י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עצמאי, שכיר ובעל שליטה - מוכנים לסוף שנה?

השנה האזרחית מתקרבת לסיומה, וזהו הזמן המתאים ביותר להפקיד כספים לקופות הגמל ולתוכניות החסכון - הן לעצמאים והן לשכירים • איך עושים זאת? כל המידע בכתבה שלפניכם

עצמאי, שכיר ובעל שליטה - מוכנים לסוף שנה?

בשנת 2008 החלה במדינת ישראל רפורמה מקיפה של פנסיית החובה לכל עובד. על פי הרפורמה, לכל עובד תהיה תוכנית פנסיה אישית שיפתח לו המעסיק לאחר חצי שנת עבודה, כאשר את התוכנית הספציפית המתאימה - יבחר העובד לעצמו. לאחר פרסום הרפורמה, החל תהליך הביצוע, שחייב את כל המעסיקים לפתוח לעובדיהם תוכניות פנסיה באחוזים קטנים, לדוגמא: הפרשה עבור תגמולי עובד בשיעור של 0.833%, הפרשה עבור תגמולי מעביד בשיעור של 0.833%, והפרשה עבור פיצויי מעביד בשיעור זהה של 0.833%. הפרשות אלה עלו בהדרגה וכיום הן עומדות על 4.16% לערך.

המצב הקיים הביא לכך שלכל השכירים בישראל ישנה תוכנית פנסיה כלשהי, כפי שמחייב החוק, אך השכירים לא מחויבים להפריש עבורה. לכן, כיום יש שכירים רבים שאין להם תוכנית פנסיונית מקיפה, וגם אם יש להם - היא מצומצמת מאוד בהיקף הסכומים שלה. בדרך כלל בשל כך שנפתחה מאוחר מידי, והפנסיה הצפויה נמוכה מידי.

רוב העובדים אינם יודעים מה גובה הפנסיה הצפוי להם כשיגיעו לגיל פרישה. אצל עובדים רבים מדובר בפנסיה שתגיע במקרה הטוב ל-4,000 שקל (למעט שכירים בעלי שכר גבוה או בעלי תפקידים בכירים).

אלא שבתקופה זו, עם סיום השנה, יש אופציה לתקן את המעוות, לבדוק את התיק הפנסיוני, לנצל את הטבות המס, ולהגדיל עד כמה שאפשר את הפנסיה הצפויה.

הנה כמה דוגמאות שימחישו כיצד ניתן להקטין את חבות המס לטובת הפנסיה, כך שהגדלת הפנסיה תבוא פחות על חשבון העובד, ויותר על חשבונן של רשויות המס.


עצמאים

עצמאי יכול להפריש עד 16% מתקרת שכר של 204,000 שקל. ההטבות באמצעות חיסכון תשלומי מס מההפקדה - יכולות להגיע לעיתים (במקרים קיצוניים) עד קרוב ל-50% מהסכום. לדוגמא: עצמאי שמרוויח 204,000 שקל בשנה, יכול להפקיד 32,640 שקל בשנה ולקבל הטבת מס של 10,302 שקל. בערך 30% מהפקדה, שיחסך מתשלום המס.

לקרן השתלמות - עצמאי יכול להפקיד עד 7% מהרווח לפני מס, כאשר 2.5% הראשונים אינם מוכרים לצרכי מס, אלא רק 4.5% הנוספים. התקרה להפקדה לקרן השתלמות עומדת על 255,000 שקל, כלומר מקסימום הפקדה של 17,850 שקל בשנה. כך, עצמאי שמרוויח 255,000 שקל בשנה ויפקיד 17,850 שקל מתוכם - יקבל הטבת מס של 3,442 שקל, שהם כ-19%.

שכיר בעל שליטה

השינוי הגדול חל השנה ביחס לשכירים בעלי שליטה, כאשר החברה שבשליטתם רשאית להפקיד עבורם לפיצויים 8.33% - עד שכר של 11,950 שקל. לתגמולים החברה רשאית להפקיד עד 7.5% מתקרת שכר של 34,476 שקל. מתוך זה - 2.5% יילכו לטובת אובדן כושר עבודה. כל זאת בתנאי שהשכיר בעל השליטה יפריש משכרו כ-5% לתגמולים המוכרים לחברה לצרכי מס.

לגבי קרן השתלמות לשכיר בעל שליטה - סכום ההפקדה שמוכר לצורכי מס הוא יותר מצומצם. החברה יכולה להפקיד לשכיר בעל שליטה עד 7.5% לקרן השתלמות - מתוכם רק 4.5% מוכרים לצורכי מס, אך רק בתנאי שהשכיר בעל השליטה יפריש משכרו כ-2.5%. יש באפשרות החברה להפקיד רק 4.5% בתנאי שהשכיר בעל השליטה יפריש לפחות שליש מהפקדה של החברה, כלומר 1.5%. באפשרות זו כל הסכום יהיה מוכר לצרכי מס לחברה. השכר הקובע הוא 15,712 שקל לשכיר בעל שליטה.

שכירים

רוב השכירים מפרישים לפנסיה לפי מה שנהוג במקום העבודה, חלק ניכר מהם מפריש לפי 'פנסיית חובה' (ששיעורה השנה - 4.18% פיצויים, 4.16% תגמולי מעביד ו-4.16% תגמולי עובד).

באפשרותם של השכירים להגדיל את ההפקדות וליהנות מהטבות מס והגדלת הפנסיה העתידית שלהם, למשל, ישנם שכירים שזוכים להטבות, כגון רכב וכיוצ"ב, שהמעסיק לא יכול על פי חוק להפריש בעבורם הפקדות לביטוח פנסיוני של העובד. אך יש באפשרות העובד להפקיד בגינם באופן עצמאי - ולהקטין את חבות המס שלו למס הכנסה.

הייתי ממליץ לכולם - שכירים, שכירים בעלי שליטה ועצמאיים - לבדוק עם סוכן ביטוח המתמחה בתחום ועם רואה חשבון, כדי לברר כמה הפנסיה המשוערת העתידית שלהם, האם הם מנצלים את כל הטבות המס האפשריות, ועל זה הדרך.

מומלץ כמובן להזדרז בביצוע בדיקה זו, שכן כל עיכוב יכול ליצור פער שילך ויגדל.

בנוסף, ישנה חשיבות מרובה לבחירת הגוף המנהל - אני ממליץ על גוף גדול בעל מוניטין ויכולת להניב תשואות עודפות על כספיכם, לדוגמה, חברת הביטוח 'מגדל', הנחשבת לחברה המובילה בתחום.

'מגדל' מעמידה לרשותך מגוון כלים ומידע מקצועי לקראת הפקדות סוף שנה לקרנות השתלמות וקופות גמל. ל'מגדל' יש מגוון מסלולי השקעה, אשר מתוכם תוכל לבחור את רמת הסיכון שתתאים לך. קיימים מסלולי השקעות מאוד סולידיים ואחרים מוטי סיכון, וכמובן מסלולים כלליים.

היתרון המהותי הוא שניתן לעבור בכל עת ממסלול אחד לאחר, ולהעביר את הצבירה, כאשר העברת הכספים איננה מחייבת תשלום מס רווחי הון או כל מס אחר. על מנת להצטרף - עליך לפנות ליועץ של 'מגדל' או לסוכן הביטוח האישי שלך.

חשוב לזכור: סיבה נוספת בשלה חשוב להזדרז: עד סוף השנה ניתן לפתוח תוכניות עם מקדם קצבה מובטח מהיום, שב-2013 כבר לא יהיה קיים. [מקדם מובטח הוא המספר שנקבע לך היום (203 לגבר, 214 לאישה) המחלק את סכום הכסף שצברת במהלך חייך לגיל פרישה].


כל מה שצריך לדעת לקראת הפקדות סוף השנה >> לחץ כאן





ביטוח מגדל הפקדות עצמאיים שכירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד