י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תקשורת עם השר • חרדים ליכודניקים אצל כחלון

חרדים חברי הליכוד התכנסו אצל השר כחלון • הקבוצה הציגה את העמדה החרדית ביחס למהפכת הסלולר, סוגיות רווחה וחוק טל • אבל לא הצליחו להסביר לו את קוד הלבוש

תקשורת עם השר •  חרדים ליכודניקים אצל כחלון



דבר קיומו של מטה חרדי בליכוד אינו חדש לגולשי "בחדרי חרדים", דיווחתי עליו בהרחבה גם בעבר. גם העובדה לפיה יש להם נציגים בכל הערים החרדיות בארץ (ירושלים, צפת, עמנואל, בני ברק ועוד) אינה מפתיעה.

אלא שאם עד היום הקשר בין חברי הקבוצה נעשה בעיקר באמצעות מייל, פייסבוק וקבוצות דיון באינטרנט, השבוע הם 'עלו שלב' והלכו לשחק במגרש 'של הגדולים'.

לא קל היה להחליט על אירוע במהלכו ייפגשו כולם, מכל קצוות הארץ, אבל משהוחלט על כך החלו החברה להיערך והפיקו את זה על הצד היותר טוב.

משרדו של אחד מהחברים גוייס לצורך המשימה, עכשיו נותר להם למצוא שר מתאים שיעניין את החברים וייתן להם עוד סיבה טובה לעשות את המאמץ ולטרוח להגיע.

מהפכת הסלולרי החדשה אותה חולל שר התקשורת (והרווחה, כמובן...) משה כחלון, הייתה סיבה טובה עבורם לבחור דווקא בו כחלוץ המיזם, או כמו שסיפר לי אחד מהחברים, "הוא גם משלנו, מסורתי, חביב, החבר'ה אוהבים אותו".

משהצליח המפגש הראשון, את המפגש הבא יהיה להם הרבה יותר קל לארגן. מהבוקר כבר זורמים אצלם במטה הטלפונים של עוזרי השרים והח"כים שהתלהבו מהרעיון ומבקשים להיות הבאים בתור.

אולי במפגש הבא הם יצליחו להשחיל גם תקשורת ("לא היו שם נשים, אם תגיעי נצטרך לארגן וילון ועזרת נשים...יש פה חבר'ה עם שבעה לבושים, מכל הזרמים, מכל החוגים"...). הפעם, כך נראה, חשש השר מהיחשפות בלתי מוכרת (תמיד עדיף להעביר בשקט, אם מצליח, מדליפים לעיתונות...)
ותחת האמתלה של "הביטחון דורש" התבקשו החברים שלא להודיע לחברים מהתקשורת.

בעצם, אולי באמת חששו שם באבטחה, מי יודע, אחרי הכול מדובר בחרדים...לך תדע, הם עוד עלולים לנפץ רמזורים בדרך...

ולך תסביר להם שיש חרדים, ויש חרדים.

מפלגה מסורתית?

האירוע עצמו הצליח מעל ומעבר למשוער. ראשית, החדר היה מפוצץ, אנשים עמדו עד לדלת. כ-40 חבר'ה שהגיעו להשמיע וגם לשמוע.

אז על מה בעצם היה להם לדבר עם השר, שהקצה למפגש שעה, אך במהלך אותה שעה יידע את העוזרות שעליהן לבטל לו את הפגישות גם בשעה הבאה ויצא משם רק אחרי שעתיים.

עוזרו הנאמן, אגב, נשאר גם לאחר מכן, אסף פרטים ורשם לעצמו רישומים הערות ובקשות. רק שתדעו, אחד מהם, מיכאל פואה, נכנס לתפקיד לפני מספר חודשים, ובעברו היה לא פחות מאשר קודקוד מרכזי בחטיבה היהודית בליכוד.

כשנכנס לתפקיד היו שאמרו שהשר פוזל 'ימינה', אלא שחרב הפריימריז חלף זה מכבר, והאיש נותר בתפקידו וגם מבצעו על הצד היותר טוב. בכל מקרה הפזילה ימינה עברה להם, לשרי הליכוד, רגע לאחר שנעלמו מהמליאה ביום ההצבעה על חוק ההסדרה. מעתה, אפילו עוזר כמו פואה לא ממש יעזור לכחלון מול המתיישבים הזועמים.

על מה בעצם דיברו שם? טוב, על מה לא. תחילה ביקש השר לדעת "מה עושים חרדים בליכוד" ו"מה, אין לכם את 'יהדות התורה'?"

לא שיש לו משהו נגד, להפך, שיבואו כמה שיותר, כך אמר, אבל רק ביקש להבין. "יש מקום לעוד חרדים כמוכם בליכוד", אמר (האם שאל תחילה את הקודקוד בנימין נתניהו מהי דעתו בנושא?).

הם מצידם, הבהירו שהם מרגישים טבעי בליכוד, כי מדובר במפלגה מסורתית. (גם אחרי שיחוקק חוק טל החדש (או גרוע מכך, לא יחוקק וחובת הגיוס תחול על כולם) יחושו בתוך מסורת?).

אחד המשתתפים סיפר לו שהוא ממוצא אמריקאי, ואצלם כמובן יש שתי מפלגות בלבד.

לדעתו, זו השיטה הנכונה וזה מה שהביא אותו לנסות וליישם אותה גם אצלנו, כאן בארץ.

השני הבהיר לשר שהמפלגות החרדיות לא ממש מייצגות אותו, הוא מרגיש שאין לו ייצוג בכנסת (לתשומת ל נציגנו הנאמנים).

השלישי יצא בהברקה כשאמר שכן, הנציגים שלנו כן מייצגים אותו, הצרה היא שכל פעולה שהם עושים לטובת הציבור החרדי הופכת מיד ל'סחיטה', ל'חרדים מרוששים את קופת המדינה' וכך הלאה, "כשזה נעשה דרך מפלגת השלטון, זה שונה בתכלית".

השר כחלון הסכים איתו בכל לב. ובכלל, כך אמר, "עדיפות שתי מניות במיקרוסופט מבעלות מלאה על חנות פלאפל שכונתית".

זה היה הרגע בו עלתה אל שולחן הדיונים "ועדת קשב" המוכרת עד לכאב. לדעתי, אמר להם השר, הציבור החרדי עושה טעות שאינו משתתף בדיוני הוועדה. "קודם כל נלחמים, אחר כך בודקים מה קורה שם", אמר להם, והוסיף כי הוא, וגם ראש הממשלה, נגד כפיה ונגד מלחמות. אנחנו רוצים לעשות דברים בהסכמה". (טוב, לא יכלו להחליט בהסכמה על זהותו של היו"ר? – אבל הם לא שאלו).

לדעתו, כך אמר, הוועדה תביא לפתרון צודק וטוב לכולם.

אחד מהחבר'ה העלה את נושא הצבא המקצועי. השר, ביושרו האופייני לו, הודה שהוא לא מכיר מספיק את הנושא וגם לא ברור לו איך כלכלית הוא יכול להתנהל, אבל בהחלט ניתן לקיים דיון על כך. הוא שאל את עוזרו הצמוד האם שמע על המושג 'צבא מקצועי', העוזר מיהר להשיב לו 'ברור, גם אני תומך בכך'.

כזכור, בעת ראיון שערכתי בעבר עם משה פייגלין, יו"ר חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד, הוא סיפר על תמיכתו בהצעה.

בלי מהפכה סלולרית

מכאן עברו לנושאי רווחה. רווחה וחרדים. החברים סיפרו על כך שחרדים נרתעים מהתערבות המדינה בנעשה בתוך ביתם, השר סיפר להם שמאז נבחר לתפקיד רוח המפקד שורה על הכוח והוא עושה מאמץ עילאי כדי להכניס למערכת עובדים חרדיים. כדוגמה הועלה הסיפור של המשפחה המתעללת בבני ברק, משפחה שנקרעה לאחר שחלק מהילדים עזבו את הבית והאחרים הפגינו נגד הוריהם. הסיפור פורסם בשעתו באתר.

בחור חרדי מחברי מרכז הליכוד פנה לכחלון, עוד באותו יום נקבעה פגישה עם מנהלת המחוז ופעולות לסיוע יצאו לדרך.

"הוא פעל בצורה חכמה, לא סתם להוציא ילדים מהבית", סיפר לי אותו אדם. "אני מטפל בסיפור באופן אישי", אמר להם השר במפגש, וביקש ש"אם אתם יודעים על בעיית רווחה שאינה מטופלת, פשוט תתקשרו אלי ישירות".

"אז אתה שר התקשורת או שר הרווחה?", צחק אחד החברים.

"מה שיוצא מהפעילות שלי במשרד התקשורת זה גם סוג של רווחה", השיב לו השר, בצחוק אף הוא.

נושא הסלולרי הכשר עלה אף הוא. כחלון ביקש שמי שיש לו פלפון כשר שירים את ידו, הרימו רבים. אחר כך ניסו להסביר לו שהרפורמות שעשה הן מעולות, אלא שהציבור החרדי לא נהנה מהם. הסבירו לו וועדת הרבנים מהי, הציעו לחבר בינו לבינם, הוא התעניין בכנות והבטיח ללמוד את הנושא:

"400 דקות ב-119 שקלים לשיחות בלבד בפלפון כשר, כשלחילוני יש ללא הגבלה שיחות סימוסים ואינטרנט, הכול ב-89 שקלים", הסבירו לו את הנתונים.

לפי תגובתו נראה היה שמדובר בנושא שלא דיברו איתו עליו מעולם. אחרי הכול, הוא לא אריאל אטיאס שעל משרדו פשוט נציגי הוועדות החרדיות השונות כשהיה שר תקשורת.

"הציבור החרדי צריך ליהנות מכל רפורמה שאני עושה, אם אתם מרגישים מקופחים תפנו, תגידו", אמר להם, והודה שאם בדרך כלל באירועים אליהם הוא מגיע 95% מהנושאים מוכרים לו, כאן העלו בפניו נושאים שלא הכיר מעולם.

טוב, לא ביום אחד הופכים לחרדי. הם אפילו לא הצליחו להסביר לו עד הסוף את ההבדלים ביניהם. סרט בכיוון הזה, גרב כזו, מעיל כזה, כובע שכזה. בשלב מסוים הוא הסתבך וויתר על התענוג.

נהניתי מהמפגש, אמר להם כשיצא, למען האמת גם הם נהנו. ולכו תדעו, אולי אי פעם, כשירגישו הנציגים שלנו מחוץ לקואליציה ויצטרכו משהו משר כלשהו, אולי החבר'ה הללו יוכלו להיות להם לעזר. בפוליטיקה הישראלית הכול תמיד אפשרי.
ליכוד מטה חרדים משה כחלון משה פייגלין מיכאל פואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד