י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אבל בממלכת בית רוז'ין: האדמו"ר מסאדיגורא זצ"ל

נצחו אראלים את המצוקים: בבני-ברק נפטר בגיל 84, זקן אדמו"רי בית רוז'ין, האדמו"ר רבי אברהם יעקב פרידמן מסאדיגורה זצ"ל, חבר 'המועצת' של אגו"י • תולדות חייו

האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל. צילום: עוזי ברק
האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל. צילום: עוזי ברק



נצחו אראלים את המצוקים: אבל כבד בעולם התורה והחסידות ובממלכת בית רוז'ין.

בבני-ברק נפטר הבוקר, בגיל 84, זקן אדמו"רי בית רוז'ין, האדמו"ר רבי אברהם יעקב פרידמן מסאדיגורה זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת-ישראל.

בימים האחרונים לא חש האדמו"ר בטוב וחלה בדלקת ריאות. הבוקר (ג') מצבו הדרדר, הוא סבל מקוצר נשימה ואיבד את הכרתו. כונני ההצלה הוזעקו מעט אחרי השעה 7:30 לביתו וביצעו בו במשך כשעה החייאה, כשבסופה הוא פונה על-ידי נט"ן לבית החולים 'מעיני הישועה' בבני ברק - שם נפטר דקות ספורות לפני השעה 9:00.

האדמו"ר זצ"ל נולד בווינה שבאוסטריה בד' אלול תרפ"ח. לאביו האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסאדיגורה-פשמישל זצ"ל, ולאמו מרת מירה רייזל ע"ה.

בשנת תרצ"ד עבר האדמו"ר יחד עם משפחתו לפשמישל. זמן קצר לפני מלחמת העולם השניה, בחודש סיוון תרצ"ט, עלו בני המשפחה לארץ-ישראל, ואחרי השואה עבר עם אביו לארצות-הברית והקים את חצרו בשכונת קראון הייטס.

האדמו"ר זצ"ל נשאר בניו-יורק כרב הקהילה, גם לאחר חזרתו של אביו לישראל - ועלה מאוחר יותר.

בחיי אביו הקים את ישיבת רוז'ין, הממוקמת ברחוב עזרא בבני-ברק.

נישא לרעייתו, הרבנית ציפורה ע"ה, בתו של הגאון רבי יוסף אריה פלדמן זצ"ל, שנפטרה בי"א בתמוז תשס"ו.

לאחרי פטירת אביו בכ"ט בניסן תשל"ט, הוכתר לממלא מקומו, ובשנת תשמ"ט מונה במוקם אביו לשמש כחבר נשיאות 'מועצת גדולי התורה' של אגודת-ישראל.

במשך עשרות שנים הנהיג את קהל עדתו בבית המדרש סאדיגורה ברחוב פנקס בתל-אביב, ובשנים האחרונות קבע את מרכז המוסדות בשכונת שיכון ה' בבני ברק.

דברי תורתו ודברות קודשו של האדמו"ר כונסו בספר 'עקבי אבירים'.

האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל היה בכל השנים הסמן הימני באגודת ישראל והתנגד בחריפות למסירת חלקים מארץ-ישראל לערבים. בזמן תוכנית ההתנתקות פרסם מכתב בעיתון המודיע נגד התוכנית.

כיום מונה חצר סדיגורה מאות משפחות, ולה מוסדות הכוללים ישיבות, תלמודי-תורה, בתי מדרש בבני ברק, תל אביב, ירושלים, מודיעין עילית, ביתר, אשדוד ואלעד. קהילות של החסידות ישנן גם בלונדון, אנטוורפן וניו יורק.

הותיר אחריו את בנו יחידו הרה"צ רבי ישראל משה פרידמן אב"ד סאדיגורה בלונדון, חתנו הרב פנחס שפירא רב בית המדרש סאדיגורה בתל-אביב, והרב שמואל זנוויל שרף מארה"ב.

בשנים האחרונות נחלש האדמו"ר ולא יכל ללכת על רגליו. אך עם כל הקושי תמיד הגיע לשמחות והשתתף בטישים המיוחדים - שמשכו אליהם קהל רב.

מסע הלוויתו ייצא היום (ג') בשעה 13:30 ממרכז החסידות ברחוב גוטמכר 10 בשכונת שיכון ה' בבני ברק - שם הוסרה הפרוכת לקול בכיות החסידים - לישיבת רוז'ין ברחוב עזרא.

עשרות כונני מד"א ו'הצלה גוש דן' יאבטחו, על פי הנחיית המשטרה, את הלוויה. הכוננים, מצויידים באמבלונסים ואופנועים, יתפרסו לאורך כל מסלול מסע הלוויה.

האדמו"ר יובא למנוחות בבית העלמין 'נחלת יצחק' בגבעתיים, שם יטמן בחלקת אדמו"רי בית רוז'ין.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

"אמרנו יחד במניין בבכי מר את הוידוי"

האדמו"ר הובהל הבוקר לבית החולים 'מעיני הישועה', תוך כדי ביצוע פעולות החייאה אינטנסיביות. מיד עם הגעת הניידת לטיפול נמרץ לבית החולים, הוכנס האדמו"ר לחדר הטראומה במצב אנוש - כאשר הצוות הרפואי - פרופסור נתן וקסלר מנהל מחלקת טיפול נמרץ וחדרי ניתוח, יחד עם מנהל המחלקה לרפואה דחופה ד"ר רונן ליפסטר - ממשיך בפעולות ההחייאה.

מנכ"ל בית החולים 'מעייני הישועה', גרשון לידר, שנכח בחדר הטראומה במהלך ניסיונות ההצלה, אמר: "הצוות הרפואי ביצע כל מה שניתן היה לעשות והמשיך בפעילויות החייאה אינטנסיביות ומקצועיות, אך לצערנו נגזרה הגזירה, ויחד עם בני המשפחה ורב בית החולים שהינו כולנו לצידו של האדמו"ר ברגעיו האחרונים. אמרנו יחד במניין בבכי מר את הוידוי, ואת אמירת 'שמע ישראל' עד ליציאת נשמתו הטהורה.

"באופן ציבורי ואישי מדובר ביום קשה ועצוב ליהדות החרדית, ואין ספק כי הניסיונות של הצוות הרפואי הבכיר היו הטובים ביותר. אך לצערנו נגזרה הגזירה והאדמו"ר זצ"ל נפטר לבית עולמו".






סאדיגורה לוויה חסידים רוזין תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד