.

2. המסה ליחידת שטח של שקית נייר גבוהה לאין שעור מאשר זו של שקית מפלסטיק מתכלה ומביאה לעלייה במשקל הכולל של האריזה, גורם המשפיע על תשומות ההובלה וניגזרותיהן.

3. החיסרון הגדול ביותר הטמון בשקיות הנייר הוא הנפח והמסה הגבוהים במטמנות – כאן יתרונן הגדול ביותר של השקיות מפלסטיק מתכלה: הן יתפסו נפח ומסה נמוכים ובסופו של דבר יתכלו.

4. לשקיות מתכלה שימושים רבים ומגוונים יותר מאשר לשקיות נייר (למשל מתאימות ונוחות לנשיאת מוצרים קפואים או רטובים).

5. למרות יכולתה להתכלות בזמן קצר בסיום מחזור החיים שלה, שקית מפלסטיק, מתכלה היא עמידה ותוכל לשמש בנשיאת מוצרים מספר רב יותר של פעמים מאשר שקית נייר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד