י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פשוט ללכת

מי שכבר נכנס למעגל ההליכה יודע שהוא משקיע מעט ונהנה משיפור ניכר בבריאות ובאיכות החיים. רוצים גם? תתחילו מכאן

פשוט ללכת



כשהיפוקרטס אמר ש”הליכה היא התרופה הטובה ביותר לאדם” לא בטוח שהוא ידע כבר אז עד כמה הוא צודק.

מאות שנים מאוחר יותר אנחנו הולכים ומגלים את היתרונות הטמונים בהליכה. לא לגמרי מפתיע לגלות שהליכה היא הפעילות הגופנית המובילה היום ברחבי העולם המערבי. הסיבה העיקרית לכך היא הפשטות והזמינות של הפעילות הזאת. כל מה שאתם צריכים הוא זוג נעלי הליכה טובות, לבוש נוח, ואתם מוכנים.

מי שמבקש לעסוק בפעילות גופנית כחלק מאורח חיים בריא ימצא בהליכה יתרונות רבים.
היא פתוחה לכל: הליכה היא פעילות מוטורית פשוטה וטבעית שאינה דורשת ניסיון קודם או הכשרה מורכבת ואינה כרוכה במידה רבה של מאמץ פיזי בשלבים הראשונים. אין בפעילות זו מגבלות של גובה, כושר גופני ומשקל (פרט למקרים קיצוניים) ולכן אפשר להצטרף למעגל ההולכים כמעט בכל גיל ולהתמיד בכך.

היא בטיחותית: הליכה היא אחת הפעילויות הגופניות הבטיחותית ביותר. היא פעילות גופנית מתונה המפעילה את הגוף בתנועה מאוזנת והרמונית, ולכן רמת הפגיעות והנזקים שלה נמוכה יותר לעומת ענפי ספורט נמרצים יותר. כך לדוגמה, השפעת הזעזוע של צעד במהלך ריצה היא פי 3 או 4 ממשקלו של האדם, ואילו בהליכה ההשפעה היא רק פי 1.5.

היא זמינה: ההליכה אינה מצריכה שימוש במתקני ספורט מיוחדים או רכישת ציוד יקר ומתוחכם. אפשר ללכת כמעט בכל מקום ובכל זמן והפעילות יכולה להשתלב בשגרת היומיום בהתאם לנוחיות ולאופי האישי: אפשר ללכת בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, בזמן שיחה בטלפון סלולרי ועוד.
הרמב”ם: “כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק, וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל כל ימיו יהיו מכאובים וכוחו תשש”.

דור הולך ופוחת

התעייפתם רק מהמחשבה על הליכה? לא כל־כך מהר. כדאי שתדעו כי חוסר פעילות גופנית הוא גורם חשוב ביותר לתחלואה, תמותה ועלויות גבוהות לטיפול רפואי בחברה המערבית.

פעילות גופנית סדירה במרבית ימות השבוע מפחיתה באופן ניכר את הסיכון להתקפי לב, סרטן, סוכרת, יתר לחץ דם, השמנה, אוסטיאופורוזיס ומחלות אחרות. כמו כן היא מפחיתה מתח ודיכאון, מגדילה את פריון העבודה, משפרת את התפקוד הנפשי ומאיטה את תהליך ההזדקנות.

בישראל, כמו בכל העולם המערבי, רק כשליש מהאוכלוסייה עוסק בפעילות גופנית סדירה. הבעיה מתחילה בגיל צעיר ובשנים האחרונות החמירה עם העבודה מול מסכי המחשב. הפתרון הוא לחבור לקבוצה. הליכה בקבוצות, עם חברים, יכולה לדרבן גם את העצל שבעצלים. ההליכה בקבוצה מכניסה למסגרת ושומרת על מוטיבציה לאורך זמן. השתייכות לקבוצה יוצרת מחויבות, הקבוצה מעודדת תחרות חיובית ומאפשרת קבלת הדרכה מקצועית לגבי מסלול/ מהירות/ טכניקת הליכה.

הולכים בכיף

בשנת 1993 יצא החוקר היפני ד”ר יאשירו הטאנו בקריאה: “לכו 10,000 צעדים ביום”. ד”ר הטאנו מצא במחקרו שמספר הצעדים הממוצע של אדם ביום הוא בין 3,000 ל־4,000 צעדים. על־פי המלצתו יש להגיע ל־10,000 צעדים ביום, מספר המביא ליצירת אפקט בריאותי, על התקדמות במטרה.

זוהי תוכנית מצוינת וקלה ליישום והיא תהפוך את ההליכה לשגרת חייכם. תוכנית 10,000 הצעדים ביום פירושה הליכה של 10,000 צעדים מדי יום. כאשר תשיגו יעד זה - תהיו בדרך לחיים בריאים יותר.

עם זאת, ייתכן שתגלו כי ספירת הצעדים שלכם משתנה מיום אחד למשנהו כתוצאה מהפעילויות שאתם עושים. לכן כדאי שתעקבו אחר הסיכומים השבועיים שלכם - ולא היומיים. הליכה של 70,000 צעדים בשבוע במקום 10,000 צעדים ביום תסייע לראות את התוצאות מהר יותר.

אם אתם מנסים להוריד משקל תוכלו לנסות ללכת אפילו 12,000 צעדים ביום, תוך שמירה על תזונה נכונה ושתייה מרובה של מים.

כדי להתחיל בתוכנית 10,000 הצעדים ביום, ענדו את שעון ההליכה שלכם בתחילת היום והתחילו ללכת. נהלו מעקב אחר הצעדים היומיים שלכם על־גבי פנקס רשימות, לוח שנה או יומן הליכה.

בלי תירוצים

כל אחד והתירוץ שלו לשאלה: למה אתה לא עוסק בפעילות גופנית? “אין לי זמן” תופס את המקום הראשון מאז ומתמיד ואחריו מתמקם “לא בא לי” העייף.

רוצים ללכת ואין מי שיוציא אתכם מהבית? בלאומית תוכלו לקבל הדרכה מקצועית על יתרונות ההליכה וצורות הליכה, לצעוד בקבוצה בצורה מקצועית ולשפר את איכות החיים.
במיוחד למגזר החרדי! נפתח רישום לסדנאות הליכה לגברים ונשים בנפרד.פתיחת קבוצה מותנית במספר המשתתפים. לפרטים: 1-700-507-507

ד”ר הטאנו מצא במחקרו שמספר הצעדים הממוצע של אדם ביום הוא בין 3,000 ל־4,000 צעדים. על־פי המלצתו יש להגיע ל־10,000 צעדים ביום, מספר המביא ליצירת אפקט בריאותי

ואם עדיין לא השתכנעתם

כל יתרונות ההליכה ברשימה אחת

1. אפשר ללכת כמעט בכל מקום.
2. היא מגבירה את הסבולת והאנרגיה ואת הכושר הגופני.
3. היא מגבירה את היכולת האירובית.
4. היא לא דורשת זמן (אפשר לחלק אותה לפרקי זמן קצרים).
5. היא ממתנת את התיאבון.
6. משפרת מצב רוח.
7. מפחיתה מתח וחרדה.
8. מקטינה את הסיכון ללקות בהתקפי לב.
9. מפחיתה כולסטרול ושומנים בדם ומקטינה את הסיכון לסוכרת.
10. גורמת לירידה במשקל ומסייעת בשמירה עליו בשילוב עם תזונה נכונה.

באיזו שעה ביום ללכת?

לכל זמן הליכה היתרונות המיוחדים לו:
בבוקר - ההליכה מעוררת אנרגיות, מאזנת את הגוף וממריצה את פעילותו.
בצהריים - ההליכה משחררת מעייפות ומלחצים של אמצע היום.
בערב - ההליכה מרפה מתחים שהצטברו במשך היום ומסייעת לשנת לילה רגועה.

הליכה אינה מצריכה שימוש במתקני ספורט מיוחדים או רכישת ציוד יקר ומתוחכם. אפשר ללכת כמעט בכל מקום ובכל זמן והפעילות יכולה להשתלב בשגרת היומיום בהתאם לנוחיות ולאופי

פעילות גופנית סדירה מפחיתה באופן ניכר את הסיכון להתקפי לב, סרטן, סוכרת, יתר לחץ דם, השמנה. כמו כן היא משפרת את התפקוד הנפשי ומאיטה את תהליך ההזדקנות
בריא לדעת בריאות משפחה מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד