י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תברחו מהמסלול הכללי בקופות הגמל • טור פיננסי

מרבית הכספים שנצברו בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות מנוהלים במסלול הכללי • דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות' סבור שזה אסון

תברחו מהמסלול הכללי בקופות הגמל • טור פיננסי

מתוך טריליוני שקלים שמנוהלים בשוק ההון, ישנם כ-285 מיליארד שקל שנמצאים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. כ-90% מהסכום הזה מנוהל במסלול הכללי.

המסלול הכללי הוא מסלול ברירת המחדל של כל החוסכים והוא אמור לכאורה לקלוע לטעמם של מרבית המשקיעים במסלול. תמהיל ההשקעות של הכספים המנוהלים במסלול הכללי די דומה. בין 20 ל-35 אחוז מושקעים במניות ושיעור דומה ואף יותר באגרות חוב קונצרניות. מדיניות ההשקעה הזו בנויה על מנת לשרת את מטרותיהם של מרבית החוסכים, לכאורה.

אבל, אם נתרגם זאת לשפה של המשקיע הקטן, המשמעות היא שכ-70% מההשקעה שלו מנוהלת באפיקים בעלי רמת סיכון גבוהה יחסית.

מניסיוני למדתי שכאשר עושים איפיון צרכים ללקוח, ברוב המקרים מגלים שהוא כלל לא מעוניין להשקיע חלק כה גדול מכספו באפיקים בעלי סיכון גבוה יחסית. לא באג"ח קונצרני ובוודאי לא במניות.

יתרה מזו, ברוב המקרים, גם לקוחות שמעוניינים להיחשף לרמת סיכון גבוהה, אינם יודעים שרמת הסיכון הזו אינה מתאימה להם, הן בשל טווח ההשקעה והן בשל רמת התנודתיות הגבוהה במוצרי השקעה אלו.

אין ויכוח על כך שהשקעה במניות תניב לאורך זמן את התשואה הגבוהה ביותר. אבל עובדה זו רלוונטית רק בטווח הארוך. למרבה הפלא, מרבית הכספים המנוהלים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות לא נועדו לטווח הארוך. הם מיועדים לטווח הבינוני והקצר.

כך שקשה מאוד להבין כיצד 90% מהכסף באפיקי השקעה אלו, מנוהל באפיק הכללי, עתיר הסיכונים המתאים יותר להשקעה ארוכת טווח.

יש פיתרון לבעייתיות הזו. פשוט מאוד, לא לנהל את הכסף במסלול הכללי. אלא למקד את ההשקעה במסלולים שמתאימים לאפיון ולצרכים של כל לקוח.

הנה דוגמא שכדאי לכם לתת עליה את הדעת: כמעט בכל חברות הביטוח ובתי ההשקעה תוכלו למצוא מסלולים הרבה יותר סולידיים שבשנים האחרונות הצליחו להניב תשואות נאות מאוד.

קחו את מסלולי האג"ח שהניבו תשואות נאות, אבל שוב, הם מתאימים לחלק מהלקוחות, בחלק מהזמן.
מה קורה כאשר צרכיו של הלקוח משתנים? או כאשר מצב השוק משתנה? במקרים כאלו מומלץ בהחלט ללכת על קופות מסלוליות שיכולות לתת מענה לכל תרחיש. זה בעצם המהות שלהן כי הן מכילות מגוון גדול של מסלולים (להמחשה: מניות,אגרות חוב, צמוד או לא וכן הלאה). בצורה כזו אפשר לבנות תמהיל מתאים לכל רגע ולשנות אותו מיד כאשר מזהים שינוי בצרכיו של החוסך או בתנאי השוק.

נכון. זה מחייב את החוסך לעקוב אחר השוק, להתעניין ולבדוק מה קורה עם ההשקעה שלו. אבל שווה להשקיע כמה שעות בשנה על מנת להימנע מהפסד של 30-40% רגע לפני משיכת הכספים כפי שקרה לרבים וטובים במשבר של 2008.

לסיכום: חיסכון אינו "שגר ושכח". כל אחד חייב לבדוק עם איש מקצוע את טווח ההשקעה המתאים לו ואת אופי ההשקעה, ובוודאי לא להסתמך על המסלול הכללי.

ומילה לאנשי המקצוע: על אנשי המקצוע מוטלת האחריות לא לעשות לעצמם חיים קלים ולהשאיר את הלקוחות במסלול הכללי, אלא לנתח יחד עם הלקוח את צרכיו ולבנות לו שילוב מסלולים שיענה על כל התרחשות עתידית.

הכותב הינו מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות". אין לראות באמור לעיל המלצה לרכישה או קנייה של מוצר פנסיוני או המלצה וייעוץ להשקעות


לקבלת מידע נוסף על חיסכון פנסיוני כנס לאתר חברת מגדל >> לחץ כאן

לקבלת הצעת מחיר לחסכון פנסיוני מחברת מגדל >> לחץ כאן
קופות גמל ביטוח קרנות נאמנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד