י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ארה"ב בפאניקה: הוריקן סנדי בדרך לחוף המזרחי

'אם כל הסופות' בדרכה לניו-יורק • הרכבת התחתית, התחבורה הציבורית והגשרים מושבתים • הת"תים ובתי הספר סגורים • שכונת סי-גייט החרדית פונתה

ארה"ב בפאניקה: הוריקן סנדי בדרך לחוף המזרחי

פאניקה בחוף המזרחי של ארצות-הברית: היום (א) בלילה עשויה להגיע סופת ההוריקן 'סנדי', ולהכות באזורים עמוסי אדם, בהם כל איזור ניו-יורק.

הרכבת התחתית תיסגר הלילה כבר בשעה 19:00 בערב, ושאר התחבורה הציבורית מהשעה 21:00 בערב. גם כל הגשרים בניו-יורק יהיו סגורים מחר לתנועה.

חברות תעופה קראו לנוסעים שהיו אמורים להמריא מחר ומחרתיים לדחות את טיסותיהם ליום רביעי, חינם אין כסף. יותר מ-3000 טיסות בוטלו משדות התעופה השונים, וגם חברת אל על הודיעה על ביטול הטיסות היוצאות לניו-יורק. בעקבות כך נדחה ביקור המתוכנן של האדמו"ר מויזניץ בניו-יורק - שהיה אמור להמריא הלילה - לפחות עד יום שלישי.

החזאים כבר הודיעו, כי מדובר באחת מסופות ההוריקן הקשות ביותר שידעה ארצות-הברית, ואמריקה כולה נתקפה בפאניקה לקראת בוא הסופה - היום בלילה או ביום שני לפנות בוקר.

בדרכה אל החוף המזרחי של ארצות-הברית הרגה הסופה סנדי לפחות 66 בני אדם באיים הקאריביים, בהם 51 במדינת האיטי. רוב ההרוגים מצאו את מותם בהצפות או במפולות בוץ.

ההוריקן נע במהירות של 120 קמ"ש, והוא עשוי להכות תחילה בניו יורק, ניו ג'רזי וסביבתה - בהם הערים והשכונות החרדיות מונסי, ניו סקוור, קרית יואל שבמונרו, שכונת בורו-פארק, סי-גייט, פלטבוש בברוקלין, ולייקווד.

"גודל הסופה הזו לבדה, שתשפיע על אזור מאוכלס מאוד, הולך להיות בעל קנה מידה היסטורי", אמר ג'ף מסטרס, מומחה להוריקנים. מה שיוסיף לעוצמת ההוריקן, זו סופה אחרת המגיעה מהצד השני לכיוון ניו-יורק, כאשר שתי הסופות צפויות להיפגש באיזור.


מרכזיית הטלפון של ארגון 'חברים' המקומי קרסה. "תפסיקו להתקשר", מבקשים בארגון, "אנחנו פה למקרה חירום בלבד, אבל הישמעו להוראות של הרשויות המקומיות, אל תסמכו עלינו. אל תבקשו מאיתנו גנרטורים כהכנה לשעת הצורך, אנחנו נספק גנרטורים רק למקרי חירום בזמן אמת", מוסיפים בארגון, ומציינים: "הגנרטורים שלנו מיועדים לחולים ומבוגרים שמשתמשים בחשמל לצורך קיומם. וככלל אל תתחכמו, אתם נדרשים להישאר בבתיכם, אז אל תנסו לצאת - אתם תתקעו".

תלמודי התורה ובתי הספר כבר הודיעו כי ביום שני לא יתקיימו לימודים. ראש העיר ניו-יורק, מייקל בלומברג, כבר הודיע כי בתי הספר הממלכתיים יהיו סגורים בימים שני ושלישי.

ברחבי השכונות החרדיות בעיר נחטפו מהחנויות מוצרים כמו מזון, פנסים, ובטריות. חנות הכולל סטור (NPGS) בבורו-פארק התרוקנה כמעט ממוצרים. כך גם המצב בסופר 13 בשדרה ה-13 בבורו פארק, ובמגה 53 - וזהו המצב במרכולים רבים בכל ריכוזי הציבור החרדי, כמו גם בחלקים מניו ג'רזי וניו-יורק כולה.

ראש העיר ניו-יורק הורה גם לפנות 375 אלף תושבים המתגוררים סמוך לחוף, ובכלל זה תושבי שכונת סי-גייט החרדית. לפי הצו שפרסם, על התושבים במקומות אלה אסור להשאר בבתיהם ועליהם להתפנות, בעיקר בגלל גובה המים בים וגם בגלל השירת העלים בסתיו, הסותמים את מערכת הניקוז וגורמים להצפות גדולות.

לפי התחזית, ההוריקן יגיע לשיא עוצמתו בעיקר בלילה שבין שני לשלישי, כאשר עיקר הפגיעה תהיה בניו-ג'רזי. העיקר לייקווד, למשל, אמורה לסוג 10 אינטש גשם בלילה, והרוחות יהיו במהירות 70 מייל לשעה. העיר ניו יורק, הממוקמת 50 מייל מממוקד ההוריקן תספוג פחות גשם, אבל הרוחות יהיו 90 מייל לשעה - רוחות שלא היו מעולם בניו-יארק.

במונסי, הממוקמת במקום נמוך ויש בה הרבה נהרות, יהיו הרבה הצפות, כמו גם הפסקות חשמל. הרוחות יהיו כ-75 מייל לשעה. כזכור, בהוריקן 'איירין' לפני כשנה, נהרגו שני יהודים כתוצאה מהתחשמלות, לאחר שעמודי חשמל קרסו.

בקרית יואל והרי הקטסקיל צפוי להיות הרבה יותר קל מאשר הסערה שחווו בהוריקן 'איירין'. לפי התחזית, לא יירדו שם הרבה גשמים וגם הרוחות לא יהיו יותר מ-60 מייל.
הוריקן לייקווד סופה גשם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד