ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הונחה אבן פינה לישיבת 'מאור התורה'

במעמד גדולי הדור, רבנים, דיינים, ראשי ישיבות, ראש העיר ירושלים, אורחי הישיבה מחו"ל ובוגרי הישיבה ותלמידיה הונחה אבן הפינה לישיבת 'מאור התורה' בירושלים

הונחה אבן פינה לישיבת 'מאור התורה'

אירוע מיוחד אירע שבוע שעבר בירושלים: מעמד הנחת אבן הפינה לישיבה המעטירה מאור התורה, בראשותו של אחד מגדולי ראשי הישיבות הספרדים הגאון רבי אברהם סלים שליט"א.

המעמד שהתקיים בראשות גדולי ישראל, הראשונים לציון, ראשי ישיבות, דיינים, ומרביצי תורה, ואישי ציבור חשובים, היה מעמד מרגש שביטא את תקומת הדור החדש של בני ישיבות מעדות המזרח על טהרת הקודש ובדרכם של רבותינו ראשי הישיבות.

גדולי ישראל אשר טרחו במיוחד להשתתף במעמד הנשגב הביעו את שמחתם העצומה על כך שישיבה חשובה כ"כ מוצאת סו"ס מקום של קבע לבניית קרית הישיבה אשר יהוה מגדל אור לכל צבור בני התורה די בכל אתר ואתר.

בימת הכבוד במעמד צילום: בימת הכבוד במעמד
בימת הכבוד במעמד

ישיבת מאור התורה הידועה כמובילה בישיבות הספרדיות בארץ הוקמה לפני כחצי יובל, לאחר הצלחתה המיוחדת של הישיבה הקטנה ולאור הלחצים העצומים בקבלת תלמידים לישיבות הגבוהות, לא היה מנוס אלא להקים גם ישיבה גבוהה, ואכן לפני כחמש עשרה שנים, הוקמה הישיבה הגבוהה עם בוגרי הישיבה הקטנה ובתוספת של בחורים מכמה ישיבות חשובות.

בישיבה הגבוהה לצדו של ראש הישיבה שליט"א מכהן ג"כ כראש ישיבה הגאון הגדול ר' דוד כהן שליט"א ראש ישיבת חברון, אשר קשור בעבותות של אהבה עם תלמידי הישיבה, ואשר משקיע ממרצו וכוחו בישיבה הקדושה, הן בשיעורים כללים מדי שבוע תמידין כסדרן, והן בשיחות מוסר מפעם לפעם בהיכל הישיבה, כמו"כ צוות רוחני מטובי מגידי השיעורים בארץ מכהן בישיבה. ואכן פירותיה של הישיבה מפוזרים בכל קצוי הארץ, אברכים חשובים ואף מגידי שיעורים חשובים, אשר שמם יוצא לפניהם כתלמידים של ישיבת מאור התורה.

תוך מספר שנים גדלה הישיבה והכפילה את עצמה כמה וכמה פעמים, עד שכיום כל מחזור מגיע עד כדי כשבעים בחורים כ"י, אולם בית המדרש אשר החל כאולם קטן גדל והתרחב לאורכו ולרחבו, וכל החצירות והמרפסות שסביבו צורפו אליו, ובבתי הכנסיות שמסביב נמסרים שיעורים לפני התלמידים, באין מבנה לישיבה גם פנימיות מסודרות אין בנמצא, ובכל רחבי השכונה נשכרות עוד ועוד דירות עבור פנימיות.

הגאון רבי יששכר מאיר חותם על מגילת היסודצילום: הגאון רבי יששכר מאיר חותם על מגילת היסוד
הגאון רבי יששכר מאיר חותם על מגילת היסוד

מצב בלתי נסבל זה הביא את מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א לפנות בדחיפות אל ראש העיר ירושלים הרב אורי לופוליאנסקי שליט"א ולבקש את עזרתו, ואכן עם תחילת פעילות ועדת ההקצאות בעיריה פעל ראש העיר באופן איטנסיבי ע"מ להקצות לישיבה מגרש רחב ידים כדי לאכלס את כל צורכי הישיבה תחת קורת גג ראויה.

יום ג' שעבר יום שנכפל בו כי טוב, נקבע ליום הנחת אבן הפינה לבנין הישיבה, עם התקרב השעה היעודה נהרו אלפי בני תורה מכל רחבי העיר, וכן תלמידי הישיבה, ובוגריה אשר הגיעו מכל הארץ ע"י מערך הסעות מתוגבר אל עבר מגרש הישיבה בשכונת סנהדריה המורחבת, במגרש הישיבה אשר הוכשר כראוי וגודר סביב היטב, הוכנו מבעוד מועד כסאות רבות עבור אלפי המשתתפים, וכן רמקולים רבי עוצמה להביא את דבר מרנן ורבנן גדולי ישראל אל אלפי המשתתפים, כמו"כ הוצבו בכל האיזור מסכי ענק, ע"מ שכל המשתתפים יוכלו לצפות בגדולי ישראל בבירור בבחינת "והיו עיניך רואות".

הגראי"ל שטיינמן חותם על מגילת היסודצילום: הגראי"ל שטיינמן חותם על מגילת היסוד
הגראי"ל שטיינמן חותם על מגילת היסוד

בשעה חמש אחה"צ ניתן האות והמעמד החל בתפילת מנחה חגיגית ולאחריה אמירת פרק תהלים ע"י כל המשתתפים. ראשון הנואמים היה רבה הראשי של ת"א יפו הגרי"מ לאו שליט"א ידיד נעוריו של ראש הישיבה אשר סיפר לקהל הרב על הכרותו עם ראש הישיבה זה כנ"ה שנים וסיפר על דרכו המיוחדת של רה"י בצניעות וענוה בבחינת "ואברהם יושב פתח האוהל", כאשר ראש הישיבה אינו דורש כלום לעצמו, אלא רק יושב כביכול מבחוץ ע"מ להשגיח ולכוון את צוות ההנהלה הרוחני של הישיבה.

לאחריו נשא דברים הגאון הגדול ר' ברוך מרדכי אזרחי שליט"א ראש ישיבת עטרת ישראל אשר סיפר על הכרותו את הישיבה ואת תלמידיה בהשתקקותם לדבר ה' ובצמאונם לגדלות בתורה ויראה.
בהתרגשות רבה קיבל הציבור את פני ראש ישיבת מיר הגאון הגדול רבי נתן צבי פינקל שליט"א, אשר למרות חולשתו ולמרות שלא היה בכחו לעלות אל הבמה, לא נמנע מלהגיע למקום ע"מ לברך את ראש הישיבה, אשר ירד במיוחד לקבל את פניו.

התרגשות מיוחדת אחזה בצבור עם הגעתו של מרן הראשון לציון הגאון הגדול רבי שלמה עמאר שליט"א, שלמרות שהייתו בחו"ל באותם ימים הקדים במיוחד את חזרתו ארצה ע"מ להשתתף באירוע, באומרו לעוזריו ומקורביו שאת האירוע הזה אשר הוא בבחינת אבן פינה לכל עולם התורה הספרדי, הוא חייב להספיק ויהי מה, עוזריו ומקורביו של הראשון לציון אשר דאגו לו לטיסות מיוחדות ומהירות, המתינו לו על כבש המטוס ומיד עם הגיעו פתחו בנסיעה מהירה למקום האירוע.
הראשון לציון התקבל בברכה ע"י ראש הישיבה הרב סלים ועמיתו הגאון ר' דוד כהן שליט"א ובהודאה מיוחדת על מאמציו ועל הגעתו, לאחר כמה דקות מנוחה הזמין המנחה את הראשון לציון לשאת את דבריו הנלהבים.

הגראי"ל שטיינמן משליך את מגילת היסוד לפיר אבן הפינהצילום: הגראי"ל שטיינמן משליך את מגילת היסוד לפיר אבן הפינה
הגראי"ל שטיינמן משליך את מגילת היסוד לפיר אבן הפינה

הראשון לציון שלא הסתיר את התרגשותו מהמעמד הגדול אמר לקהל האלפים כי יום זה הוא יום גדול עבור כל בית ישראל כשישיבה מפוארת זוכה להתחיל בהקמת מבנה קבע, בדור זה שאין לנו על מי לישען אלא על לימוד התורה הרי שהישיבות הקדושות הם ממש בבחינת תיבת נח בתוך מי המבול, ובניין של ישיבה הוא ממש כחלק מבנין בית המקדש.
באמצע דברי הראשון לציון הגיע לאירוע מרן הגאון הגדול רבי שמואל אויערבך שליט"א, שקיבל במאור פנים את הראשון לציון וישב במקומו לשמיעת המשך דברי הראשון לציון ברוב קשב.

בדבריו סיפר הגר"ש אויערבך לקהל על ערש הולדתו של ראש הישיבה הלא הוא ביתם של אביו הגדול חכם נתן סלים ואשתו הרבנית, שהיה בית גדול לתורה וחסד, ובזכותם ומכוחם זכה ראש הישיבה להעמיד ישיבה קדושה זו על טהרת הקודש.
הגאון ר' דוד כהן שליט"א עמד בדבריו על מעלתה הרוחנית הגבוהה של הישיבה הקדושה, והעיד מקרוב שתלמידי הישיבה משתוים ברמתם לכל תלמידי הישיבות החשובות בארץ.

בהמשך הערב כובד ראש העיר ירושלים הרב אורי לופוליאנסקי לשאת את נאומו, ראש העיר אשר לא חסך עמל וטורח ע"מ להקצות עבור הישיבה את המגרש, אמר בדבריו כי זהו כבוד גדול עבורו לסייע לישיבה חשובה כזו, אשר היא מגדלור עבור כל בני עדות המזרח בפרט ועולם התורה בכלל, כמו"כ הבטיח ראש העיר שיעשה כל שביכולתו ע"מ להביא את הבנין לידי גמר בקרוב.
התרגשות רבה אחזה בקהל עת הכריז המנחה על הגעתו של מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א, קהל האלפים עמד על רגלו ובמשך דקות ארוכות קיבל את מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א בשירה ובריקודים.
עם הגיע מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א למקומו מלווה בראש הישיבה הרב סלים, הכריז מנחה הערב על שיר מיוחד שחובר ע"י הזמר הדגול ר' משה ויינטרוב אשר הגיע במיוחד לאירוע לשיר בפני קהל האלפים את החרוזים המיוחדים על ההיסטוריה של הישיבה מזה כחצי יובל שנים ועד היום.

משמאל לימין הגאן רבי יששכר מאיר ראש ישיבת הנגב, הגראי"ל שטיינמן ורצילום: משמאל לימין הגאן רבי יששכר מאיר ראש ישיבת הנגב, הגראי"ל שטיינמן ור
משמאל לימין הגאן רבי יששכר מאיר ראש ישיבת הנגב, הגראי"ל שטיינמן ור' אורי לופוליאנסקי

לאחר מכן הזמין המנחה את ראש הישיבה הרב סלים לשאת את דבריו, תוך כדי כך סיפר המנחה למשתתפים על הולדתו של ראש הישיבה כבן יחיד להוריו לאחר י"ח שנות עקרות, ולמרות אהבתם אליו קיימו בו את הנאמר "הוי גולה למקום תורה", בשולחם אותו לישיבת פוניבז בבני ברק, למרות שהיו גם ישיבות בירושלים עיה"ק, היות והבינו כי במרחק יעלךה ויגדל יותר בלימוד התורה, דמעות הגעגועים של ההורים הדגולים מתערבבים היום עם הטיט אשר אנו יוצקים היום באבן הפינה לבניין הישיבה הכריז המנחה.

ראש הישיבה הרב סלים בירך בהתרגשות את כל המשתתפים שהגיעו במיוחד לאירוע מהארץ ומחו"ל, בהתרגשות רבה עמד ראש הישיבה על ייעודה של הישיבה כהמשך המסורת המפוארת של יהדות ספרד בירושלים עיה"ק, וכדרך הישיבות הקדושות בהנהגת רבותינו מצוקי ארץ.
לאחר מכן הקריא ראש הישיבה את מכתבו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א אשר ביטא את הערכתו לישיבה עד מאד כישיבה אשר כבר פקיע שמה כישיבה מפוארת על טהרת הקודש, מרו הגרי"ש אלישיב אף הביע את הערכתו המיוחדת ל"ידידו" [כלשון מרן שליט"א] ראש הישיבה ומברכו שיזכה להרחיב ולחזק את הישיבה הקדושה.

רטט רב אחז את הנוכחים עת נראו פניו של מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א על מסכי הענק אשר במשך זמן רב נשא דברי קדשו על ענין השראת השכינה בכלל ישראל, ועל ירידת הדורות, כאשר בזמנינו אין גילויים של השראת השכינה, כמו בזמנים קדומים, וא"כ בנין קבע לישיבה קדושה אשר זהו מקום של השראת שכינה זהו יום שמחה מיוחד בכלל ישראל.

לאחר מכן ירדו מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א וראש הישיבה שליט"א אל עבר המקום המיועד להנחת אבן הפינה כאשר הם מניחים את מגילת היסוד החתומה ע"י גדולי ישראל וראשי הישיבות כשבראשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א.
לאחר מכן יצקו את הטיט הראשון של בנין הישיבה כשלאחריהם כל רבני הישיבה ממשיכים במלאכת הקודש, כאשר באותה עת תלמידי הישיבה נושאים תפילה חרישית תפילה המיוחדת למעמד זה של בנין יסוד בית בישראל.
בהתרגשות רבה נפרד ראש הישיבה שליט"א ממרן הגראי"ל שטיימן שליט"א והודה לו מקרב לב על הגעתו והשתתפותו במעמד הנשגב.
יצויין כי מקורבי מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א הביעו את התרגשותם מהשתתפותו המיוחדת של מרן הגראי"ל שטיימן שליט"א במשך כשעה שלימה, דבר המביע יותר מכל את הערכתו לישיבה ולעמוד בראשה.
לאחר מכן הוקרן למשתתפים מצגת מיוחדת על חיי הישיבה בעבר ובהוה.
בתפילת ערבית נחתם האירוע הגדול אשר ישאיר בודאי את רישומיו לאורך זמן רב.

ראש הישיבה הרב אברהם סלים לצד הרב שלמה עמאר הראשון לציוןצילום: ראש הישיבה הרב אברהם סלים לצד הרב שלמה עמאר הראשון לציון
ראש הישיבה הרב אברהם סלים לצד הרב שלמה עמאר הראשון לציון

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד