י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הקריסה, התביעה וההצתה • מאחורי ההצתה של סילמן

משה סילמן, שהצית עצמו בצעדת המחאה ונפצע קשה, היה בעל עסק להובלות שפשט את הרגל, תבע את הביטוח לאומי והפסיד • נתניהו: טרגדיה • בפנים: כל הפרטים והמכתב

המחאה הערב. צילום: פלאש 90
המחאה הערב. צילום: פלאש 90



תוניס זה כאן? משה סילמן, ממפגיני המחאה החברתית, תושב חיפה בן 46, הצית את עצמו אתמול (מוצ"ש), במהלך צעדת המחאה, ונכווה בכל חלקי גופו.

הוא פונה במצב קשה לבית החולים 'איכילוב'.

מפגינים סיפרו כי ראו את האיש שופך על עצמו חומר דליק, לאחר שהקריא מכתב, שהעתקים ממנו פיזר ברחבי הרחוב, ובו נכתב: "מדינת ישראל שדדה אותי וגנבה אותי, השאירה אותי חסר כלום. אני לא אהיה חסר בית". אחד מעדי הראייה סיפר: "נשרף לי אדם מול הפנים".

עוברים ושבים במקום סייעו לכבות את האש, ולאחר מכן פונה המפגין לבית החולים, כשהוא סובל מכוויות דרגה ג' ב-80 אחוז מחלקי גופו.

דובר מד"א זכי הלר מסר, כי למד"א מרחב דן נמסר על אדם עם כוויות ברחוב אבן גבירול פינת קפלן בת"א. פראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית חולים איכילוב, עם 80 אחוז כוויות בדרגה ג', בכל חלקי גופו.

ממשטרת תל אביב נמסר ל'בחדרי חרדים', כי האיש פיזר מספר מכתבי התאבדות לאורך הכביש, בטרם הצית את עצמו.

במוצאי-שבת התקיימו שני אירועי מחאה מרכזיים בתל אביב, במלאות שנה להקמת המאהל הראשון בשדרות רוטשילד - צעדה מכיכר הבימה לרחוב קפלן, שהסתיימה בעצרת בסמוך לקרית הממשלה, וצעדה נוספת שנערכה לאורך הטיילת, מחוף גורדון לגן צ'ארלס קלור.

אך לא רק בתל אביב התקיימו צעדות מחאה: מאות מפגינים יצאו מגן הסוס במרכז העיר ירושלים לכיוון כיכר פריז בליווי כוחות משטרה. בצומת פת הפגינו כמה עשרות בני אדם, וכמה מהם ניסו לחסום את הצומת. אדם אחד עוכב לחקירה. מפגינים אחרים הגיעו לצומת הזז-רופין וחסמו אותו, משם המשיכו בצעידתם לגן הוורדים.

כ-300 בני אדם צעדו ברחבי העיר באר שבע וקראו לצדק חברתי ולשיוויון בין הפריפריה למרכז. גם בחיפה ועפולה התקיימו עצרת מחאה.



העסק שהתמוטט

משה סילמן היה בעל עסק משלוחים עם ארבע משאיות.

לפני 12 שנה צבר חוב של 15 אלף שקל לביטוח הלאומי, שעמד בשנת 2000 על 15 אלף שקלים,

ב-2009 הגישו סילמן ואמו תביעה על סך מיליון שקלים נגד המוסד לביטוח לאומי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

המוסד עיקל לו משאית עקב החוב. כדי לבטל את העיקול שילם סילמן 5,000 שקלים לביטוח לאומי, אך לטענתו, בשל שביתה במוסד לא הצליח לשחרר את המשאית ועסקיו התמוטטו.

המוסד טען כי העיקול בוטל אך מכיוון שסילמן לא פעל לשחרור המשאית היא נמכרה במכרז פומבי.

השופט חגי ברנר דחה את התביעה וכתב: "במקרה זה סכום התביעה מופרך על פניו, וכמוהו הניסיון לקשור קשר סיבתי בין מחדליו של המוסד לביטוח לאומי לבין הנזק שנגרם למבקשים.

"סילמן ניהל עסק שכלל ארבע משאיות. משאית אחת נלקחה ממנו באופן זמני, אין זה מתקבל על הדעת כי בנסיבות אלה יקרסו כליל עסקיו של המבקש, זולת אם הקריסה כלל אינה קשורה למעשים המיוחסים למוסד. זאת ועוד, המבקש יכול היה לשלם את אגרת הגרירה ולשחרר את המשאית, אם לא בזמן השביתה, הרי שמיד לאחר מכן. חרף זאת המבקש לא נהג כך ובסופו של דבר, היא נמכרה במכירה פומבית עשרה חודשים תמימים לאחר גרירתה.

"המקרה הנוכחי" קבע השופט, "הוא דוגמה מובהקת להגשת תביעה מוגזמת על פניה תוך ניצול העובדה שמבוקש פטור מאגרת התביעה".

נתניהו: טרגדיה אישית גדולה

במערכת הפוליטית הגיבו בחומרה לאירוע.

במהלך ישיבת שרי הליכוד אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "מדובר בטרגדיה אישית גדולה". הוא איחל "למשה, רפואה שלמה" וסיפר כי ביקש משר הרווחה ומשר השיכון" לבדוק את העניין".

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס לאירוע החמור. בפתח פגישתו עם הרב הראשי, הגר"ש עמאר, אמר: "אתמול נפל דבר בישראל אשר זעזע רבים. בפתח הפגישה אני מבקש לומר כי אני וכל עם ישראל מתפללים להחלמתו של משה סילמן שהצית עצמו ומייחלים שהקל ישמור עליו".

הבוקר אף התקשר הנשיא לחתנו - סגן מנהל בית החולים שיבא תל השומר, פרופ' רפי ולדן - כדי להתעניין במצבו של סילמן. בשיחה נמסר לו כי מצבו קשה מאוד וכי הוא מטופל ביחידת הכוויות של בית החולים, תוך שהוא מורדם ומונשם. הנשיא ביקש לחזק את ידי הרופאים המטפלים בפצוע ואמר כי הוא "תקווה שרופאי בית החולים יצליחו להקל עד כמה שניתן על סבלו".

המחאה החברתית מפגין הצתה איכילוב הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד