י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חורף בריא

גשמי החורף מבשרים בכנפיהם לא רק ברכה אלא גם מקור דאגה לאמהות וילדיהם ⋅ הצטננות, התקררות, שפעת וירוסים וחיידקים ⋅ איך נערכים מול מתקפת מחלות החורף? פאנל המומחים של 'בריא לדעת' עונים על כל השאלות

חורף בריא
אילוסטרציה: ShutterStock



גשמי היורה מבשרים בכנפיהם לא רק את ברכת הגשמים והשפע אלא גם מקור דאגה לאמהות וילדיהם ⋅ הצטננות, התקררות, שפעת וירוסים וחיידקים ⋅ איך נערכים מול מתקפת מחלות החורף, למה הם מופיעות רק עם נקישות הגשם, ומה עושים ומה לא עושים מולם? פאנל המומחים של 'בריא לדעת': עונים על כל השאלות העולות שוב ושוב מידי חורף

פרופ' שי אשכנזי מנהל מחלקת ילדים א' ומומחה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים.

פרופ' פרנסיס מימוני מנהל מחלקת ואגף הילדים במרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים

ד"ר איציק לוי מומחה למחלות זיהומיות, יחידת זיהומים, מרכז שניידר לרפואת ילדים

בגלל החדרים הסגורים

החורף בפתח ואתו המחלות המתלוות המכונות בפינו: "התקררויות". לא רק בעברית: בשפות רבות מייחסים את מחלות החורף לקור: באנגלית: "to catch a cold", בצרפתית: "prendre froid", בספרדית: "estar resfriado" , וכו' ואף על פי כן הרפואה טוענת שאין כל הוכחה מדעית המצביעה על הקשר בין הקור למחלות החורף. כפי שפותח וקובע ד"ר יצחק לוי: "אין לנו היום הסבר מדעי מדויק לעלייה בשיעור התחלואה בחורף אולם היא נגרמת על ידי שילוב של מספר גורמים ביניהם עלייה בצפיפות בגני הילדים והמעונות כאשר כל הילדים סגורים בחדר וממעטים לצאת החוצה וירידה באוורור החדרים בגני הילדים ובבתים.

פרופ' פרנסיס מימוני: "נכון ששכיחות התקררויות עולה מתחילת הסתיו לכמה שבועות ונשארת גבוהה עד לחודש מרץ או אפריל, ואז יורדת. אבל הדברים המשפיעים על העונתיות הזאת קשורים לפתיחת שנת הלימודים ולמזג-אוויר קריר, אלו גורמים לאנשים לחיות בחדרים סגורים יותר ובקרבה רבה יותר בין אדם לאדם, דבר המעלה את הסיכונים להידבקות מוירוסים.

"גם ללחות באויר יש השפעה. רוב הוירוסים מחוללי התקררות עמידים יותר בלחות נמוכה, דהיינו-בחודשים הקרים ביותר של השנה. גם מזג האוויר הקר עלול לתרום ליובש ברירית האף ולגרום לה להיות יותר פגיעה לזיהום ויראלי. אך בעצם, אין כל הוכחה שניתן "להתקרר" מחשיפה לקור בפני עצמו".

מה הם הוירוסים הללו?

פרופ' מימוני: "ידוע כי יותר ממאתיים וירוסים שונים עלולים לגרום לסימפטומים של התקררות, ביניהם rhinoviruses בד"כ גורמים להתקררויות קלות.

לעומת-זאת, וירוסים כמו parainfluenza ו-respiratory syncytial virus (RSV) הגורמים להתקררויות קלות במבוגרים עלולים לגרום למחלות קשות ודלקות-ריאות בילדים קטנים ובקשישים.
ההערכה היא שילדים מקבלים בממוצע שש עד עשר התקררויות בשנה, לעומת שתים עד ארבע התקררויות במבוגרים. אז תחשבו על כמה ימי-ביה"ס וימי-עבודה ילדיכם ואתם מפסידים בגלל התקררויות".

כיצד אם כך ניתן למנוע אותן ?

⋅ פרופ' מימוני: "חשוב קודם לכל לדעת כיצד נדבקים. ההדבקה עלולה להתבצע בשתי צורות: האחת היא במגע של עור או של שטח סביבתי (כגון: טלפונים, מעקות וידיות המזוהמים עם הוירוסים) ולאחר-מכן מגע בעיניים או באף. השנייה היא ע"י שאיפה של טיפות מיקרוסקופיות של ליחה הנמצאות באוויר.

"חשוב לדעת כי וירוסים כמו ה-rhinoviruses יכולים לחיות עד שלוש שעות על טלפונים או מעקות! לכן, שיטות המניעה כוללות: הימנעות מנגיעה בעיניים או באף בידיים לא שטופות במים וסבון לפני כל נגיעה באזורים אלה. התרחקות ככל האפשר מאנשים עם סימני התקררות. הימנעות ממגע אנושי הדוק במצב של התקררות וכן, בעת התעטשות או שיעול לכסות את הפה/האף במרפק
ולא בכף היד.

האם קיים חיסון נגד מחלות אלו?

⋅ פרופ' מימוני: "מכיוון שקיימים כל-כך הרבה וירוסים, היכולת לבצע חיסון יעיל נגד כולם נראית כאופק רחוק מאוד ובכל זאת ממשיכים המדענים לחפש פתרון כזה.

סכנה, שפעת

מה באשר לשפעת?

"חשוב להדגיש כי קיים חיסון נגד שפעת. החיסון יעיל מאוד והמלצת כל הגורמים המקצועיים היא לחסן את כל הילדים עד גיל 18 ומגיל שישה חודשים בסתיו.

⋅ פרו'פ שי אשכנזי: "השפעת היא מחלה שמאתגרת אותנו מפעם לפעם עם זנים שונים ולעתים אף חדשים וקשים מבעבר. מחלת השפעת נגרמת על ידי נגיף ומאופיינת בתחלואה עונתית ברורה; מדי
שנה בעונת החורף מופיעה בתוך שבועות ספורים תחלואה הפוגעת בחלק ניכר מן האוכלוסייה. המחלה פוגעת בעיקר בדרכי הנשימה ולרוב מתבטאת בחום גבוה, שיעול, כאבי שרירים וחולשה כללית. היא חולפת בתוך מספר ימים גם ללא טיפול ספציפי. אולם באוכלוסיות מסוימות של חולים עם מחלות רקע המחלה חמורה, פוגעת במספר רב של מערכות בגוף ויכולה להביא אף לתמותה. "בנוסף להתפרצויות השנתיות של שפעת, החשש הגדול הוא מהופעת זן חדש, בלתי מוכר למערכת החיסונית שלנו, היכול לגרום לאפידמיה עולמית, כפי שכבר אירע בעבר.

הדרך הנכונה להימנע מהמחלה היא באמצעות חיסון פעיל. החיסון יעיל לכל אדם; אולם הוא מומלץ במיוחד לחולים עם מחלות רקע שונות, שבהם מהלך השפעת חמור, מלווה בסיבוכים וכרוך באשפוזים ובתמותה. מדובר במבוגרים וילדים עם מחלות ריאה, מחלות לב, מחלות כליה כרוניות, סוכרת, הפרעות במערכת החיסון ועוד. מומלץ לחסן גם מבוגרים מעל גיל 50 שנה ועובדי בריאות, ולאחרונה הומלץ גם חיסון ילדים מגיל 6 חודשים עד שנתיים.

"החיסון המקובל כולל שלושה זני שפעת הצפויים הגיע בחורף. מדובר בנגיפים מומתים, או חלקיקי נגיף שעברו טיפול כימי להקטנת שיעור תופעות הלוואי (חיסון מפוצל). חיסון שגרתי זה ניתן בזריקה לשריר, במנה אחת או שתיים.

"בשנים האחרונות פותח חיסון חי מוחלש, הניתן בתרסיס לאף. מתן החיסון דרך האף הוא לא רק נוח יותר - ומי מאיתנו אוהב זריקות? - אלא בא להבטיח הגנה טובה יותר נגד הנגיף בדרכי הנשימה. עד לאחרונה לא היה מחקר שהשווה את שני החיסונים באותה קבוצת גיל ובאותם תנאים. מחקר השוואתי כזה בוצע לאחרונה כמאמץ עולמי ובהשתתפות חוקרים מישראל. תוצאות המחקר, אשר נתקבלו רק בחודש מאי השנה, הראו כי החיסון בתרסיס לאף יעיל ב-53% יותר מהחיסון בזריקה. חיסון חדש זה עדיין אינו רשום בישראל".

פרופ' מימוני: "ילדים מתחת לגיל שישה חודשים אינם יכולים לקבל את החיסון, אך מומלץ להגן עליהם ע"י חיסון שאר המשפחה.

כמו כן כדאי להדגיש כי סיבוכים חיידקיים מהתקררויות מערבים לעיתים קרובות את החיידק הפנוימוקוק (אחד החיידקים האלימים ביותר) וכי קיים חיסון יעיל מאוד נגד חיידק זה עם תופעות לוואי מועטות. לכן, מומלץ מאוד לחסן את הילד כבר בשנה הראשונה לחייו נגד חיידק הפנוימוקוק (חיסון זה אינו בסל השירותים עדיין, אך מסובסד בצורה משמעותית ע"י קופות-החולים).

ד"ר לוי: "החיסון יעיל ובדרך כלל אין כל תופעות לוואי, אם כי תיתכן רגישות במקום ההזרקה ואולי הרגשה כללית רעה באותו יום או למחרת. להדגיש כי בכל מקרה לא מדובר בשפעת קלה מאחר והחיסון בנוי מחלקיק חלבוני של הנגיף וזה כשלעצמו לא יכול לגרום למחלת השפעת. קבוצת הילדים בין 6-24 חודש וכל הילדים עם המחלות הכרוניות מהוים קבוצת סיכון להתפתחות סיבוכים ואצלם החיסון מומלץ במיוחד ואף נכלל בסל הבריאות. ישנן מדינות כמו ארה"ב בהן מומלץ החיסון לכל אוכלוסיית הילדים מגיל 6 חודשים עד 18 שנים."

ישנם נגיפים נפוצים אחרים?

⋅ פרופ' אשכנזי: "בנוסף לשפעת ולזיהומים בדרכי הנשימה תקופת החורף מאופיינת בעליה של תחלואה עקב זיהומים בדרכי העיכול. בפרט אלה הנגרמים ע"י נגיף הרוטה. הזיהומים של דרכי העיכול מתבטאים בשלשול חוזר, אשר לעתים קשה ביותר, הקאות וחום. הסיבה העיקרית לאשפוזים היא אובדן נוזלים ומלחים עקב השלשול והקושי לשתות בעת הזיהום. (מתן מוקדם ותכוף של תמיסות המכילות סוכר ומלחים בריכוזים מדודים, כגון הידרן או אלקטרורייס, יכול למנוע את הצחיחות והצורך באשפוז.)

יש לציין כי לאחרונה אושרו בארץ שני חיסונים נגד נגיף הרוטה, שהוא הגורם השכיח ביותר לשלשולים בילדים. החיסון ניתן דרך הפה, בשתיים או שלוש מנות, לתינוקות מגיל 6 שבועות ועד גיל 32 שבועות. החיסון עדיין אינו ניתן שגרתית בישראל, אולם ניתן לרכישה בהנחה משמעותית באמצעות הביטוחים המשלימים. במחקר שהתקיים בששה בתי חולים בישראל, אשר רוכז על ידי, נמצא כי הנגיף גורם מידי שנה לפחות ל-4000 אשפוזים ול- 15,000 ימי אשפוז. חלק מהילדים פיתחו סיבוכים, כגון התכווצויות, זיהום הדם, אישפוז בטיפול נמרץ ואף תמותה. החיסון כבר ניתן שגרתית בלמעלה מ-50 מדינות בעולם".

האם יש תרופות כנגד נזלת ושיעול ומה יעילותן?

⋅ ד"ר לוי: "בשוק קיימים עשרות תכשירים כנגד שיעול נזלת וגודש. חלקם אף משולבים עם תרופות להורדת חום.

"צריך להדגיש מספר עובדות: אף אחד מכל התכשירים האלו אינו מרפא את המחלה או מקצר את המשכה, אלו תרופות שנועדו להקל. ויש להזהר במתן תכשירים אלו בילדים בגיל הרך מאחר ורובם אינם מאושרים לגיל זה ועלולים לגרום לתופעות לוואי.

"במחקרים מבוקרים על תרופות אלו נמצא כי במינונים המקובלים אין להם כל השפעה גם בהקלה על הסימפטומים. כן יש להיות מאוד סלקטיביים במתן תרופות אלו רק במיקרים של סבל ניכר והפרעות בשינה עקב הנזלת או השיעול או הגודש בדרכי הנשימה.

"מה שכן ניתן לעשות בכל זאת על מנת להקל הוא להזליף מי מלח לאף (ניתן לקנות בכל בית מרקחת בצורה של טיפות או תרסיס), להוסיף לחות או אדים בעזרת מכשיר אדים לחדר, לאוורר את החדר ולהרים את מראשות המיטה".

לא צריך לרוץ ישר לרופא

מה לעשות כאשר הילד מפתח חום, למה לשים לב ומתי לפנות לרופא

⋅ ד"ר לוי: "החום הוא בעצם סימפטום של מחלה זיהומית. החום כשלעצמו אינו מעיד בהכרח על מחולל המחלה האם הוא חיידקי או נגיפי. הדבר החשוב ביותר בזמן חום הוא מצבו הכללי של הילד ולפי זה יש לנהוג. יש לשים לב האם הילד בהכרה מלאה, האם הוא אפטי או חיוני, האם הוא מגיב כרגיל, האם הוא משחק כאשר יורד החום, האם הוא שותה באופן סביר, האם אין תופעות אחרות כגון הקאות שלשולים או פריחות. במידה והילד במצב סביר ניתן לטפל בו על ידי הורדת חום על ידי תרופות, אמבטיה במים פושרים ומטליות לחות ושתיה ולפנות לרופא. במידה והילד אינו מגיב היטב יש לפנות לרופא בהקדם ואם אינו זמין למוקד או לחדר המיון".

מה המקום של טיפול אנטיביוטי?

⋅ ד"ר לוי: "ככלל טיפול אנטיביוטי ניתן כאשר קיימת מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים. אנטיביוטיקה אינה יעילה בטיפול במחלות נגיפיות. מאחר והרוב הגדול של מחלות החורף נגרמות על ידי נגיפים הרי שברוב המקרים אין צורך בטיפול אנטיביוטי. טיפול אנטיביוטי שאינו ניתן בצורה משכלת עלול לגרום לתופעות לוואי ולעמידויות של חיידקים. גם במחלות אשר בעבר הלא רחוק טופלו על ידי אנטיביוטיקה באופן כמעט אוטומטי כמו דלקות האוזן התיכונה ניתן היום להמתין עם הטיפול האנטיביוטי (למעט מקרים מיוחדים) וברוב המקרים המחלה תחלוף ללא אנטיביוטיקה. ובמילים אחרות צריכה להיות סיבה טובה ומצדקת לטיפול אנטיביוטי הניתן בהרבה מקרים באופן מיותר".

ומה עם תרופות-סבתא?

⋅ פרופ' מימוני: "איכינציאה הוא צמח שאנשים משתמשים בו כדי לטפל בהתקררויות. לצערנו הרב צמח זה אינו מסוגל למנוע את ההתקררות ועל-פי מחקר חדש, שבוצע בקרב ילדים בני שנתיים עד 11, לא נמצא כיעיל.

ד"ר לוי: "נכון להיום אין כל עדות מדעית מבוססת המצביעה על יעילות התרופות הללו (פרופוליס ואכניצאה) במניעה או בטיפול במחלות אלו. בנוסף יש לזכור כי תרופות טבעיות אלו משווקות כתוספי מזון ולא כתרופות ולכן לא נבדקות ולא מאושרות בתהליך של תרופות.
פרופ' מימוני: "הרבה אנשים חושבים שוויטמין סי בכמות גדולה יכול לעזור, אך עדיין אין הוכחה לכך. מעבר לזה, עודף וויטמין סי יכול לגרום לילדים שילשול קשה".

ומה עם דבש?

⋅ פרופ' מימוני: "דבש בהחלט מרגיע את כאבי-הגרון בזמן התקררות, אך זכרו לא לתת דבש לאף ילד מתחת לגיל שנה, בגלל האפשרות של הרעלה ע"י הרעל של הבוטוליזם שלעיתים קרובות נמצא בדבש כתוצאה מזיהום על ידי החיידק clostridium" botulinum".

האם יש מחלות נוספות שמאיימות עלינו בחורף?

⋅ ד"ר לוי: "כן אציין כמה מהן, ברונכיליוטיס ולרינגיטיס: ברונכיוליטיס- תסמונת הפוגעת בעיקר בגיל הרך ומאופיינת על ידי שיעול, נזלת וקוצר נשימה. המחלה נגרמת על ידי נגיף ה- RSV הפוגע בדרכי הנשימה ולעיתים גורמת לקוצר נשימה ניכר וצורך באשפוז לצורך טיפול. "עיקר הסובלים ממנה הם תינוקות בגיל הרך, ילדים הסובלים ממומי לב ופגים לשעבר. כיום קיים חיסון כנגד המחלה אותו יקבלו רק ילדים הנמצאים בסיכון. לרינגיטיס-או בשפה עממית סטרידור, מאופיינת על ידי חום שיעול נבחני וקוצר נשימה. המחלה נגרמת על ידי נגיף הפרה-אינפלואנזה. בדרך כלל המחלה קלה וחולפת באופן עצמוני אך במיקרים קשים יותר נזקקים הילדים לאינהלציה. במיקרים קלים ניתן להקל על ידי אדים. שיהיה לכולנו חורף בריא.
בריא לדעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד