י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יותר מדי רווקים מבוגרים? לגור יש פיתרון

בגור החליטו להתמודד עם בעיית הרווקים המציקה, בצורה מקורית: להאריך את הלימודים ב'חדר' ובישיבה קטנה בעוד שנה. הסיבה הרשמית למהלך: בישיבה קטנה יש משטר קפדני יותר • פרסום ראשון

חסידי גור בחתונה. צילום: משה ויסמנדל
חסידי גור בחתונה. צילום: משה ויסמנדל

בשנים האחרונות צפה ועלתה בחסידות גור תופעה מציקה: יותר ויותר בחורים מבוגרים אינם מוצאים את זיווגם. הגיל המקובל לנישואין בחסידות הלך וירד משנה לשנה, והיום הגיל המקובל להשתדך הוא 18.

תופעה זו גורמת לבחורים יותר מבוגרים להפוך לבלתי מבוקשים. וזאת כאשר כבר בגיל 20 נחשב הבחור לקשיש, ומתקשה מאוד במציאת זיווג.

בעיה זו אינה נותנת מנוח למנהיגי החסידות, שהתכנסו לישיבת חירום, בניסיון למצוא פיתרון לבעיה המציקה. במהלך הדיונים עלה במוחות הפולניים המפולפלים רעיון שיביא ללכידת שני ציפורים במכה אחת.

חסידות גור ידועה בשמירה הבלתי מתפשרת על גדרים ותקנות. ואם בחסידים כך, קל וחומר בישיבות המיועדות לצעירי הצאן. בישיבות גור ישנה משמעת קפדנית ומחמירה על הלומדים. אך אינה דומה השמירה על בחור בישיבה קטנה, לשמירה על בחור בישיבה גדולה. לפיכך, החליטו בגור להאריך את הלימודים ב'חיידרים' ובישיבות הקטנות בעוד שנה. הוי אומר, במקום ללמוד עד כיתה ח', ילמד איצ'ה מאיר עד כיתה ט'. כמו כן, גם בישיבה קטנה ילמדו עוד שנה.

שיטה זו מהווה פיתרון לבעיית הרווקים גם לטווח הארוך וגם לטווח הקצר: בטווח הקצר, יוצעו להם הצעות שידוכים רבות, מכיוון שבשנה הבאה לא ייכנס שיעור חדש לישיבות הגדולות, והשדכנים ייאלצו להשקיע במבוגרים. בטווח הארוך, גיל הנישואים יעלה, כי הרי מי יציע שידוך לבחור בישיבה קטנה?

ההסבר הרשמי למהלך הוא, כמובן, חיזוק הבחורים, שיכולים להתעלות יותר בישיבה קטנה, מאשר בישיבה גדולה, הפחות מבוקרת.

עוד סיבה שדירבנה את המהלך הוא המצב הכלכלי הקשה: ישיבות קטנות ו'חדרים' אינם נמצאים במצוקה תקציבית, כמו זו הקיימת בישיבות הגדולות. לדעת הוגי הרעיון, המהלך יביא להפחתת העומס מהישיבות הגדולות, ולחלוקת הנטל בצורה שווה בין כל מוסדות גור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד