י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הכנסת ספר התורה העתיק נדחתה בגלל הקור

טקס הכנת ספר התורה העתיק בן 200 השנים של בעל ה'באר מים חיים' מטשרנוביץ זצ"ל היה אמור להתקיים בבית מדרשו של האדמו"ר מסקולען • הקור בניו יורק דחה את הטקס

האדמו"ר מסקולען
האדמו"ר מסקולען

ספר התורה העתיק של הרה"ק בעל ה'באר מים חיים' מטשרנוביץ זצ"ל, שבערוב ימיו עלה לארץ ישראל, התגורר בצפת ונטמן בבית העלמין העתיק שבה, בסמוך ל'בית יוסף' זי"ע, יוכנס בקרוב לבית מדרשו של האדמו"ר מסקולען בשכונת בורו-פארק.

מעמד טקס הכנסת ספר התורה כבר היה אמור להתקיים ביום חמישי האחרון, אולם מפאת הקור והצינה העזה השוררת כעת בניו יורק, הוחלט לדחות לפי שעה את הטקס עד לשינוי האקלים והתחממות מזג האוויר.

האדמו"ר מסקולען זצ"ל כיהן לפני מלחמת העולם השניה ובמהלכה, כרבה של העיר טשרנוביץ, עד שעבר להתגורר לאחר השואה בעיר בוקרשט שברומניה. מחצית מיהודי טשרנוביץ ניצלו בזכות ברכתו של מי שכיהן כרבם בעל ה'באר מים חיים'.

הרבי מסקולען סיפר, שכאשר הגיע לכהן פאר בטשרנוביץ, סיפרו לו זקני העיר, כי יש בידם מסורת, כי בטרם נטש ה'באר מים חיים' את העיר בדרכו לעלות לארץ ישראל, האציל להם שלוש ברכות, מכיוון שיהודי העיר תמיד הוקירוהו, העריכוהו, צייתו להוראותיו והיו כפופים למרותו. האחת, שלא תשלוט שריפה ברחבי העיר, השניה, שתהא הפרנסה מצויה להם בשפע והשלישית, צפה ברוח קודשו, כי עלולה להגיע עת צרה וכליה ליעקב, אולם מנת סבלה של טשרנוביץ' ביחס לאחרות, יהיה מופחת משמעותית.

ואכן נבואתו התקיימה. הגרמנים שלחו בעת האקציה שעשו לתושבי העיר, רק מחצית מתוכם למחנות ב'טרנסטריה'. מכיוון שכאמור, רובם המכריע של תושבי העיר, היו יהודים, החליטו במסגרת האקונומיה שלא לקעקע לחלוטין את העיר ומחצית מיהודיה ניצלו ונותרו על מכונם.

בית המדרש שבו התפלל ה'באר מים חיים' איננו קיים כיום, אולם המבנה עדיין עומד על תילו ובמקום שוכן בית מרקחת. כאשר ביקרו במקום נכדיו של האדמו"ר מסקולען לפני כשנתיים, הם גילו כי ה'שקע' שבו היה ארון הקודש, עודנו נמצא במקום וניתן לראותו בבירור.

ספר התורה היה ספון בבית גנזיו של האדמו"ר מסקולען זצ"ל, אבי האדמו"ר הנוכחי. כרבה של טשרנוביץ קיבל האדמו"ר מפי זקני המקום, כי בספר תורה זה קרא ה'באר מים חיים'. האדמו"ר חירף את נפשו והוציא אותו מרוסיה ולאחר מכן הביאו לבוקרשט שברומניה, בה התגורר שנים רבות. עם עזיבתו את רומניה, שב וחירף את נפשו והצליח להוציא את הספר מתחת לאפם של הקומוניסטים, שלא איפשרו להוציא חפצי דת מגבולות המדינה.

אחד מנגידי חצר סקולען, אלימלך רוטנר, קיבל על עצמו את מימון ההגהה והתיקון בספר התורה העתיק שגילו חוצה את המאתיים שנה, ומפאת השנים שחלפו דהו בו אותיות ושלטו בו פגעי הזמן.

ספר התורה היה אמור לצאת מביתו של הרב בעריש מן לבית המדרש של סקולען, ולאחר מכן הייתה אמורה להתקיים בו סעודת מצוה. התכנית נותרה בעינה, אולם כאמור, היא תתבצע בחלוף גל הקור האימתני השורר במדינה.
ספר תורה סקולען בורו פארק ה'באר מים חיים'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד