י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

עבודה מהבית - לא לכל אחת • פרק ראשון

כיצד תדעו אם אתם יכולים לעבוד מן הבית ולוותר על היציאה לעבודה? • אם אתם רוצים להצליח לעבוד בתוך הבית, אתם צריכים לוודא התאמה בשלושה מוקדי משימה

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



קיומו של חדר עבודה - פונקציונאלי ככל שיהיה - עדיין אינו ערובה לכך שתוכלו לעבוד מהבית ולהשתכר מבלי "לצאת לעבוד".

אם יש לכם אזור בבית המוקדש לעבודה, אתם מקבלים כמובן מאליו את העובדה שאתם עובדים מהבית, מביאים הביתה עבודה ממקום העבודה שלכם או יוזמים עסק שמתנהל מהבית. אך, למעשה הדברים אינם פשוטים כל-כך. רוב העסקים אינם מתחילים מקיומו של אזור עבודה, אלא מאי קיומו – אנשים פשוט לא רוצים לעבוד מחוץ לבית ואז מנסים לעבוד מן הבית.

כשאמהות מחליטות לעבוד מהבית הן חושבות בדרך כלל על כך שהן תישארנה בבית.

כשאת שואלת אמא מדוע היא עובדת בבית, התשובה הראשונה היא: "כדי להישאר בבית ולא לצאת לעבודה". ברור שהשאיפה להיות בבית נעשית למחויבות עמוקה כאשר הילדים קטנים, ולצורך נואש שמגובה היטב בטלפונים אינסופיים כאשר הילדים גדלים מעט. את אומרת לעצמך שכשהם יתבגרו תוכלי לצאת, אבל אז את מגלה שאת רוצה להישאר בבית, כי את צריכה להיות שם בשבילם עשרים וארבע שעות ביממה. הפתרון הטבעי שעולה הוא לפתוח עסק בבית או לעבוד מהבית כשכירה.

שיקול נוסף בקבלת החלטה לעבוד מהבית קשור לעלויות:

• חוסכים את הנסיעה – הוצאות רכב, דלק וזמן יקר שמתבזבז.
• חוסכים את השכירות – השימוש בנכס הקיים זול יותר משכירת מבנה והשקעה בפיתוחו.
• חוסכים את עלויות השינויים – המקום שלנו, ללא מעברים מיותרים והעלויות שלהם.

מקומות עבודה שרוצים לשקול עבודה מהבית נעזרים בדרך כלל בייעוץ ארגוני ומעניקים לעובדים שלהם מידע וכלים איך לנהל את העבודה שלהם מהבית.

יש מי שלא מתאימים לעבודה מהבית גם אם יש להם תנאים מצוינים לכך, כמו קיום חדר עבודה פונקציונאלי בתוך הבית או בחצר ומיקום מתאים.

כיצד תדעו אם אתם יכולים לעבוד מן הבית ולוותר על היציאה לעבודה?

מוקדי משימה:

אם אתם רוצים להצליח לעבוד בתוך הבית אתם צריכים לוודא התאמה בשלושה מוקדי משימה:

א. תמיכה: עבודה בבית מתאימה אם בני הבית תומכים בקיום העסק בבית. לא תוכלי לקבל לקוחות מול פרצופים חמוצים של בעלך והילדים. כולם צריכים לענות בחיוך לטלפונים ולקבל לקוחות בכבוד ובייצוגיות. השגת שיתוף הפעולה קריטית לקיום העסק שכן עסקים מן הבית מצטיינים בכך שהם פועלים גם בשעות לא שגרתיות – מה שעשוי לפגוע בפרטיות ובלוחות הזמנים של המשפחה. כולם יתחשבו בעסק המשפחתי אם כולם אוהבים אותו, מתגאים בו ושמחים לקחת בו חלק.

ב. גבולות: עבודה בבית מתאימה לך אם את אחת שיודעת לשים גבולות לעצמך – גבולות של הבית וגבולות של העבודה. האם את מסוגלת להתנתק מבישול, אפיה, כיבוס וארגון הבית ולהיכנס לחדר עבודה במטרה לעבוד ולהתקדם? מי שלא מסוגלת לעבוד עד שלא סיימה לגהץ, לא תוכל לעבוד מהבית גם לא בעזרת החדר המאובזר ביותר. האם את מסוגלת לומר ללקוחות שהזמן אינו מתאים כרגע כי את בבית עכשיו? אם לא, העבודה תחנוק אתכם אט אט ותגיעו למצב שבו אתם – כולכם, כל בני הבית – שונאים את הלקוחות ומעניקים שירות בהתאם. העסק יגווע.

ג. משאבים פנימיים. אם את שוקלת להקים עסק בבית את צריכה לוודא שנעים לך לעבוד לבד, עם עצמך. האם יש לך המשאבים הפנימיים שיניעו אותך לעבוד גם בבוקר סגרירי ואביך? גם בשעת לילה מאוחרת? גם כשכולם יצאו לטיול? גם כשהתעוררת "על העוקם"? יש מי שמקבלת השראה מכך שיש עוד מי שעובדים יחד איתה והדבר עוזר לה לווסת את מצב הרוח השפוף ולעבוד למרות הכל. יש מי שהשקט של הבית בבקרים מניע אותה לכיוון המיטה... אם את כזו, עבודה מהבית אינה בשבילך. חפשי לך משרד רוחש ככוורת וחנות הומה כדי לעבוד שם ולהיות פרודוקטיבית באמת.

כל הנ"ל מתייחס לעצמאים שזקוקים למנות גדושות של עוצמה כדי להתחרות ולהתמודד בשוק רב תהפוכות של נותני שירותים ומוכרנים, אך נוגע לא פחות לשכירים שרוצים ליהנות מהפינוק של עבודה בתוך הבית. שכירים חושבים לפעמים כי העובדה שיש להם "בוס על הראש" תדרבן אותם לעבוד גם בזמנים של לחץ בבית, עייפות וירידה במוטיבציה. הם חושבים שהמשפחה תבין שהם חייבים להיענות לבקשות של הבוס ושבסופו של יום המשכורת תרגיע את כולם.

הם מגלים שזה לא כך.

יועצים ארגוניים בארצות הברית מדברים היום על "עולם ללא בוסים". הדור החדש של עובדים, הצעירים שיוצאים לשוק העבודה, הם אנשים עצמאיים על גבול מרדנים. הם מבקשים מרחב שבו יוכלו לנהל בעצמם את העבודה שלהם ומתנגדים להכתבות ולהנחתת הוראות מלמעלה. בעולם כזה, באווירה כזו, דרישות מן הבוס עשויות לגרום ללחץ אך לא תמיד להגדלת ביצועים. העובד נעשה מודאג ומוטרד מכך שאינו עומד במכסת השעות או במכסת התפוקה אך הדבר אינו מניע אותו צעד אחד נוסף לכיוון הביצוע. תופעה זו נתפסת כמוזרה ואינה מובנת למעסיקים ולכל מי שגדל בדור הקודם של אנשי העבודה שהיו אמונים על סדר, משמעת ושגרה.

אמנם עבודה מהבית משמעה גמישות במשמעות של "לבוא לקראת העובד", להיות יצירתיים, לא מקובעים ולחשוב ולפעול מחוץ לקופסא אך מתברר שגמישות היא גם חוסר עקביות, חוסר גבולות ונזילות של המטרות והיעדים שהעובד מציב לעצמו.

יעדים:

עבודה עם יעדים מתאימה מאד לעבודה בבית. אם אתם יכולים להציב לעצמכם מטרות ולבנות את הצעדים שבדרך להשגתן אתם מסוגלים להתמיד בעבודה מהבית וגם להרוויח מכך. לא מזמן קראתי על דוקטור במחשבים ובמתמטיקה שמצאה עיסוק נוסף לעבודתה כשכירה, החלה להשקיע ויזמה עסק מהבית. היא התראיינה והודתה בכנות שלאחר שנתיים סגרה את העסק הפרטי וחזרה לעבוד כשכירה מכיוון שהבינה שעסק מהבית דורש יותר מאשר יוזמה מקורית ומוצר מוצלח. היא מקדמת את המוצר שלה כדי שיהפוך ממוצר מוצלח למוצר מצליח כעבודה שנייה – במקביל למשרה שלה במקצוע שבו היא מתמחה.

הצעת יעדים אינה נושא מתאים לכתבה אלא נושא שיש לדון בו בסדנה פעילה. בסדנאות שלי [אפשר לראות גם באינטרנט – באתר של "אשירה"] אני עובדת על הצבת מטרות ועל מעקב ביצוע. פירוק כל מטרה לצעדים מציאותיים בתוך מסגרת הזמן שיש לכל אחד מאיתנו הוא האתגר הגדול מכולם. קל לכתוב מה צריך לעשות: הניר סובל הכל. האתגר הקשה שיש להתמודד עימו הוא שיבוץ מוצלח של המשימות בתוך מסגרת זמן הגיונית שתיתן סיכוי להישגים.

אם אתם עובדים מהבית, אתם נתקלים בודאי בקושי להציב זמן מיוחד לבית וזמן לעבודה. הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות לתפוס אתכם בכל מצב, בכל מקום ולתת לכם הרגשה שאם לא תיענו לבקשה לא תעמדו ביעדים הכלכליים שהצבתם לעצמכם. אתם גם מקבלים מסרים סותרים ממאמרים על שירות לקוחות וממאמרים על איזון בית-עבודה. הבלבול יוצר חוסר עקביות בתהליך ואתם מגלים שאתם מבצעים רק חלק מן המשימות שהחלטתם לבצע, כי פתאום חלק מן הצעדים לקראת היעד נראים לא רלוונטיים או לא מצדיקים את המאמץ. ההליכה קדימה ואחורה מתישה אתכם ואתם מתייאשים מן העבודה ללא בוס ובוחרים שוב לחזור לנסוע למקום העבודה הישן – לא תמיד הטוב.

כלים מקצועיים:

בארגונים, מקובל להקדיש משאבים של זמן וכסף להדרכות, השתלמויות, העשרה ולימודים לעובדי הארגון. הארגון מתגמל עובדים לפי מספר ההכשרות שעברו ומקדם את מי שמוכיח את עצמו ביישום ההדרכה.

בעסקים מהבית אתם צריכים לדאוג לעצמכם.

אל תזניחי את תחום ההדרכה! היי את מנהלת משאבי האנוש של עצמך ולמדי איך לנהל את הבית ואת העסק כאחד מבלי לוותר על אחד התחומים. בסדנאות האינטרנטיות שמופיעות באתר של "אשירה" http://ashira.co.il/ תקבלי כלים שעוסקים בבית ובעבודה במקביל. מנהלים נעזרים במודלים שמתארים איך לנהל איכות בעבודה ואיך לבנות צוות. אמהות שמנהלות את הבית ואת המשפחה שלהן יכולות להיעזר במודלים האלו פעמיים – גם כמנהלות עסק וגם כמנהלות בית.

בחרתי להדריך בעזרת מודלים מקצועיים מעולם הניהול העסקי פשוט משום שהמודל המקצועי הוכיח את עצמו בכך שגרם לעסקים להרוויח יותר כסף בסוף היום. קל למדוד הצלחה של שיטה בעסקים: היעדים הושגו. יש רווחים. בניגוד לשיטות אחרות, עולם הארגונים הוא עולם מעשי. בבית, את רוצה ליישם ולהגשים, להצליח ולהגיע לתוצאות שקשורות לחיי המשפחה שלכם – סדר, התארגנות בזמן, עזרה מבני המשפחה והפקת אירועים משפחתיים. כל אלו הם דרישות שמתקיימות גם בעבודה. בכל זאת, כשמדובר בעבודה אנו מבינים שיש להצמד למודלים ולתובנות עסקיות שהוכיחו את עצמן, ובבית אנחנו מנסים לפעול לפי הדחף ולפי החשק. התוצאות בהתאם...

לסיכום, אם אתם שואלים את עצמכם אם תוכלו לעבוד מהבית – השיבו אתם בעצמכם את התשובה לעצמכם. שיקלו בזהירות את יתרונות הגמישות ואת חסרונותיה ובדקו אם המשפחה כולה תומכת בהחלטה. השקיעו בעצמכם: ההשקעה בהדרכה תחזיר את עצמה עשרת מונים. כשאתם בוחרים ללמוד איך לנהל את הבית ואת העבודה יחדיו אתם תורמים לשני ההיבטים החשובים לכם בחיים.
יעל זלץ עסק בית משאבי אנוש חדר עבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד