י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"יותר מ'הרב הצדיק'" • ה'ממשיך' לבית סדיגורא

אביו האדמו"ר זצ"ל משח אותו לאדמו"רות אחריו, ותבע לכנותו 'הרב הגאון' • הוא לא התערב בפוליטיקה עד ל'פרשיית הלפרין' • כל מה שרציתם לדעת על האדמו"ר החדש

האדמו"ר זצ"ל עם בנו, ה'ממשיך'. צילום ארכיון: משה ויסברג
האדמו"ר זצ"ל עם בנו, ה'ממשיך'. צילום ארכיון: משה ויסברג



האדמו"ר רבי אברהם יעקב פרידמן מסדיגורא, בעל ה'עקבי אבירים' זצ"ל, שנפטר ביום שלישי בבוקר, הותיר חלל עמוק בקרב קהל חסידיו ומעריציו.

בן יחיד לו לאדמו"ר - הרה"צ רבי ישראל משה פרידמן, בן 58, מלבד שני בנותיו, הנשואות להרב פנחס (רוז'י) שפירא, והרב שמואל זנוויל שארף.

עד עתה שימש ממשיך שושלת בית רוז'ין-סדיגורא, הגאון רבי ישראל משה פרידמן, כרב בית המדרש 'אור ישראל' בשכונת גולדרס-גרין בלונדון, וכאב"ד חסידי סאדיגורא בארץ ובעולם.

במהלך מסע הלוויה הוקראה צוואת האדמו"ר על-ידי הנגיד הרב אלימלך שפירא, בה נכתב: "בני יחידי ר' ישראל משה ישמש כממשיך שושלת בית רוז'ין-סדיגורא. ידו של בני ממלא מקומי כידי ממש, ובטוח אני שימלא את מקום אבותי, וכל ברכותיו יתקיימו".

ה'ממשיך' נולד בארה"ב לאביו האדמו"ר זצ"ל, ולאמו מרת צפורה פייגא ע"ה, בד' אב תשט"ו. הוא נקרא על-שם מייסד השושלת, הסבא קדישא רבי ישראל מרוז'ין, ועל-שם רבי משה מבאיאן זצ"ל. שמחת הבר-מצוה שלו נערכה בשנת תשכ"ח, בהיכל ישיבת רוז'ין בירושלים, במעמד אדמו"רי בית רוז'ין, ובהם זקנו - האדמו"ר בעל ה'כנסת מרדכי' מסדיגורא זצ"ל.

בישיבה קטנה למד בישיבת רוז'ין, ואחר-כך עבר ללמוד בישיבה הגדולה פוניבז' בבני-ברק. שם נמנה על בחירי תלמידיה, ואף קשר קשר של קיימא עם ראשי ורבני הישיבה - קשר שנמשך עד עצם היום הזה.

ידיו של האדמו"ר הטרי רב לו בכתיבת חידושי תורה. חיבר את הספר 'אבירי ים' ב' חלקים - חידושים על התורה. שם הספר מרמז גם על ספרו של אביו - 'עקבי אבירים', ו'ים' מסמן את שמו הפרטי.

הולך בין הטיפות

רבי ישראל משה נישא לרעייתו, בתו של הנגיד הרה"ח רבי חיים משה פלדמן מלונדון - איש אמונם של אדמו"רי בית ויז'ניץ.

לבני הזוג פרידמן ששה ילדים: בנו בכורו - הרב מרדכי שלום יוסף פרידמן, חתן האדמו"ר מבאסטאן, העומד לימינו בכל הנדרש לביסוס חסידות סדיגורא, ולגאולת חצר סדיגורא בטשרנוביץ שבאוקראינה.

בשנים האחרונות התמנה ה'ממשיך' לחבר ועדת הרבנים של נשיאות 'החינוך העצמאי', לאחר המפץ הגדול בכינוס מועצות גדולי התורה במלון 'נובוטל' בירושלים, אז נכנס כנציגו של אביו.

שכונת גרין פארק במודיעין עילית גם היא קשורה לאדמו"ר החדש: כשהוקמה, הביא למקום קבוצת משקיעים, והשכונה נקראת ומזכירה קצת את שם השכונה הלונדונית.

בלונדון הקים ה'ממשיך' בית מדרש קטן לחסידי רוז'ין, הממוקם ברחוב המרכזי של שכונת גולדרס-גרין, טרם היותה חסידית. בבית המדרש הוא נוהג למסור שיעורים שבועיים לקהל עדתו ושומעי לקחו. היות והקהילה החסידית הגדולה נמצאת בשכונת סטמפורד היל, הוא שוהה בה בימות השבוע - בקרב חסידי סדיגורא המתגוררים במקום, ובסופי שבוע חוזר לקהילתו.

חיליק ברקוביץ, תושב גולדרס-גרין, מספר ל'בחדרי חרדים': "רוב מתפללי בית מדרשו אינם נראים חסידים במובן המוכר של המילה, רובם אף מגולחים, חלקם מגיעים ממשפחות שמקורם ברוז'ין, אבל הם מתפללים בבית מדרשו בכדי לקבל אווירה חסידית חמימה". בין המתפללים הקבועים נמנים גבירים כדוגמת הנגיד משה גרטנר, והנגיד הרב יצחק שפירא.

חיליק ברקוביץ: "במלחמות פנים-חרדיות בלונדון - כמו למשל המאבק על העירוב, שקרע את הקהילה לשניים, ר' ישראל משה ידע להלך בין הטיפות, למרות שבית מדרשו מזוהה יותר וכפוף לבית הדין של קהילות 'כדתיא', שהתנגדו בכל תוקף לעירוב, ולא עם הקהילות הממלכתיות של 'איחוד בתי הכנסת' שהיו בעד - בכל זאת הקפיד לא להתבטא בנושא. ואכן חלק ממתפללי בית המדרש סומכים על העירוב ומטלטלים מידי שבת".

לא מתערב בפוליטיקה

"באופן יוצא דופן האדמו"ר הטרי התבטא בחריפות בענין הפרשייה האחרונה - פרשיית 'הלפרין', בהתבטאויות חריפות נגד הגר"ח הלפרין".

"הוא אהוב על כל בני הקהילה, אדם פיקח, המייעץ הרבה בנושא חינוך ילדים - בזה הוא נחשב במיוחד 'מייבין'. הוא יודע לחייך, אבל גם יודע להיות תקיף. רבים ממכריו ותלמידיו מגדירים אותו כאיש מסתורי ומסכימים כי רב הנסתר אצלו על הגלוי".

בני קהילה נוספים עמם שוחחנו, מסבירים: "זו מכה פתאומית לקהילה, שכן כנראה האדמו"ר יעבור להתגורר בארץ, והוא יחסר לנו רבות. אם כי אנחנו מאמינים שהוא לא ינטוש אותנו כל-כך מהר".

לפני כשנה הגיע אביו האדמו"ר זצ"ל ללונדון, להשתתף במעמד הכנסת ספר-תורה, אז נסגר הרחוב הראשי על-ידי המשטרה המקומית, והאדמו"ר זצ"ל ישב ברכב פתוח, עם ספר התורה בידו.

ולסיום אנקדוטה קלה: פעם כתבו על האדמו"ר החדש במודעה של החסידות 'הרב הצדיק'. האדמו"ר זצ"ל קרא למארגן המודעה ואמר לו: "למה אתם מורידים את התואר 'הרב הגאון?' זה תואר יותר חשוב מ'הרב הצדיק'".
סאדיגורה לונדון גולדרס-גרין חסידים ישראל משה פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד