י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יוסי גיל: "לא סולח למנחם טוקר"

שדרן המוזיקה יוסי גיל כאוב. בתוכנית 'מוצ"ש חי' התבקשו המאזינים 'להרביץ פרק תהילים כדי שיוסי יוכל לראות'. גיל משיב אש: "אני בהלם. הוא הפך אותי למסכן. נפגעתי קשות ואיני סולח" • שעת זעם

דמי נשפך. יוסי גיל (צילום: ברוך יערי, באדיבות 'משפחה')
דמי נשפך. יוסי גיל (צילום: ברוך יערי, באדיבות 'משפחה')



הוא בן 32, רווק, עיוור, שדרן מצליח ומוביל ברדיו 'קול חי', וכעת הוא פגוע, פגוע אנושות. יוסי גיל לא יכול להתאושש מהחוויה שעבר במוצאי שבת האחרונה. הוא עלה לשידור בתוכנית 'מוצ"ש חי' על מנת לסכם שנה במוזיקה החסידית. בפועל, הוא מצא את עצמו מובל מעמדת השדרן המצליח לעמדת העיוור המסכן בשידור חי.

יוסי גיל אינו איש מריבות ומדון, ובוודאי שאינו מהמתלהמים. כמה ממאזיניו הקבועים והמושבעים הפנו את תשומת ליבנו לדברים שהתרחשו. פנינו ליוסי, היינו בטוחים שהוא לא יסכים לומר מילה. במהרה גילינו כי האיש כל כך כאוב, כל כך נסער, עד שממש לא נדרש מאמץ מיוחד בכדי לדובבו, והוא אכן פתח בפנינו את סגור ליבו.

באמצע השבוע שעבר פנה מנחם טוקר לגיל עם בקשה. עלה אלי לשידור, אמר, ונסכם יחדיו את השנה האחרונה במוזיקה החסידית. יוסי הסכים. במוצ"ש, פותח טוקר את תוכניתו הפופולארית, וכבר בפתיח אומר: 'נהיה גם עם יוסי גיל שידבר לראשונה על חייו האישיים ועל הקשיים עמם הוא מתמודד'.

באמצע התוכנית מתקשרת המפיקה, אבישג זוהר, לגיל ומבקשת ממנו לעלות לשידור, כמסוכם. יוסי ממתין מאחורי הקלעים כעשר דקות, ואז נכנס לשידור. טוקר אכן משוחח איתו על המוזיקה וטוען כי השנה הייתה גרועה במיוחד למוזיקאים החסידיים.

חזור שנית בבקשה. מנחם טוקרצילום: חזור שנית בבקשה. מנחם טוקר
חזור שנית בבקשה. מנחם טוקר




ואז באה ההפתעה. המגיש עובר מהקטע המקצועי לקטע האישי. הוא שואל את גיל על עיוורונו ועל התמודדותו עם המוגבלות. "אני מקבל את מה שהשם נתן לי, 'כל מה דעביד רחמנא, לטב עביד'. הנה, אני מתמודד עם המגבלה ומשדר בכל זאת", עונה יוסי ומנסה להסיט את השיחה בחזרה לפן המקצועי.

אבל טוקר מתעקש לדבר דווקא על העיוורון: "יוסי הוא בחור צוחק וחייכן, אבל הוא אדם שסובל, הוא אדם עיוור", הוא אומר. יוסי: "הרגשתי כמו בהתרמה של הועד העולמי. הוא בכוח הפך אותי לאדם מסכן ומעורר רחמים".

ואז מגיע הפאנצ'-ליין. הקטע הבא פותח כתבה על מנחם טוקר שהתפרסמה הבוקר ב'ידיעות אחרונות': "ועכשיו אנחנו מדברים עם שדר רדיו עיוור מרדיו קול חי. בוא תביא לנו את השם שלך כדי שהמאזינים יוכלו להתפלל למענך. כל מי שיכול שירביץ איזה פרק תהילים כדי שיוסי יוכל להתחיל ולראות. (מתוך השידור האחרון של מנחם טוקר ברדיו ירושלים. אמיתי, נשבעים)".

יוסי ממאן להירגע. "הייתי בהלם. הייתי מזועזע. זו שבירת כל הכלים התקשורתיים המקובלים. זה לא ברמה שלי ולא במגרש שלי. אני מרגיש שהוא פשוט שתה את הדם שלי קבל עם ועדה", אומר יוסי גיל והכאב העצום ניכר בכל מילה.

והוא תוקף את טוקר בחריפות חסרת תקדים: "כמה ציני, מרושע, מכוער ונמוך יכול חבר אמיתי לרדת? מדובר באדם שהאמנתי בו בכל ליבי כחבר אמיתי ונאמן, למה הוא עשה לי את זה? הוא פגע בי אנושות ואני לא סולח. ל-א ס-ו-ל-ח".

הסיפור לא מסתיים במילים המצוטטות לעיל. גיל, במבוכה גלויה, מסר את שמו ושם אימו תוך שהוא מגיב: "טוקר, אתה לא צפוי ולא ידעתי שאתה עומד לגעת בפן הזה. התנהלותך התקשורתית הבלתי-צפויה לא החלה היום". ואז פונה אליו טוקר שוב: "חזור שנית בבקשה". ויוסי חוזר שנית. "התפלצתי מזעם ומכאב. הוא מיסכן אותי בכוח", אומר יוסי. "קיבלתי קושי מהקדוש ברוך הוא, ואני מתמודד איתו יפה מאוד. במקום להדגיש כמה אני מצליח למרות הבעיה, הוא הולך, מעצים וממקסם אותה בנבזות ושפלות, ומביא אותה לקדמת הבמה. מעולם לא עשו לי דבר כזה".

למה נראה לך שהוא עשה את זה? איזה אינטרס יש לו לפגוע בך ככה, סתם?

"זה פשוט מאוד. הכתב של ידיעות אחרונות האזין לשידור, ומנחם רצה משהו חם לכתבה. לא אתפלא אם אגלה שטוקר בעצמו מסר לו את הציטוט. הוא רצה להראות למאזינים שהוא לא רק איש רדיו מבריק שיוצר 'שואו', דרמטיזציה ואווירה, אלא גם איש חסד. כזה שעוזר למסכנים. זה דם, ודם מצטייר טוב תקשורתית".

פירגנתי מכל הלב. יוסי גיל משדר (צילום: באדיבות צילום: פירגנתי מכל הלב. יוסי גיל משדר (צילום: באדיבות
פירגנתי מכל הלב. יוסי גיל משדר (צילום: באדיבות 'בקהילה')




בכתבה המתפרסמת בידיעות אחרונות מנחם מדבר על הפיטורין שלו מרדיו קול חי. "הגיעו אנשים למנכ"ל הרדיו ואמרו לו שנהייתי גדול מדי, שאני מקלקל את הנוער... הפיטורין שלי נעשו בצורה לא יהודית ועל זה אני לא מוחל להם".

לגיל יש מה לומר על זה: "אומר לך את האמת. עד היום היה בליבי על הדרך שבה זרקו את מנחם מ'קול חי'. הוא הביא אותי לשם, והרגשתי שנעשה לו עוול. עכשיו, אחרי מה שהיה, אני יכול לומר לך שאני מסוגל להבין את מה שעשו לו, לאור התנהלותו הצינית והפוגענית מולי והמשחק הזול ברגשותיי".

יוסי לא נרגע גם אחרי שהקיטור פורץ החוצה. "כשעליתי לשידור פרגנתי למנחם טוקר על זכייתו בפרס 'תוכנית הבידור הטובה ביותר' בכנס הרדיו השנתי שהתקיים בחיפה. אמרתי שלמרות שהמילה בידור זרה ומנוכרת לעולמו של יהודי חרדי, הרי שעצם חשיפת מאזינים חילוניים למוזיקה יהודית (ברדיו ירושלים, תחנה חילונית למהדרין – ש.מ.) היא בבחינת 'מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך' עוד אמרתי ש"רדיו ירושלים עשה עסקה נכונה כשהביא את טוקר - לתשומת ליבם של..". אני מרגיש שעשיתי טעות בדברים ונענשתי עליהם באופן מיידי מהשמיים. וזו גם תגובתו של טוקר לדברי פירגון. אגב, בדיעבד הבנתי שדבריי הובנו כביקורתיים כלפי רדיו קול חי וערוץ 7, ואני מצר על כך".

דיברת עם טוקר? הסברת לו שהוא פגע בך?

"מיד אחרי התוכנית התקשרתי אליו והוא לא ענה, אז השארתי הודעה נזעמת מאוד. ביום א' בערב הוא התקשר אלי לצורך עניין אחר, ואז הסברתי לו שהוא פגע בי מאוד. בתחילה הוא היתמם, ואז הוא ענה לי: 'הוצפתי בגל של חמלה, רחמים, אמפתיה, הזדהות והשתתפות אמיתית בכאבך, ולכן אמרתי את מה שאמרתי מתוך רצון כן לעזור לך'. זה מה שאמר. לא הבנתי את תגובתו באותו הרגע, אך לאור הפרסום בידיעות אחרונות הבוקר הפאזל הושלם".

אומר לך משפט מסכם, אומר יוסי. "עזרתי רבות לטוקר בעבר, מה פשעי וחטאתי? איני יודע. אני אומר את הדברים בתמצית דם ליבי. ההתנהגות שלו מולי היא לא יהודית, לא חברית ולא אנושית. אני פשוט לא מוחל לו על כך. אני גם לא סולח לו על כך שהוא גרם לי לרדת כל-כך נמוך, למקום שמעולם לא הייתי בו, ולומר את הדברים הקשים שאמרתי".

מנחם טוקר: "אין תגובה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד