ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שערוריה: פקודות מבצע עברו דרך הוואטסאפ

מתברר שבמהלך מבצע עמוד ענן נוצרו קבוצות בתוכנת וואטסאפ ופקודות מבצע ומידע צבאי זרמו דרך האפליקציה • צה"ל: "צה"ל מודע לסכנות דלף המידע מהמכשירים הסלולריים"

שערוריה: פקודות מבצע עברו דרך הוואטסאפ
ווטסאפ צילום: צילום לוגו

אפליקציית המסרים החינמיים WhatsApp המותקנת כמעט בכל טלפון חכם, הפכה זה מכבר לכלי חברותי לקבוצות נייעס, וקבוצות עבודה ומשפחה.

מה שמפתיע, כי במהלך מבצע 'עמוד ענן', העבירו קצינים וחיילים רבים בתפקידים בכירים ורגישים, מסרים מסווגים ופקודות מבצעיות דרך האפליקציה.

על פי הפרסום ב'מעריב', באפליקציה הפופולרית נפתחו בחודשים האחרונים מספר קבוצות צה"ליות המחולקות לתחומים שונים על פי העיסוק הצבאי, והחיילים נוהגים להשתמש בתוכנה באופן יום-יומי, וכך היה גם במהלך המבצע.

במקרים שנתגלו למעריב השתמשו קצינים באפליקציה כדי להעביר פקודות למפקדים זוטרים באזור גבול רצועת עזה - אזור החשוף ליירוט מידע בידי חמאס - בהן הופיע מידע סודי שיכול היה לסכן חיים של חיילים ואזרחים.

"את כל החיים שלנו אנחנו מנהלים בווטסאפ", אמר אחד החיילים. "ובכלל, אף אחד לא אמר שאסור להשתמש באפליקציה, ואנחנו משתמשים בה כבר הרבה זמן".

כבר בתחילת המבצע נשלחו הודעות לטלפונים הניידים של הקצינים בדרישה להקפיד על ביטחון מידע. בנוסף לכך נתלו שלטים בכניסות לשטחי הכינוס, שבהם נקראו חיילים וקצינים להימנע מהעברת מידע בדואר אלקטרוני.

הטלפונים הניידים של חיילים שהמתינו בשטחי הכינוס נלקחו, והם לא הורשו ליצור קשר עם קרוביהם עד שישובו לבסיסם. כל זאת מחשש לדליפת מיקומם של החיילים לחמאס.

במהלך מלחמת לבנון השנייה ביקרתי את החיילים התותחנים בגבול, שם הוזהרתי שלא למסור טלפונית את מיקומי המדוייק, זאת לאחר שבעבר החיזבאללה האזין לשיחות הטלפון ושיגרו רקטות לעבר איזורים אלה.

עוד פורסם במעריב, כי למחלקת ביטחון מידע כי לחמאס ולארגונים הנוספים בעזה יכולות טכנולוגיות לא מבוטלות: הם מנסים לבצע האזנות ומעקבים אחרי טלפונים ניידים ומחשבים, כדי לדלות כל בדל מידע.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מודע לסכנות דלף המידע מהמכשירים הסלולריים, ופועל נמרצות להעברת הסיכונים לדלף המידע לכלל אוכלוסיית צה"ל. בנוגע לטענות הכתב, הנושא אינו מוכר במחלקת ביטחון מידע. חשוב להדגיש כי מבצע 'עמוד ענן' טרם סוכם".
עמוד ענן טלפון חכם וואטסאפ צבא חמס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד