ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"ספון רק בד' אמות של הלכה" • תלמידים מספרים

אחרי מיטתו של ראש הישיבה הגאון הרב עמרם יצחק זקס זצ"ל • תלמידים מספרים על דמותו הגדולה • על התמדתו העצומה בתורה, צניעותו הרבה ומסירותו לתלמידיו

הגאון רבי עמרם יצחק זקס זצ"ל. צילום: ארכיון
הגאון רבי עמרם יצחק זקס זצ"ל. צילום: ארכיון צילום: ארכיון בחדרי



עולם התורה התעטף אמש (ב) באבל גדול, עם היוודע הבשורה על הסתלקותו לגנזי מרומים של הגאון רבי עמרם יצחק זקס זצ"ל, ראש ישיבת סלבודקא בבני ברק, שהרביץ תורה לאלפי תלמידים במשך למעלה מיובל שנים.

שעות לאחר סתימת הגולל וסיום מסע ההלוויה - בה השתתפו תחת גשם שוטף אלפים מתלמידיו ומוקירי זכרו בראשות גדולי ישראל וראשי הישיבות, ביקשנו לשוחח עם מספר תלמידים ומקורבים שגילו טפח וכיסו טפחיים מדמותו של ראש הישיבה הנערץ.

אחד מתלמידיו מספר ל'בחדרי חרדים': "קשה לדבר על ראש הישיבה בלשון עבר. הוא היה מתמיד ושקדן מופלא, מופלג בענוותנותו וצניעותו, מראשוני תלמידי הישיבה בתקופה בה הוקמה על ידי סביו הגאון רבי אייזיק שר זצ"ל, ומאוחר יותר כר"מ וכראש ישיבה".

עוד בנושא:

דרכו האחרונה של ראש ישיבת סלבודקא • יעקב נחומי, תיעוד
במשעולי סלבודקא • גלריה מחייו של הגר"ע זקס זצ"ל
ראש ישיבת סלובודקה, הגרע"י זקס זצ"ל

"באמירת שיעוריו הכלליים שנודעו לשם דבר, ובניהול והנהגת ישיבת 'סלבודקא' הוא היה מעורב בכל פרט ועניין, ואף שכל עול החזקת הישיבה היה מוטל עליו, עמדה לצידו אשה גדולה - רעייתו הרבנית 'אם הישיבה'. הוא היה לסמל בשקידתו העצומה בתורה, ללא הפסק יומם ולילה כפשוטו, כשלעיתים תכופות הוא אף לא מש ממקומו ליד הגמרא במשך שעות על גבי שעות.

"פרק מיוחד בחייו היה צניעותו, כשהוא מתעב ובורח מכל פרסום וכבוד, הוא לא נתן שיכבדו אותו בשום אירוע שנערך במסגרת הישיבה או מחוצה לה. הוא היה ספון בד' אמות של הלכה בלבד, והמידות שלו היו לסמל הוותרנות והבין אדם לחבירו".



"תחלק את הירושה איך שאתה רוצה"

"אני זוכר", מספר תלמידו ר' יוסי ולס שלמד עמו בחברותא, "פעם הייתה ירושה גדולה מאוד במשפחה, היה מדובר בסכום כסף גדול מאוד, ולר' עמרם הגיע חלק גדול בירושה שחולקה, אחד מבני המשפחה צרם לו שקיבל פחות והוא פנה לר' עמרם ואמר לו מגיע לי גם יותר, ור' עמרם בשיא הפשטות אמר לו 'תחלק את הירושה איך שאתה רוצה', זה הגדולה שלו - וותרן".

"מלבד זה שהיה נוסע למעלה מכוחותיו לחו"ל, לגיוס כספים אצל הנדיבים לטובת ישיבת סלבודקא. גם באותם נסיעות לא מש מתלמודו ולו לרגע, כשבמטוס הוא היה שקוע כולו בתורה".

אחד התלמידים מצטרף לשיחה ומוסיף פן באישיותו של הגר"ע זצ"ל: "הוא היה ידוע בלמדנותו ובשכלו הישר והבהיר, והיה יורד בכל סוגיא לעומק הפשט בהסברת הדברים על בוריים בפני תלמידיו שומעי לקחו.

"לאחר השיעור היו הדברים נהירים ומשמחים. במשך כל היום היה יושב עם חברותות בהיכל הישיבה או בביתו, יחד עם תלמידי הישיבה, כשהוא מתנצח עם בחורים צעירים בתורה כבן ישיבה מן השורה".

"לפני שנים רבות עבר אירוע מוחי קשה, ולאחר שהתאושש קשתה עליו מסירת השיעורים - אך הוא לא ויתר והגיע במסירות נפש למסור שיעור, עד שלאחר השיעור כבר לא היה מסוגל לדבר עם הבחורים בלימוד מרוב מאמץ".



"היה לוקח ללב כל דבר באופן אישי"

"בראש השנה האחרון ראש הישיבה לא היה בקו הבריאות", מספר תלמידו הרב אשר פרץ, מבית הדין הרבני באשדוד, "הוא התפלל ביחידות והתלמידים שמעו אותו איך שהוא בוכה בתפילה, ואומר 'זה הראש השנה האחרון שלי'.

"גם ביום כיפור כשהיה מחובר לאינפוזיה היה מתפלל בחדר ליד היכל הישיבה.

"במצוות ארבעה מינים בסוכות היה מהדר באופן יוצא מגדר הרגיל, היה בוחר במשך שעות סט מהודר, כל דבר שבקדושה היה מתמסר עליו למעלה מגדר הרגיל".

"זכור לי שלפני שנים רבות היה בחור צעיר בן 18 שנפטר בעודו לומד בישיבה, וראש הישיבה הגיע לבית הוריו לנחם, הוא פשוט פרץ בבכי ממושך והתקשה להירגע, כל דבר הוא לקח ללב באופן אישי, הוא היה רגיש מאוד לסביבתו".

"במשך לילות שלמים ישב והגה בתורה בביתו כשהוא לא שם לב למתרחש סביבו כלל.

"בני הבית מספרים כי לאחרונה במבצע 'עמוד ענן' בעת שנשמעה האזעקה בבני ברק, כבר שהה בבית החולים במצב קשה, רעייתו אם הישיבה ניגשה למקום לימודו הקבוע בביתו ואמרה בהתרגשות 'זה מה שמגן עלינו'".
סלבודקא תלמידים לוויה ישיבה תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד