ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

הקרב על בית הראי"ה קוק • ניצחון ל'ועד הכללי'

בתום מאבק משפטי בן יובל שנים, קבע בית הדין הרבני הגדול: בית הגראי"ה קוק זצ"ל בירושלים שייך ל'ועד הכללי' • מנהלי המוזיאון יצטרכו לשלם שכר דירה

חדר הלימוד של הראי"ה. צילום: אתר בית הרב
חדר הלימוד של הראי"ה. צילום: אתר בית הרב

המאבק המשפטי סביב 'בית הרב קוק' מגיע לסיומו?

בית הדין הרבני הגדול קיבל לאחרונה את ערעורם של אנשי 'הוועד הכללי' שטענו לבעלות על המקום שבו התגורר הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל מול בני משפחה ומקורבים שהקימו במקום מוזיאון להנצחתו.

עיתון 'הארץ', שמביא את הסיפור, מגולל את ההיסטוריה של הבית: ב-1923 נבנה על ידי הנגיד הארי פישל בעקבות בקשתו של הנציב הבריטי הרברט סמואל, שמחה על כך שהרב הראשי לארץ ישראל חי בדירת חדר עלובה. פישל תרם את הכסף ל"ועד הכללי - כנסת ישראל".

הקומה השנייה שימשה את הרב ומשפחתו וכן ישיבת "מרכז הרב" שעמדה בראשותו.

הקרב על הבית החל זמן קצר לאחר פטירת הרב קוק ב-1935. פישל נתן את הכסף לבניית בית הרב, ואילו הוועד בנה אותו בפועל. בהסכם נכתב כי הבית "מוקדש לאמיתות לשם בית הרב הראשי לעדת האשכנזים הי"ו ולא יימכר ולא ייגאל בשום אופן בעולם כלל וכלל". ליתר ביטחון קבע גם פישל כי ההסכם "יאושר ויירשם גם בספרי הקונסוליה האמריקנית פעה"ק ת"ו".

עם השנים הפך הבית למוזיאון להנצחת הרב קוק.

פעמיים נדחתה בקשתם של אנשי הוועד לקבל בעלות על המקום, בשנות ה-50 על ידי הרב הראשי לירושלים וב-2007 בידי בית הדין הרבני האזורי.

אנשי הוועד ערערו לבית הדין הרבני הגדול ולפני מספר חודשים זכו בערעור.

את פסק הדין שמפרסם הבוקר עיתון 'הארץ', כתב הדיין הגאון רבי אברהם שרמן ובו נקבע כי הוועד הוא בעליו של בית הרב והמבנה נועד להגשמת מטרותיו - סיוע לעניים. "פעילות עמותת 'בית הרב' במתחם, לא היה בה עד היום הגשמת ייעודי ההקדש ואף לא הגשמת ייעוד המקום למגורי הרב הראשי האשכנזי לירושלים", כתב.

בית הדין הותיר לעמותה זכות שימוש במבנה אך קבע שעליה לשלם שכר דירה לוועד.
מוזיאון ועד הכללי הרב קוק הרב אברהם שרמן בית הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד