י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מאב העורקים עד התסחיף. מילון מושגים על הלב

פרופ’ קרסו ואופיר פוגל מחברי ספר “הלב” עם מילון המונחים המלא על האיבר החשוב ביותר בגופינו

מאב העורקים עד התסחיף. מילון מושגים על הלב

אב העורקים : העורק הגדול ביותר בגוף. יוצא מהלב ודרכו עובר דם מחומצן (“נקי”) לגוף כולו.

אדרנלין: הורמון המופרש מבלוטת יותרת הכליה (אדרנל) במצבים של מתח, מאמץ גופני או פחד. האדרנלין גורם להגברת קצב הלב, העלאת לחץ הדם ועוד.

אומגה 3: (שמן דגים) חומצת שומן חיונית לגוף שיש לקבלה מהמזון מפני שהגוף אינו מסוגל לייצרה בעצמו. צריכה מוגברת של אומגה 3 מורידה את רמות הטריגליצרידים בדם, מפחיתה את הסיכון לסבול מקרישת דם מסוכנת ומהפרעות קצב בלב. לאומגה 3 השפעה מטיבה על בריאות הלב ומומלצת מאוד לחולים רבים.

איסכמיה: ירידה באספקת דם לאיבר או רקמה בגוף. איסכמיה בשריר הלב נגרמת לרוב מחסימה חלקית של כלי הדם הכליליים המספקים ללב דם וחמצן.

אי ספיקת לב: חוסר יכולת של הלב לעמוד בעומס העבודה הנדרש ממנו על מנת להזרים כמות מספקת של דם לריאות ולשאר חלקי הגוף. עלולה לגרום לבצקות בגוף ובריאות, קשיי נשימה, קושי בביצוע מאמצים פיזיים ועוד.

אלקטרוקארדיוגרם (א.ק.ג.): תרשים הפעילות החשמלית של הלב המהווה ביטוי גרפי של המתחים החשמליים הנוצרים בלב בשעת מעבר הדחף החשמלי בלב.

אקוקרדיוגרפיה (בדיקת אקו): שימוש בגלי על-קול (אולטראסאונד) להדמיית מבנה הלב ותפקודו.

ברדיקארדיה: מצב בו קצב הלב (דופק הלב) נמוך.

דום לב: הפסקת התכווצות הלב המפסיקה את פעולת השאיבה של הלב.

דופק: התרחבות והתכווצות קצבית של עורק כאשר דם זורם בתוכו כתוצאה מהתכווצות והרפיית שריר הלב.

דפיברילציה (“היפוך חשמלי”): היפוך של הפרעת קצב בלב באמצעות הלם חשמלי קצר. דפיברילציה היא פעולת חירום רפואית הנעשית על ידי צוות רפואי בעזרת מכשיר הנקרא דפיברילטור.

הולטר: בדיקה בה נעשה לאדם מעקב רציף במהלך חיי היומיום אחר רישום פעולת הלב (מכונה הולטר לב) או רישום לחץ הדם (מכונה הולטר לחץ דם).

הומוציסטאין: חומצה אמינית הנמצאת באופן טבעי בגוף האדם. הצטברות של עודפי הומוציסטאין נגרמת לרוב ממחסור במספר ויטמינים החשובים לחילוף החומרים שלו או כתוצאה מפגיעה באנזים האחראי לפרק אותו. יתר הומוציסטאין עלול לפגוע בתאים המרפדים את כלי הדם, לגרום ליצירת קרישי דם עודפת ולסכן את הלב ומערכות נוספות בגוף. רמתו הנורמאלית היא בין 5-15 מיקרומול לליטר – בחולי לב אנו מעוניינים להגיע לרמה נמוכה ככל הניתן.

הפרעות קצב: שם כללי להפרעות קצב והפרעות הולכה שיכולות לגרום לפעולה מהירה, איטית או לא סדירה של הלב. בהפרעות קצב תאי לב פגועים יוצרים אימפולסים חשמליים לא נורמאלים בלב עד כדי אובדן השליטה החשמלית על פעילות הלב. הטיפול במקרה זה הוא מכת חשמל. בהפרעות בהולכה לא נוצר אימפולס חשמלי בקוצב הלב הטבעי, או שההולכה של האימפולס לכל חלקי הלב נפגעת מסיבות שונות, והדבר עלול לגרום לירידה חדה בקצב פעילות הלב עד כדי דום לב. הטיפול במקרה זה הוא קוצב לב. מידת חומרתן של הפרעות קצב משתנה מאוד – ישנן כאלה העלולות לגרום למוות ומצריכות טיפול חירום דחוף, אחרות הניתנות לטיפול על ידי תרופות וכאלה שאינן מצריכות כל טיפול.

חדר: החלל ממנו מוזרם דם מהלב אל הגוף. ישנם שני חדרים בלב, החדר השמאלי מקבל דם מחומצן המגיע מהריאות דרך הפרוזדור השמאלי, ומזרים את הדם דרך אבי העורקים אל כל הגוף. החדר הימני מקבל דם עני בחמצן ועשיר בדו תחמוצת הפחמן מהגוף דרך הפרוזדור הימני, ומזרים את הדם אל הריאות. שני החדרים יחדיו מהווים את רוב גודלו של הלב.

חומצות שומן: חומצות אורגניות מהן מורכבים השומנים השונים. קיימות: חומצות שומן רוויות וחומצות שומן שאינן רוויות. את חומצות השומן הלא רוויות נוהגים לחלק על פי הרכבן גם לחומצות שומן רב בלתי רוויות וחומצות שומן חד בלתי רוויות – חלק מהן מוגדרות כחומצות שומן חיוניות מאחר והגוף אינו מסוגל לייצרן בעצמו וזקוק לקבלתן מהמזון.

טכיקארדיה: קצב לב הגבוה מ- 100 פעימות בדקה במנוחה למבוגר. ישנן סיבות רבות העלולות לגרום לקצב לב מהיר במנוחה, חלקן קשורות בתפקוד לא תקין של הלב ומחייבות טיפול.

טריגליצרידים (“שומני הדם”): מולקולה המורכבת משלוש חומצות שומן המחוברות לגליצרול. רוב השומנים במזון ובגוף נמצאים בצורת טריגליצרידים. עודף טריגליצרידים בדם עלול להאיץ את חסימת העורקים ולסכן את הלב. טריגליצרידים קשורים לחילוף החומרים של סוכרים ומכאן שהורדת סוכרים זמינים מהתפריט (פחמימות פשוטות) מורידה את רמת הטריגליצרידים.

טרשת עורקים: מחלה של העורקים בה משקעים שומניים ותהליכים נוספים גורמים לאיבוד הגמישות של העורק ו/או להצרותו.

כולסטרול: חומר שומני חיוני. הכולסטרול מיוצר על ידי הכבד ואף נספג לגוף דרך מזונות שמקורן מהחי. הכולסטרול מועבר אל הגוף דרך כלי הדם באמצעות ליפופרוטאינים שונים המוכרים בשמותיהם: HDL – הכולסטרול הטוב; LDL – הכולסטרול הרע.

לב: איבר שרירי הממוקם במרכז בית החזה ונוטה מעט שמאלה. גודלו כגודל אגרוף, משקלו כ-300 גרם והוא נמצא במרכז מערכת צפופה של כלי דם. תפקידו העיקרי של הלב הוא הזרמת דם לכל חלקי הגוף. הלב משמש כמשאבה –הוא מזרים באופן קבוע, סדיר ורציף דם עשיר בחמצן ומנקז מהאיברים את הדם נטול החמצן. הזרמת הדם מהלב אל הגוף ובחזרה, נעשית באמצעות מערכת צינורות ענפה המתפרשת על פני כל הגוף – היא מערכת כלי הדם. האורך המצטבר של כלי הדם בגוף הוא כ- 96,000 ק”מ!.

לחץ דם: הלחץ המפעיל הדם על כלי הדם בו הוא זורם. לחץ דם נורמאלי במבוגר נע בסביבות 120/80 במנוחה. המספר הגבוה מבטא את לחץ הדם הסיסטולי שהינו הלחץ שנמדד בעורקים בזמן התכווצות הלב. המספר הנמוך מבטא את לחץ הדם הדיאסטולי הנמדד בזמן שהלב אינו מכווץ. יתר לחץ דם מוגדר כלחץ הגבוה מ – 140 (סיסטולי) ו/או 90 (דיאסטולי).

ליפופרוטאינים: תרכובת של שומן וחלבון הנושאת כולסטרול וטריגליצרידים דרך הדם אל הגוף. “ליפופרוטאינים צפופי חלבון” מכונים הכולסטרול הטוב – HDL. “ליפופרוטאינים שאינם צפופים בחלבון” מכונים הכולסטרול הרע – LDL.

מכונת לב: ריאה: מכונה המחליפה את פעילות הלב והריאות בזמן ניתוח לב בו מפסיקים את פעולת הלב. דרך המכונה עובר כל הדם של הגוף ובאמצעותה מסולקת פסולת הגוף והדם מועשר מחדש בחמצן ומרכיבים חיוניים נוספים.

מסתם: שסתום שתפקידו למנוע או לווסת מעבר נוזלים. בלב ישנם ארבעה מסתמים: מסתם אב העורקים בין החדר השמאלי לאבי העורקים, מסתם דו צניפי בין הפרוזדור השמאלי לחדר השמאלי, מסתם ריאתי בין החדר הימני לעורק הריאה ומסתם תלת צניפי בין הפרוזדור הימני לחדר הימני.

נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים): חומרים הפועלים לנטרול ראדיקלים חופשיים או הנזק הנגרם לגוף על ידם. ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן, קו אנזים Q10 וסלניום הינם דוגמא לנוגדי חמצון נפוצים.

נוגדי קרישה: קבוצה של תרופות המונעות יצירת קרישי דם העלולים לסתום כלי דם בלב ובגוף. תרופות נפוצות הן הפרין וקומאדין. תרופות אלה ניתנות פעמים רבות לחולי לב הנמצאים בסיכון להתקף לב, ובמיוחד לאנשים שעברו החלפת מסתם בלב.

סטנוזיס: היצרות או התקשות של צינור או תעלה. טרשת עורקים עלולה לגרום לסטנוזיס של עורק כלילי וכתוצאה למחלת לב כלילית. סטנוזיס של מסתם בלב עלולה לגרום למחלת לב מסתמית.

סטנט (“קפיץ”, תומך): מתקן המשמש לשמירה על רוחבו של עורק שנפתחה בו סתימת עורקים במהלך הצנתור.

עורק כלילי: כלי דם המספק דם לשריר הלב. מאבי העורקים יוצאים שני העורקים הכליליים הראשיים – השמאלי והימני, והם מסתעפים לעורקים קטנים יותר המספקים דם לכל שריר הלב. סתימתו או הצרותו של עורק כלילי פוגעת בתפקוד הלב והיא הסיבה העיקרית למחלות לב.

פלאק (רובד טרשתי): הצטברות של כולסטרול, סידן, פסולת תאית, פיברין וחומרים נוספים בחלק הפנימי של כלי דם.

פעילות אירובית: פעילות גופנית הנעשית בעומס נמוך ונוח יחסית כמו למשל הליכה ושחייה, המאפשרת הפעלת קבוצות שרירים רבות למשך זמן. פעילות אירובית משפרת את פעילות הלב והריאות ומורידה את הסיכון למחלות לב.

פעילות אנאירובית: פעילות גופנית מאומצת הנעשית לזמן קצר יחסית כמו למשל, הרמת משקולות וריצה מהירה. במהלך פעילות אנאירובית אספקת החמצן לרקמה המתאמצת אינה מספיקה, ועל כן הגוף נעזר בתהליכים נוספים על מנת לאפשר את המשך הפעילות. פעילות אנאירובית תורמת לחיזוק שרירים ובמידה מסוימת גם לבריאות הלב.

פקקת כלילית: חסימה של אחד מהעורקים הכליליים על ידי קריש דם; פקקת כלילית מתרחשת בעיקר בעורקים הסובלים מטרשת עורקים וזוהי סיבה הנפוצה ביותר לאוטם שריר הלב.

פרוזדור (“עליה”): החלל אליו נכנס דם המגיע אל הלב. הפרוזדור הימני קולט את הדם העני בחמצן המגיע מהגוף אל הלב, ואילו הפרוזדור השמאלי קולט את הדם העשיר בחמצן המגיע מהריאות חזרה אל הלב.

פרפור חדרים; פרפור פרוזדורים: כיווץ מהיר ולא יעיל של חדרי הלב או הפרוזדורים. פרפור פרוזדורים לרוב אינו מסוכן אם כי במקרים מסויימים עלול לגרום ל”שחרור” תסחיפים למוח. פרפור חדרים לעומת זאת יגרום למוות אלא אם ינוטרל על ידי מכת חשמל.

צנתור: נעשה על ידי החדרת צינורית דרך עורק בגוף (באיזור האגן בדרך כלל) אל העורקים המספקים דם אל הלב. ישנו צנתור בדיקתי המאפשר לראות צילום של כלי דם אחרי שהוזרק לתוכם חומר ניגוד האטום לקרני רנטגן. וישנו צנתור טיפולי המיועד להרחיב או לשחזר כלי דם פגוע או סתום. בצנתור לב טיפולי נעזרים לרוב בבלון המוחדר אל כלי הדם.

קוצב לב: מכשיר אלקטרוני בעל אלקטרודה המושתלת לשריר הלב המעניקה גירויים חשמליים המכווצים אותו. נעזרים בהשתלת קוצב לב במקרים בהם ישנן הפרעות קצב רבות או מסוכנות ובמקרים נדירים נוספים.

שומן בלתי רווי: מורכב מחומצות שומן לא רוויות. בריא יותר ותורם לבריאות הלב. מזונות העשירים בשומן בלתי רווי הבריא ללב כוללים שמן זית (מסוג כתית מעולה), שמן קנולה (חשוב להקפיד שיהיה מכבישה קרה), דגי ים צפוני (סלומון, סול, הליבוט וכדומה) ועוד.

תסחיף: קריש דם הנע בזרם הדם. כשהקריש מגיע לכלי דם צר מאוד הוא עלול להיתקע בו ולחסום את זרימת הדם דרכו.

תעוקת חזה: מתבטאת בתחושת כובד, לחץ או כאב בחזה המורגשת לעיתים גם בצוואר ובזרועות. נגרמת כתוצאה מהצרות כלי דם כלילי המגביל את זרימת הדם לשריר הלב. מעידה על מחלה של עורקי הלב

בריא לדעת בריאות משפחה לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד