י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אהרל'ה גרטנר: יחזקאלי חי בנס

בשיחה מרתקת, מתאר אהרל'ה גרטנר ל'בחדרי חרדים' את הלילה הסוער שעבר בגאורגיה • מרגע הדיווח על פציעתו של העיתונאי ועד להשבתו ארצה, הבוקר • "צדוק הפצוע לא רצה לחזור" • מיוחד

גרטנר על המטוס לפני יציאתו, אמש (צילום: 'גשר תעופה' ודוברות זק"א)
גרטנר על המטוס לפני יציאתו, אמש (צילום: 'גשר תעופה' ודוברות זק"א)



"צדוק יחזקאלי הוא אדם בעל רצון חיים חזק, אחרת הוא לא היה שורד", כך אומר הבוקר (ד) ל'בחדרי חרדים' אהרל'ה גרטנר, שפיקד על המבצע המיוחד להבאתו לארץ של העיתונאי. יחזקאלי נפצע אתמול בצהריים באורח אנוש כשנפגע בהפצצה בעיר הגאורגית גורי. הוא שהה שם במסגרת עבודתו בסיקור מלחמת רוסיה-גאורגיה עבור העיתון 'ידיעות אחרונות'.

גרטנר תיאר הבוקר ל'בחדרי חרדים' את שעות הלחץ של המבצע המיוחד להשבתו של הפצוע ארצה. מאל"ף עד תי"ו: "מיד כשהתקבל המידע על כך שיחזקאלי נפגע בגאורגיה, עוד לפני שידעו האם הוא עדיין בין החיים, פנו אלי מ'ידיעות אחרונות' בבקשה לארגן במהירות שיא משלחת שתיסע לשם ותסייע במה שתוכל.

צדוק יחזקאלי מורד מהמטוס שהביאו ארצה, הבוקר (צילום: דוברות צילום: צדוק יחזקאלי מורד מהמטוס שהביאו ארצה, הבוקר (צילום: דוברות
צדוק יחזקאלי מורד מהמטוס שהביאו ארצה, הבוקר (צילום: דוברות 'עזרה למרפא')




"ארגון זק"א וארגון עזרה למרפא של הרב פירר התגייסו למשימה, ובתוך זמן קצר התארגנה משלחת רפואית שכללה את הפרופ' אבי ריבקינד, המרדים הד"ר מיכה שמיר וד"ר רן לנסבר מ'הדסה עין כרם'. במקביל, אורגן מטוס של חברת 'גשר תעופה', כשאנשי 'עזרה למרפא' ממהרים לשדה התעופה על מנת להתקין בו מערכות רפואיות.

"במקביל, נרתמה לעניין סוכנות הנסיעות 'לוקסנבורג טורס' מבני ברק, שדאגה להעברה בנקאית מיידית לחברת התעופה כתשלום מראש על הטיסה. התארגנו במהירות שיא ויצאנו לשדה התעופה. במקביל, עמיתו של הפצוע, העיתונאי נחום ברנע, ששהה ליד מיטתו של יחזקאלי בבית החולים בטיביליסי, דיווח כי הוא בין החיים ונמצא בחדר הניתוח".

נחום ברנע ארגן מוניות

המטוס נחת בגאורגיה בשעת חצות – שעון גאורגיה. שדה התעופה היה ריק וחשוך לחלוטין. "לפתע התברר לנו שאין שם קליטה לטלפונים, אפילו לא כאלו מבוססי לווין. הנס שאירע הוא, שברנע הבין מה הולך לקרות, ושלח לנו 2 מוניות לנמל התעופה, לא לפני שצייד אותם בכתובת בית החולים", מספר גרטנר.

הקבוצה הגיעה לבית החולים, שם שהה יחזקאלי בחדר ההתאוששות – לאחר שני ניתוחים שעבר - כשהוא בהכרה מעורפלת. מתחקור קצר התברר שהאיש שרד מעל לדרך הטבע. הוא נפצע אנושות, ובדרכו לבית החולים, שארכה כשעתיים בכבישים משובשים וכשאין אף רופא בסביבה, הוא איבד דם רב.

גרטנר מתאר את אופי פציעתו הקשה של העיתונאי. "בניגוד למה שכולם סיפרו לך, על פגיעה בחזה מכדור, תשמע את הסיפור האמיתי", אומר גרטנר. "יחזקאלי נפצע בכיכר בעיר גורי, מרסיס שמקורו, ככל הנראה, בהפצצה אוירית. הרסיס נכנס מהכתף השמאלית ושבר אותה לחלוטין. הוא המשיך ושבר ארבעה צלעות, קרע את הריאה, הקיבה והטחול.

יחזקאלי הפגוע מוחזק בידי עיתונאים הולנדים (צילום: רויטרס. מתוך צילום: יחזקאלי הפגוע מוחזק בידי עיתונאים הולנדים (צילום: רויטרס. מתוך
יחזקאלי הפגוע מוחזק בידי עיתונאים הולנדים (צילום: רויטרס. מתוך 'ידיעות אחרונות')




"בניתוח הראשון שעבר יחזקאלי בטיביליסי הרופאים הסירו את הטחול. בנוסף, הם קיבעו את השבר בכתף עם מסמרים. אגב, יחזקאלי נפגע גם ברגלו מרסיסים, קטנים יותר, אך בשל חומרת מצבו איש לא התייחס אליהם בשלב זה".

בשלב זה, בו רצו חברי המשלחת להוציא את יחזקאלי מבית החולים ולהביאו לנמל התעופה, נוצרה בעיה כפולה. הראשונה הייתה טענתם של הרופאים הגאורגים על כך שאם הוא יוכנס לרכב, שלא לומר למטוס, אין סיכוי שישרוד בחיים. השנייה הייתה חוסר רצונם של הגאורגים לשחררו מבית החולים. הם ראו בכך פגיעה בכבודם.

הציוד הרפואי מישראל 'נתרם', ויחזקאלי שוחרר

לאחר התייעצות בין הרופאים הישראלים הוחלט להביא את יחזקאלי בכל זאת לישראל. "בית החולים בטיביליסי הוא מבנה קומוניסטי ומיושן, הצוות הרפואי הוא מסוג ב', בדיוק כמו המכשור הרפואי בו הם משתמשים", אומר גרטנר. "לזכותם ייאמר, שהם עשו מאמצים עילאיים בטיפול ביחזקאלי. לא חסכו במאמץ או בכח אדם בנושא הזה", הוא מוסיף.

הבעיה השנייה נפתרה בדרכים המקובלות במדינות אלו. "בדורון, בתפילה ובמלחמה", אומר גרטנר בחיוך, ומסרב להרחיב. ההסכמה להוצאתו מבית החולים התקבלה רק אחרי שעתיים וחצי של וויכוחים ופעילות דיפלומטית נמרצת. בישראל ישבו באותה עת אנשי ידיעות אחרונות יחד עם אנשי עזרה למרפא ופיקדו על הפרשה.

"בסופו של דבר, השארנו בבית החולים ציוד רפואי משוכלל שהבאנו איתנו, במתנה. במקביל, הגיעה אשת הנשיא לבקר את יחזקאלי, דבר שריכך את הגרוזינים עוד יותר, והם נתנו את אישורם" מספר גרטנר. אך כאן ציפתה להם הפתעה.

"שאלנו את יחזקאלי, שהיה בהכרה חלקית ותיקשר באמצעות תנועות, האם הוא מעוניין לחזור לארץ. הוא השיב בלא מוחלט. שאלנו אותו האם הוא מעוניין להישאר בטיביליסי, והוא ענה שכן. יש לו עוד עבודה להשלים. האיש ככל הנראה לא ממש היה מודע לחומרת מצבו".

הפצוע מועבר לאמבולנס, עם נחיתת המטוס (צילום: דוברות צילום: הפצוע מועבר לאמבולנס, עם נחיתת המטוס (צילום: דוברות
הפצוע מועבר לאמבולנס, עם נחיתת המטוס (צילום: דוברות 'עזרה למרפא')




במקביל לפרשה המתגלגלת, נוצרה בעיה חריפה אחרת. על פי החוק, מטוס שנוסע למדינה בה מתרחשת מלחמה, יכול להישאר על הקרקע עד שעתיים ורבע ולא יותר. ההקפדה על החוק היא כה הדוקה, עד שכשיצאה הקבוצה עם הפצוע מבית החולים לא ידעו חבריה האם המטוס עדיין ממתין להם. כאמור, בשדה התעופה לא הייתה קליטה לטלפונים כלל.

אך בתוך דקות נוצר קשר עם אנשי 'ידיעות אחרונות' בארץ, והתברר כי חברת 'גשר תעופה' עשתה כל 'קומבינה' אפשרית בכדי לאפשר את הישארות המטוס. הדבר קרה באמצעות משלוח פקסים שונים למקומות שונים ופעילות נרחבת. "כשהגענו לשדה התעופה התברר שהמטוס עדיין ממתין. על אף שעברו כבר 5 שעות", אומר גרטנר. "כאן המקום להודות לקברניט המטוס, ורד, ולטייס צביק'ה על האומץ ואורך הרוח שהם גילו".

יחזקאלי הועבר באמבולנס מקומי לשדה התעופה, מרחק של 40 דקות מבית החולים. המטוס יצא מגאורגיה בשעה 5:00 בבוקר מגאורגיה ונחת בישראל בשעה 8:15. במהלך הטיסה הורדם יחזקאלי שוב ושוב בשל הכאבים העזים שגרמה פציעתו הקשה. בנמל התעופה המתינו אנשי עזרה למרפא, שהעבירו אותו לאמבולנס של הארגון. הוא הועבר מיידית ל'הדסה עין כרם', שם הוכנס לבדיקות.

"הוא הגיע במצב יציב, כנגד כל התרחישים והחששות שלא ישרוד אפילו את שעות הלילה" אומר גרטנר, ומוסיף: "הוא יצא מזה בחיים בעזרת השם. יש לו רצון חיים חזק מאד, ותרשה לי להניח שהוא יחזור לכתוב כרגיל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד