י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מה היתרון של חילוני המתגורר בבני-ברק?

הגרי"ג אדלשטיין בשיחה בעקבות הבחירות • כיצד הסביר ה'חזון איש' את פרצת השבת בפתח תקווה? • ומה ההבדל בין חילוני המתגורר בעיר חרדית לחילוני מעיר אחרת?

הגרי"ג אדלשטיין. צילום: עוזי ברק
הגרי"ג אדלשטיין. צילום: עוזי ברק

גדולי ישראל התייחסו לתוצאות הבחירות, כך, למשל, בדברים שנשא ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין, במהלך שיחתו השבועית, הוא התייחס לנושא זה:

"אנו נמצאים עכשיו אחרי הבחירות, בני התורה בחרו והצביעו לנציגים חרדים שלוחי דרבנן, והמטרה בהצבעה היא להשפיע ולהרבות תורה ויראת שמים, כי ככל שישנם יותר נציגים יש להם כוח השפעה יותר גדול. אבל באמת צריכים לדעת שכל אחד בעצמו יכול להשפיע יותר מזה על ידי לימוד ועסק התורה, וגם על ידי תפילה אם יתפלל ויבקש רחמים על כלל ישראל שיתחזקו בתורה ויראת שמים, ותפילה על רוחניות אינה חוזרת ריקם.

"ידוע מה שאמר רבי ישראל סלנטר על ה'פרושים' שהיו בעיר איישישוק, שהיו עוזבים את ביתם לזמן ממושך בהסכמת בני המשפחה ולמדו תורה בפרישות בבית המדרש, ואמר הגרי"ס שאם הפרוש באיישישוק (שבליטא) יפסיק מלימודו - יש בזה השפעה למרחקים, ועלול לגרום בכך שיהודים בביאליסטוק שבפולניה (מרחק גדול) יפתחו חנויות בשבת, כי שמירת השבת של היהודים במקומות הרחוקים היא מכוח ההשפעה של אלו שעוסקים בתורה יומם ולילה".

הגרי"ג סיפר מעשה שהיה עם ה'חזון איש' זצ"ל לפני שנים רבות בעיר פתח תקווה, שכל מייסדיה היו שומרי תורה ומצוות, ובתקופה הראשונה עדיין לא היו שם חילולי שבת בפרהסיה כמו היום, וגם חילוני שאינו שומר תורה ומצוות התבייש לחלל שבת בפומבי.

"פעם אחת ראו אדם שמשקה את גינתו בפרהסיה בשבת, ונבהלו מאד לראות חילול שבת כזה. נסעו לבני ברק למרן ה'חזון איש' זצ"ל לשאול מה לעשות. ה'חזון איש' שמע את השאלה וחשב כמה רגעים ואמר כי אין זה פלא, מפני שאם יש יהודים שומרי תורה ומצוות שסומכים על העירוב ומטלטלים בשבת, אף על פי שהעירוב יש בו חששות ואינו לכתחילה, הרי הם גורמים בזה שהחילונים יחללו שבת בפומבי, כי חוסר דקדוק ההלכה אצל בעלי מדרגה משפיע על הרחוקים. ואף על פי כן, בפעם אחרת כשנקרע העירוב, מיד שלח ה'חזון איש' שליח לתקנו, כדי שלא ייכשלו בני אדם באיסור ממש.

"וידוע שיש הבדל בין חילוני שגר בבני ברק לחילונים שגרים במקומות אחרים. כי אדם שגר בבני ברק ונמצא בסביבת בני תורה מקבל השפעה מהם, ויש לו יותר רגש לדברים שבקדושה", סיכם הגרי"ג.
הגרי''ג אדלשטיין חילוני חזון איש קידוש ה'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד