י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מפגש משותף של מנהלי גמ"חים לתרופות

שר הבריאות לשעבר: תופעה יחודית לציבור החרדי. פרופ' י. כץ: בידי הציבור תרופות ללא שימוש בשווי 150 מיליון דולר. "חברים לרפואה" יפעיל מאגר מידע ארצי לתרופות ללא שימוש לצורך העברתם לחולים

הרב בויאר המפגש
הרב בויאר המפגש



עשרות מנהלי גמ"חים לתרופות מכל ריכוזי האוכלוסייה החרדית ברחבי הארץ, השתתפו בתחילת השבוע במפגש מקצועי ראשון מסוגו, שנערך ביוזמת הארגון "חברים לרפואה" במרכז הרפואי "מעייני הישועה", בבני ברק.

בכינוס נשאו דברים הרב דוד לאו רב העיר מודיעין, שר הבריאות לשעבר הרב נסים דהאן, הרב ירחמיאל בויאר יו"ר הנהלת קופת חולים מאוחדת, פרופ' יצחק כץ, הרוקח אבי גרנות ומנהלו האדמינסטרטיבי של המרכז הרפואי נדב חן. במהלך הכנס הוכרז על הקמת מאגר מידע ארצי לניתוב תרופות ללא שימוש שיופעל ע"י "חברים לרפואה".

הר"ר יחיאל לנדמן, יו"ר "חברים לרפואה" , עמד על חשיבות פעילותם של הגמ"חים לתרופות והעברת תרופות ללא שימוש לידי החולים הזקוקים להם. נתוני מחקר שהוזמן ע"י הארגון העלה, כי בידי הציבור מצויות תרופות ללא שימוש, ובהן תרופות מצילות חיים, בשווי של 150 מיליון שקל. "ישנם חולים שלא מתחילים כלל טיפול תרופתי הכרוך בעלויות יקרות משום שיודעים שלא יוכלו לממן את המשך רכישת התרופות היכולה להסתכם בעשרות אלפי שקל מדי חודש בחודשו. מדובר בסכומים גבוהים המקשים גם על מי שהפרוטה מצויה בכיסו". הדובר חשף, ש"חברים לרפואה" סייע לחולים בהעברת תרופות במחזור שנתי של כעשרים מיליון ₪.

הרב דוד לאו במפגשצילום: הרב דוד לאו במפגש
הרב דוד לאו במפגש




הרב דוד לאו, רבה של מודיעין, המלווה את הארגון בפעולותיו, ציין כי "חברים לרפואה" נותן מענה לכל נזקק ומחבר בין חולים הזקוקים לתרופה ובין אלו שכבר אינם זקוקים להן. הרב לאו הוסיף וסיפר כי הוא עצמו ניהל בעבר גמ"ח תרופות ועמד על החשיבות העצומה של המצאת תרופה בשבתות ובשעות כאשר בתי המרקחת אינם פועלים. בגלל רגישות הנושא קרא הרב לאו למנהלי הגמ"חים לעמוד בקשר רציף וקבוע עם רוקח ורופא ולפעול בזהירות מירבית.


הרב נסים דהאן  צילום: הרב נסים דהאן
הרב נסים דהאן




הרב נסים דהאן שר הבריאות לשעבר בירך על פעילות "חברים לרפואה" ועל היוזמה לארגן את פעילות הגמ"חים לתרופות. בדבריו ציין, כי הקיצוצים בתקציבים המיועדים ל"סל הבריאות" הממלכתי מכתיבים את הרכב "סל התרופות", שאינו נותן מענה וביטוי להתקדמות עולם הרפואה אם בתחום התרופות ואם בתחום הטכנולוגיות הרפואיות. הרב דהאן ציין, כי בתקופת כהונתו כשר הבריאות עשה רבות כדי לכלול את ישראל ברשימת המדינות בהן השקיעו החברות המייצרות לפיתוח תרופות חדשות. השקעת החברות הביאה לפריצת דרך משמעותית בתעשיית התרופות ובמתן מענה תרופתי מתקדם למחלות קשות. הרב דהאן קרא לעגן בחוק את פעילות הגמ"חים לתרופות ושיבח את יוזמת "חברים לרפואה" לפעולה בנושא.

במהלך הכינוס הוכרז על מינויו של הרב דהאן כיו"ר המועצה הציבורית של "חברים לרפואה". הרב דהאן הביע הסכמתו לשמש בתפקיד ואמר כי יעשה ככל שיוכל למען ייעול פעילות הגמ"חים לתרופות וחיזוק פעילות "חברים לרפואה" בתחומים בהם עוסק הארגון ומתנדביו. "אשתדל בכל מאודי לסייע לחברים לרפואה מכיוון שיש בפעילות הארגון חסד גדול לעם ישראל".

את ברכת קופ"ח מאוחדת שהשתתפה בקיום הכינוס הביא הרב ירחמיאל בויאר, יו"ר ההנהלה. הרב בויאר מסר על הלבטים והדילמות, המעשיות וההלכתיות, העומדים בפני הקופה בבואה לקבל החלטות בדבר מימון הטיפול בתרופות מצילות חיים שאינן כלולות ב"סל" התרופות שרכישתן כרוכה בעלויות גדולות. "ישנן תרופות שמחירן מגיע גם לרבע מיליון ₪ וישנם מקרים קורעי לב שבהם אנו נדרשים לקבל הכרעות קשות". הרב בויאר גילה, כי בדילמות קשות בהן הוא נאלץ לקבל החלטה כיו"ר הנהלת מאוחדת או בתפקידו כחבר ועדת הלסינקי העליונה המאשרת כל ניסוי רפואי, הוא נועץ בגדולי ישראל. "התמקדות חברים לרפואה בניתוב תרופות היא בגדר הצלת נפשות ממש. קופות החולים מתקשות להתמודד עם האתגר הזה ומכאן החשיבות הגדולה שי יצירת מאגר המידע וניתוב התרופות". עוד אמר הרב בויאר כי יש להעמיק את המודעות לפעילות ניתוב התרופות של חברים לרפואה – זהו התיקון לחטא שנאת החינם, שהביא לחורבן הבית. מנהלי הגמ"חים לתרופות מבטאים יותר מכל את המושג של אהבת חינם, שבזכותה נזכה לראות בבניינה ובשמחתה של ירושלים".

פרופ' יצחק כץ ממכון המחקר מאגר מוחות, הציג את נתוני המחקר בדבר היקף התרופות ללא שימוש המצויות בידי הציבור בישראל. לפי נתוני המחקר שווי התרופות ללא שימוש המצויות בידי הציבור מגיע לכ- 150 מיליון שקל. לפי אותו מחקר, המודעות לחשיבות ניתוב התרופות נמוכה בכלל הציבור בישראל ובפרט בקרב הציבור החרדי. " הציבור החרדי הוא אמנם היחיד שהקים גמ"חים לתרופות, אך המודעות לנושא קטנה מן הממוצע".

נדב חן, המנהל האדמינסטרטיבי של המרכז הרפואי "מעיני הישועה" שאירח את הכינוס אמר כי בית החולים אימץ מאז היווסדו את קווי פעילותו, שהוכפלה אגב, בארבעת השנים האחרונות, כבית החולים עם מעורבות רבה בקהילה. מר חן הרצה בפני המשתתפים על אימוץ נורמות לייעול עבודת הגמחים לתרופות.

אבי גרנות, רוקח ומנהל בית מרקחת רפואה סנטר בבני ברק הרצה על הדרכים לאיחסון תרופות והטיפול בהן.

בחלקו השני של הכינוס התקיים רב שיח בהנחייתו של ר' ברוך ליברמן מנכ"ל "חברים לרפואה" בו נטלו חלק מנהלי הגמ"חים לתרופות. המשתתפים העלו רעיונות הקשורים לתפעול הגמ"חים לתרופות, לחשיבות העברת מידע מקצועי ולפעילות משותפת כדי להביא עזרה מירבית לחולים נזקקים. בין שאר הנושאים שהועלו ברב שיח: ארגון ימי עיון מקצועיים, הענקת מושגי יסוד ברוקחות ויצירת קשר בין כל מנהלי הגמ"חים. ברוך ליברמן הוסיף ואמר כי הארגון החל להפעיל מוקד ישיר וקו פתוח למנהלי הגמ"חים. נקודה נוספת שהועלתה בעבר הייתה הבעיה הגדולה של כל הגמ"חים בנושא החזרת התרופות. לצורך כך הפיקו "חברים לרפואה" מגנטים שחולקו למנהלי הגמ"חים ועליהם הכיתוב: "לא לשכוח להחזיר את התרופה". כמו כן, חולקה רשימה של כל הגמ"חים בארץ ודרך ההתקשרות ביניהם.


להאזנה לכתבות מאתר בחדרי חרדים חייג: 050-8002424

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד