י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"השפעת השיעור על כל הסביבה"

במסגרת מאורות ההלכה ללומדי הדף היומי: רבבות לומדים בהלכות פרוזבול, הנכללים במסכת גיטין. ראשי 'מאורות' ביקרו במעונו של כ"ק האדמו"ר מצאנז

הגרח"ד קובלסקי אצל האדמו"ר מצאנז
הגרח"ד קובלסקי אצל האדמו"ר מצאנז


לקראת סוף שנת השמיטה, בה נדרשים המלווים להכין שטר פרוזבול, לפי תקנת הלל הזקן, עסקו לומדי הדף היומי בהלכות פרוזבול, הכלולים במסכת גיטין הנלמדת כעת במסגרת הדף היומי.

בביקור שערכו ראשי 'מאורות הדף היומי' במעונו של כ"ק האדמו"ר מצאנז, שיבח האדמו"ר את לימוד הדף היומי עם הלכה למעשה ע"י משתתפי השיעורים.

ראשי ארגון 'מאורות הדף היומי', בראשות הגרח"ד קובלסקי, סקרו את פעילות הארגון בתחומים השונים, וסיפרו על ייסוד שיעורים במקומות שנחשבים לרחוקים מדברים שבקדושה, וכן תגבור מערך השיעורים במקומות שונים, עם התחלת מסכת גיטין בדף היומי לפני כחודשיים. האדמו"ר הרחיב בחשיבות ייסוד שיעורי תורה בכל יישוב בו מתגוררים יהודים הצמאים לדבר ה'.

"התרחבות מעגל לומדי הדף היומי, המהווה מפעל תורני המאחד יהודים מכל קצוות תבל, מעניק ללומדים שעה של הנאה רוחנית ממנו שואבים כוחות לכל היום", אמר האדמו"ר. "השפעת השיעור בדף היומי אינה מצטמצמת לשעת הלימוד בלבד, ולא רק ללומדים המשתתפים בשיעור, אלא על כל הסביבה ועל ההתנהגות בכל תחומי החיים. הקדשת שעה ביום ללימוד הדף היומי, מחברת את הלומד ומשפחתו לתורה ומחזקת את מעמדו הרוחני".

במסגרת 'מאורות ההלכה', בה לומדים מדי יום הלכות מעשיות בסיום השיעור בדף היומי, החלו בימים אלו בלימוד הלכות פרוזבול, ובכך זוכים משתתפי השיעור להקיף את סוגית תקנת הפרוזבול, הנוגעת למעשה לתקופה זו, החל מהמקורות הגמרא ועד להלכה למעשה. 'במאורות ההלכה' לומדים את כל ההלכות הנוגעות לשמיטת כספים, המחייבים אף את תושבי חו"ל, בניגוד לשמיטת קרקעות הנוגעת רק לארץ ישראל.

הלל הזקן תיקן את הכנת הפרוזבול בכדי שהמלווים יוכלו לגבות את חובותיהם מהלווים, למרות שמיטת הכספים, המפקיעה את זכותו של המלווה לגבות חובו מהלווה. במהלך חודש אלול הבעל"ט, עם סיום שנת השמיטה תשס"ח, מכין כל אחד שטר פרוזבול עפ"י הנוסח הקבוע, בפני בית דין של שלושה בני תורה, כאשר עפ"י התקנה ההלוואה עוברת לבית דין שיכול לגבותו.

הפרוזבול נוגע לחובות החייבים בתשלום בשנה שלאחר השמיטה, תשס"ט, שאם לא הכין עליהם פרוזבול אינם מחויבים בהחזר של הלווה. גם בבנקים ובחברות האשראי מכינים בימים אלו שטר פרוזבול כללי לכל החובות שזמן גבייתם בשנה הקרובה, שכן ניתן להכין שטר פרוזבול אחד לכל הלווים יחד. בהלוואות אשראי שנפרסו לתשלומים, חייבים להכין פרוזבול על כל התשלומים שזמן גבייתם לאחר שנת השמיטה. יצוין, כי מי ששכח להכין שטר פרוזבול מחויב להודיע ללווה על כך שחובו הושמט, אולם מלווה המחזיר את חובו בכל זאת, רוח חכמים נוחה הימנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד