י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הרב אשר וסרטייל זצ"ל

בשבת נפטר בירושלים הרב אשר וסרטייל זצ"ל, מראשי ומייסדי מערכת החינוך הדתית, ומעורכי הספר 'שמירת שבת כהלכתה'. הלוויתו יצאה במוצאי-שבת מסנהדריה להר הזיתים

 הרב אשר וסרטייל זצ"ל
ברוך דיין האמת

ברוך דיין האמת: בשבת נפטר הרב אשר וסרטייל ז"ל, מי שהיה ממנהיגי החינוך הדתי, ואף זכה לפרסים רבים בגין עבודתו לקידום החינוך הדתי בישראל.

אחד הספרים שעזר רבות בעריכתם הוא הספר הנפוץ ביותר להלכות שבת - 'שמירת שבת כהילכתה'. מאחורי סייעו בעריכת הספר עומד הסיפור הבא: הרב יהושע נויבירט הבטיח הבטחה לבורא עולם בתקופת השואה, כי באם יצילו, יהדיר את נושא שמירת השבת בקרב בית ישראל. ואכן, לאחר השואה התיישב לכתוב ספר על הלכות שבת. הספר, שהתמקד בתחילה בענייני טיפול בתינוק ושאלות של רפואה בשבת, נהפך במהלך הכתיבה לספר כולל בהלכות שבת הלכה למעשה. במהלך כתיבת הספר ישב הרב נויבירט עם עשרות מומחים, מתחומים מגוּונים, שהאירו את עיניו בהבהרת סוגיות ושאלות מתחום עיסוקם. גם אנשי-מקצוע בתחומים טכנולוגיים הסבירו לו את התהליכים הכרוכים במכשירים השימושיים, כדי לברר את התייחסות ההלכה אליהם.

במהלך הכתיבה הציע לו אחד המומחים, כי יקח מומחה לשפה העברית, כדי שייצא ספר מתוקן מבחינה דקדוקית. הרב נויבירט סבר וקיבל, ופנה אל הרב וסרטייל, שהיה ידוע בחיבתו ודקדוקו בשפה העברית, על מנת שיערוך את הספר מבחינה לשונית. כשהגיעה מלאכת הכתיבה לסיומה, הדהים הרב וסרטייל את הרב נויבירט במפתח מפורט שערך לספר, ובו רשימה ארוכה של ערכים הנדונים בספר.

"זו הייתה מלאכת מחשבת", מתפעל גם היום הרב נויבירט. "כאשר דיברנו על המפתח, הוא אמר לי שרק ב'הלכות בורר' יש לו 3000 (!) ערכים, ומהם הוא סינן את הנושאים שייתכן כי אדם יתלבט בהם והכלילם במפתח".

השפה הברורה והרהוטה, לצד מפתח הערכים המפורט, כבשו את לב ההמונים, ואלה מיהרו לקנות את הספר.

הלווייתו יצאה ב-22.30 מסנהדריה להר הזיתים.

הרב וסרטיל ז"ל הוא אביו של ר' שלום וסרטיל, יו"ר אחוזת ברכפלד במודיעין עלית.

בני המשפחה יושבים 'שבעה' בשכונת קרית משה בירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד