ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"האדמו"ר מדליק - אש קודש ניצתת"

לפני ההדלקה המסורתית של האדמו"ר מבאיאן במירון, שוחחנו עם הרב שלמה רבינוביץ', מנהל המעמד • איך הגיעה הזכות לבאיאן? מתי הייתה ההדלקה הראשונה? ומה התחדש השנה? • ראיון מיוחד

צילום: מנחם הלוי
צילום: מנחם הלוי

"ההדלקה במירון", צמד המילים שמעבירים רטט של התרגשות אצל כל יהודי.

ההדלקה שמאירה את האפילה הגדולה בה אנו נמצאים בימי הספירה, גורמת לכל יהודי באשר הוא להתרגש. וההדלקה במירון על אחת כמה וכמה.

אצל חסידי באיאן, ההתרגשות הטבעית כפולה ומכופלת. שנים רבות זוכה האדמו"ר להדליק את ההדלקה המסורתית והראשונה על ציונו של בעל ההילולא, רבי שמעון בר יוחאי.

פנינו לרב שלמה רבינוביץ', חסיד באיאן, ומי שאחראי על מעמד ההדלקה בכדי לשמוע ממנו קצת היסטוריה. להבין מאיפה הגיעה הזכות שנפלה בחלקם, ולשמוע מעט על ההכנות, ועל ההיערכות הלוגיסטית לקראת המעמד.

• כמה שנים מדליקה חסידות באיאן את המדורה על ציונו של רשב"י?

"הכל החל לפני כ-170 שנה. הבניין שעל הציון נבנה על-ידי ההקדש הספרדי. מטבע הדברים הבניין נזקק מידי שנה לשיפוצים קלים וצורכי בדק הבית. בכדי לממן את ההוצאות המרובות הכרוכות בטיפול בבניין, מכרו מידי שנה את זכות ההדלקה על הציון.

"לאחר כמה שנים, ניזוק הבניין. לצורך השיפוץ הוצרכו לסכום כסף גדול. בהקדש הספרדי חשבו מה עושים. איך משיגים את הסכום הגדול. לבסוף קיבלו החלטה למכור את זכות ההדלקה בעולם, למי שיתרום את הסכום הנדרש".

• ואיך זה הגיע לבאיאן?

"האדמו"ר מרוז'ין, שהתגורר אז בעיית סדיגורא, שמע על דבר המכירה. האדמו"ר היה ידוע כחובב ארץ-ישראל והוא שלח שליח מיוחד, על מנת שיקנה בכל סכום את זכות ההדלקה. האדמו"ר היה מחלק כל שנה סכומי כסף גדולים לעניי ארץ-ישראל, והוא רכש גם קרקעות ברובע היהודי בעיר העתיקה. הוא פתח קרן מיוחדת לטובת עניי ארץ ישראל בשם 'כולל ואהלין'. ואכן, השליח קנה את הזכות, ומאז ההדלקה שייכת לרוז'ין. אגב, כשהשליח חזר, הוא אמר לאדמו"ר את המשפט ששגור היום בפי כל: 'בחוץ שמחת תורה, בפנים יום כיפור'".

• איך מרוז'ין זכות ההדלקה התגלגלה לבאיאן?

"האדמו"ר מרוז'ין היה שולח מידי שנה שליח להדליק את ההדלקה במירון. כל שנה היה מכבד מישהו לנסוע, ומי שקיבל את השליחות, היה סמוך ובטוח ששנתו הבאה תהיה מוצלחת. לאחר מכן הזכות עברה לאדמו"ר מסדיגורא. גם האדמו"ר מסדיגורא שלח שליח (את רבה של צפת) על מנת שידליק את המדורה.

"לאדמו"ר היו שני בנים. הבכור היה האדמו"ר מבאיאן והצעיר יותר האדמו"ר מסדיגורא. לאחר מותו כל אחד קיבל חלק אחר בנכסי האב. האדמו"ר מבאיאן, שהיה הבכור, ויתר על כל הנכסים בחוץ לארץ, ולקח את הזכויות בארץ ישראל שכללו, בין היתר, את זכות ההדלקה. למרות שבחוץ לארץ היו נכסים רבים, הוא רצה רק בארץ-ישראל.

"לאדמו"ר מבאיאן היו ארבעה בנים. שכיהנו כאדמו"רים בכל רחבי העולם. זכות ההדלקה לא עברה לאף אחד. מי שהיה מגיע למירון היה מדליק. לפעמים גם באמצעות שליח. האדמו"ר מבאיאן הנוכחי כבר מדליק שנים, ובעזרת ה' ידליק עד ביאת משיח צדקנו".

• מה קורה עכשיו בשטח?

"השנה הכל אחרת. המשטרה הרבה יותר מסודרת. בשעה 6 כבר סגרו את מקום ההדלקה עקב עומס של אנשים. אפילו את האנשים שלנו אנחנו לא מצליחים להכניס. אנחנו עודדנו השנה את נושא השידורים החיים, על מנת שכמה שיותר אנשים יוכלו לראות את ההדלקה".

• האדמו"ר כבר נמצא במירון?

"ודאי. אתמול ישבו איתו הקצונה הבכירה של המשטרה. הם אמרו שהם מעבירים שידור חי, שבשנה שעברה צפו בהדלקה 350,000 אנשים, מכל העולם. הם סיפרו שגם אנשים מאיראן צפו בהדלקה. זה משהו מדהים. אירוע שנותן כח לכל השנה".

• מה סדר היום?

"בשעה 19:50 יש תפילת מעריב, ולאחר מכן שרים כמה שירים. ואחרי זה יש את ההדלקה של האדמו"ר. אחרי שהאדמו"ר מדליק את האש, הלבבות של הנמצאים באירוע מודלקים באש קודש. ושירה אדירה פורצת מהלב. שירי שבח והלל לקב"ה. שירי דבקות ורצון להתקרב לקודש אבריך הוא. אכן, כדאי הוא ר' שימען".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד