י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

טבעי, לראות טוב

סימה מיכאלי, אופטומטריסטית ותרפיסטית גילתה יום אחד שהיא מאבדת את הראיה. דליפת דם ברשתית העין גרמה לרופאים להרים ידים ולומר : "העיוורון יגיע, זה רק עניין של זמן" • היא נזכרת ששמעה פעם על שיטת בייטס • היום כשהיא למעלה מגיל שבעים היא רואה היטב, וללא עזרת משקפיים, היא מטפלת בשיטת בייטס לשיפור הראיה בעזרת תרגילים וגם מלמדת את השיטה

טבעי, לראות טוב



לפני שמונה עשרה שנה בשעת אמון ספורטיבי רואה לפתע סימה מיכאלי חושך בעיניים. הבדיקות הרפואיות גילו כי סבלה מלחץ דם גבוה, אבל היא לא ידעה זאת, הרופאים אמרו כי יש דליפת דם ברשתית וכי ראייתה תדרדר במהירות. מאז יצאה למסע מתיש בין מרפאות העיניים ובין מכוני הטיפול בלייזר. בסוף המסע התבשרה כי לא תתעוור לחלוטין אך ראייתה תחלש ללא תקוה.
סימה לא ויתרה.

תוצאות דרמטיות

כאופטומטריסטית ותיקה שמעה על שיטת בייטס והיא החליטה לנסות אותה: ד"ר בייטס היה רופא עיניים אמריקני שחי במאה התשע-עשרה, ותפקידו היה לבדוק ילדים בבתי הספר. הוא הגיע למסקנה שבמקרים רבים קוצר ראייה אצל ילדים נובע ממתח נפשי ובליקויים בהפעלת שרירי העין. ד"ר בייטס פיתח שיטה מיוחדת של תרגילים שמרגיעים את העיניים ואת עצבי הראייה והמוח, ומספקים לעיניים את ההתעמלות הנחוצה כדי לחזק אותן.

סימה התחילה לתרגל את שיטת בייטס לעיניים ושילבה אותה בטבעונות ותרגילי הרפיה. "מתח, לחץ פסיכולוגי וכעס פוגעים מיד בראייה שלי. הגעתי למסקנה שבלי התעמלות יומיומית הראייה שלי, תידרדר," מספרת סימה. השיטה עבדה כל כך טוב, שכיום היא רואה הרבה יותר טוב מאנשים רבים בני גילה. והיא טוענת שהראייה שלה רק הולכת ומשתפרת.

כמו בכל תחום אחר, גם בתחום האופטיקה אנשים העדיפו את הפתרונות הקלים והמהירים שחסכו טרחה; במקרה זה הרכבת משקפיים. אבל ד"ר בייטס טען שלעתים תכופות, באורח פרדוקסלי, דווקא המשקפיים גורמים נזק נוסף לראייה: "המשקפיים גורמים לניוון של כל פונקציות הראייה. במקום שהעין תנוע בצורה טבעית, ותתאים את עצמה למצבי ראייה שונים, היא מכוונת להביט כל הזמן ישר קדימה דרך המוקד האופטי של העדשה.

"להרכיב משקפיים זה כמו לקשור יד אחת במשך כל היום. ברור שבערב כבר אי אפשר יהיה להניע אותה. זאת הסיבה שבמקרים רבים, כשמתחילים להרכיב משקפיים, צריכים להחליף אותם כל כמה שנים למספר גבוה יותר", מסבירה מכאלי, "אך למרבה המזל, שיטת בייטס יכולה לתקן את הנזקים האלה. בעזרת תרגול ניתן להגיע לתוצאות דרמטיות. מרכיבי מספרים נמוכים יכולים להסיר את המשקפיים לחלוטין, ומרכיבי מספרים גבוהים יכולים לשפר את ראייתם בשנים או שלושה מספרים. אך יש לזכור שההישגים הם אישיים, ותלויים במוטיבציה של המתרגל ובסוג הבעיה שלו".

למה לא לייזר

ד"ר בייטס פיתח את שיטתו הרבה לפני המצאת טיפולי הלייזר לעיניים, ואפילו לפני המצאת עדשות המגע. מעניין היה לדעת מה ד"ר בייטס היה אומר על ההתפתחויות הללו, ואם בעידן שבו ניתן לפתור בעיות ראייה תוך דקות ספורות בעזרת הלייזר עדיין כדאי להשקיע שעות ארוכות של תרגול לשיפור הראייה.

לד"ר גבריאלה בר, רופאת עיניים מכרמיאל המעבירה קורס בשיטת בייטס, בשילוב ידע של קינסיולוגיה, רפואה סינית וביופידבק, אין ספקות: "הראייה שלנו מושפעת מאוד מרמת המתח הנפשי, הטכנולוגיה שמקיפה אותנו, כולל מחשבים, פלאפון ונהיגה, גורמת לנו לרמה גבוהה של לחץ ולכן יש אנשים שצריכים להחליף משקפיים פעם בשנה, בשנתים, ואפילו כל מספר חודשים. ליטוש הקרנית באופן מכני בעזרת לייזר עשוי להתאים לאנשים שהפגם בראייה שלהם יציב לאורך שנים, אבל לא יתאים לאנשים שצריכים להחליף משקפיים לעתים תכופות. "כך למשל", היא מוסיפה, "טיפלתי בתיירת גרמנית שעברה בארץ ניתוח לייזר לטיפול בקוצר ראייה, והיתה מאוד מרוצה מהתוצאות. אבל כמה חודשים לאחר הניתוח עברה התיירת תאונת דרכים שגרמה לה לפחדים, וכך אבדה לה חדות הראייה בעין אחת.

"בעזרת התרגילים של שיטת בייטס שלימדתי אותה היא החזירה לעצמה את ראייתה התקינה תוך שלושה שבועות. זה מראה שמצב הראייה הוא תמיד באחריותו של החולה, לא באחריות המטפל ולא רק תלוי ניתוח כלשהו. אני לא פוסלת ניתוחי עיניים בלייזר, כי לכל אחד יש זכות לקבל את מה שהטכנולוגיה מציעה היום, אבל אני ממליצה לשלב עבודה על רגשות וחשיבה חיובית, כדי שנהיה בטוחים בתוצאות לאורך זמן. חוץ מזה, בניתוח עיניים בלייזר, כמו בכל טיפול אחר, יש גם סיכונים".

ומה בנוגע לעדשות מגע? גם כאן טוענת ד"ר בר יש חסרונות, "עדשות מגע הן גוף זר בתוך העין. בנוסף, יש לנקות אותן בחומרים כימיים. להרבה אנשים זה לא נוח, אבל הם מעדיפים פתרון קוסמטי שישפר את מראם החיצוני, וממשיכים לסבול".

בייטס וקוקוס

עוד אחד שהצליח להוריד משקפיים בשיטת בייטס הינו עידו שלמי שהצליח תוך חודשיים להסיר מעיניו משקפיים במספר 4.5. עידו, בן 27, מרכיב משקפיים מאז גיל 12. "אף פעם לא אהבתי את המשקפיים והם היו מיטרד", הוא אומר, בגיל 24 נסע להודו, שם ישן על החוף, ומשקפי הראייה שלו נגנבו. הוא ראה בכך אות משמים, ומאז גמלה בלבו ההחלטה לנסוע למכון במדינת קראלה, בדרום הודו, שמתמחה בהורדת משקפיים. "במכון ההודי מלמדים את שיטת בייטס בתוספת יוגה לעיניים. זהו עסק ענק, והם מקבלים מדי שבוע כשלושים, ארבעים אנשים חדשים שמעוניינים להסיר את המשקפיים," מספר עידו.

"תהליך השיקום של עיניי היה מהיר באופן מפתיע. לחיות עם ראייה פגומה זה כמו להסתכל בעולם דרך עדשה של מצלמה שאיננה בפוקוס. אני זוכר את החדר במלון הולך ומתבהר. תוך שבועיים השגתי שיפור משמעותי בראייה. אני זוכר כשהצלחתי לראשונה לראות את הברק על עלי הקוקוס, וכמה שזה הרשים אותי. לקח לי עוד ששה שבועות לייצב את השיפור הזה".

עידו לא הסתפק בהסרת המשקפיים שלו, והוכשר אצל בעל המכון ההודי ללמד את השיטה, "זה גורם לי סיפוק אדיר לשפר את הראייה, במיוחד של ילדים שעדיין לא הרכיבו משקפיים, ואצלם זה הכי קל.

"כולם שואלים כמה זמן ייקח להם להסיר את המשקפיים, אבל זה תהליך אישי שתלוי בסוג הבעיה ובאישיות, ופרק הזמן יכול לנוע בין שבועות לשנים. הכי טוב זה לתפוס את הבעיה עוד לפני שמתחילים להרכיב משקפיים, כי המשקפיים פוגעים מאוד בראייה. אבל כבר ראיתי גם ´ניסים´, כמו מטופל עם משקפיים מינוס 16, שהצליח להוריד אותם לחלוטין בעזרת השיטה, אחרי תרגול של כמה שנים".

"אגב, יש כמה דברים שאנשים לא יודעים על הראיה והמראה כמה היא מורכבת", מוסיף עידו, "הראייה מידרדרת בזמן רעב, עייפות וגם כשמשקרים... "יש כאלה שקמים בבוקר וראייתם פחות טובה, כי בזמן השינה, אולי בגלל תנועות העיניים בזמן החלימה, העין כנראה צוברת מתח.

"העיניים", מוסיף עידו, "הן איבר קליטה פסיבי (כמו כל איברי החושים), ולכן הגורם החשוב ביותר בשיפור הראייה הוא הרפיה. אם עוסקים בעבודה שמאמצת את העיניים, רצוי מאוד לקום מהכסא כל שעה, לעשות הפסקה של כמה דקות, לזוז כדי להזרים את הדם בגוף ולשטוף את הפנים. כמעט כל עבודה משרדית מאמצת את הראייה, כי עינינו נועדו לראות למרחק, ולא להביט כל היום במסך או בספר שנמצאים קרוב אלינו. לכן כדאי להביט מדי פעם דרך החלון. מומלץ מאוד לצאת החוצה לפחות פעם ביום ולהסתכל על הנוף, על האופק או לעבר שמים ריקים מעננים".

"העיניים, הוא מוסיף, הן ציידות של אור טבעי. הן אינן אוהבות את אור הפלורסצנט והחשמל שאנחנו שרויים בו כל היום. כדאי מאוד לצאת החוצה במשך היום, כדי לאפשר לעין ליהנות מאור השמש הטבעי. מומלץ לצאת בשעות הבוקר המוקדמות (לפני 9:00) או אחר הצהרים, שאז האור לא חזק מדי. ולא רצוי להגן על העיניים במשקפי שמש. תלות מוגזמת במשקפי שמש היא בעייתית, כי העין אמורה להיות מסוגלת לראות היטב באור השמש בלי להסתנוור, גם בלי עזרת משקפי השמש.



בריא לדעת ש...

⋅ הראייה מידרדרת בזמן רעב, עייפות וגם כשמשקרים (ואני חשבתי שהשקר מאריך את האף!).

⋅ לא רק גזר מועיל לעיניים. כדי לחזק את עצבי הראייה יש לאכול ירקות שורש כמו צנון, סלק, שורש סלרי ותפוח אדמה. כדי לנקות את הגוף, הדם והמעיים, מומלץ לאכול ירקות עלים ירוקים כגון פטרוזיליה, עלי סלרי, שמיר וכוסברה. כעיקרון מומלץ לאכול הרבה ירקות טריים.

⋅ העיניים הן איבר קליטה פסיבי, ולכן הגורם החשוב ביותר בשיפור הראייה הוא הרפיה. אם עוסקים בעבודה שמאמצת את העיניים, רצוי מאוד לקום מהכיסא כל שעה, לעשות הפסקה של כמה דקות, לזוז כדי להזרים את הדם בגוף ולשטוף את הפנים. כמעט כל עבודה משרדית מאמצת את הראייה, כי עינינו נועדו לראות למרחק, ולא להביט כל היום במסך או בספר שנמצאים קרוב אלינו. לכן כדאי להביט מדי פעם דרך החלון.

תרגיל שמש

כשעה אחרי הזריחה (שש, שבע בבוקר). יושבים מול השמש, ומזיזים את הראש מצד לצד (כביכול עוקבים אחרי קו האופק) מספר פעמים, תוך כדי עפעוף בעיניים. אחר כך מכסים את העיניים בכפות הידים, ועושים חושך למספר רגעים.

התרגיל מתאים לכל אחד, גם לאנשים שאינם סובלים מבעיות בעיניים. אנשים מבוגרים או בעלי עיניים רגישות יכולים לעשות אותו בלי לפקוח את העיניים.
תרגיל השמש, המשפר את הראייה ומוסיף אנרגיה לכל היום.

תרגילי עיניים לעובדים מול מחשב

• עפעפו יותר מהצורך הטבעי שלכם. העפעוף מבטיח שהעיניים לא יתייבשו. ניתן לעפעף אפילו כל נשימה.

• בכל שעה או שעתים, הביטו בקיר הרחוק של החדר (או דרך החלון), והניעו את העיניים מצד לצד במישור אופקי (בלי להזיז את הראש). עשו זאת כמה פעמים.

• מפעם לפעם הסתכלו במטרה רחוקה יותר מהמסך שאתם עובדים עליו. שינוי הפוקוס מפעיל את עדשת העין, וגורם שתוכל להתכוונן יותר בקלות.

• מפעם לפעם הזיזו את צוארכם ימינה ושמאלה, וסובבו את הראש והכתפים. זה עוזר להזרים את הדם לעיניים.

תרגילי שיפור למרכיבי משקפיים

את התרגילים האלה יש לעשות פעם ביום:

• שבו או שכבו בתנוחה נוחה. עצמו את העיניים וכסו אותן בכפות ידיכם, כך שלא יחדור לתוכן אור. ד"ר בייטס טען שגם כשעוצמים עיניים, עדיין יש אור שמונע מהעין להירגע. כיסוי העין בכף היד יוצר חושך מוחלט, ועוזר להרגיע את עצבי הראייה. שבו עם עיניים מכוסות כעשר דקות ביום. התרגיל הזה מרענן מאוד את הראייה, ומומלץ לכל אדם אחרי עבודה מאומצת, אחרי צפיה במחשב או לפני השינה.

• תרגיל החלפת פוקוס: התמקדו לסרוגין במטרה רחוקה ובמטרה קרובה. בצעו את התרגיל 20 פעם.
תרגיל לבעיות מיקוד וחולשת השרירים

• החזיקו עט מול המבט במרחק 30 ס"מ, ועט מהצד והתמקדו לסרוגין פעם במרכז ופעם בצד. בצעו את התרגיל 10 פעמים לכל צד.

• הורידו את משקפיכם והזיזו את גלגל העין בכל הכיוונים, בלי להזיז את הראש. שרטטו עם העיניים קוים אופקיים, שמיניות, אלכסונים ומעגלים. התרגיל מסייע לשמור על גמישותם של שרירי העין ולמנוע את קיבועם.

קישורים:
לדפדוף במגזין בריא לדעת
בריא לדעת בריאות עיניים ראייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד