ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

צפו: קופת השרצים שפוצצה את פרשת הרב ברלנד

ערוץ 10 בתחקיר מיוחד על 'שובו בנים': מאבקים, רכוש במיליוני שקלים, חטיפות, אלימות, וקשרים עם העולם התחתון" • צפו

צפו: קופת השרצים שפוצצה את פרשת הרב ברלנד

מה התחולל בתוך החצר של קהילת 'שובו בנים'?

ערוץ 10 שידר אמש (מוצ"ש) תחקיר נרחב על הפרשה. לפי התחקיר, לפני כשלוש שנים שב הרב אלעזר ברלנד, מנהיג הקהילה לביתו לאחר שמשפחתו כלאה אותו ובודדה אותו במשך שנים והשתלטה על החסידות. בתום האירוע, הקהילה החלה להתפרק וממצאים המשיכו להגיע לידי המשטרה. החסידים עזבו את השכונה ומשפחת הרב הייתה מפולגת מתמיד.

"לקחו אותנו לעבדים, יותר גרועים מעבדים כושים שחורים באפריקה", מספר נתן ברזל, לשעבר חסיד בחצר הרב ברלנד. "אפילו אשתי והילדים לא היו שלי. הם החליטו מתי אני אוכל ארוחת בוקר, מתי לא, מתי אני אקח את הילד שלי לתלמוד תורה ומתי לא, אם הילד יהיה במוסדות או לא. אני רוצה להיות עם אשתי אני לא יכול, אסור לך לקיים חיי משפחה. נגמר", אומר ברזל.



הרב ברלנד עצמו נחשב לאחת הדמויות המסקרנות בעולם החרדי. תלמיד חכם שאסף תחתיו מאות משפחות של חוזרים בתשובה, ביניהן לא מעט עבריינים לשעבר.

לשעבר חסיד בחצר הרב ברלנד סיפר על הפדיונות: "כשהרב היה מבקש כספים היינו הולכים ומביאים את הכספים, פדיון זה היה נקרא". ברזל סיפר כי הוא אישית הביא סכומים רבים כשהרב ביקש אותם. "אני אישית הבאתי לרב 300 אלף דולר במזומן רק במסגרת פדיונות, הוראות מגבוה מפי הרב", סיפר.

"בשנת 2013 התרומות שהגיעו בכל חודש עלו על שלושה מליון שקלים, בשנת 2012 לחמישה מיליון בכל חודש", מגלה עו"ד יששכר בר הלל, המנהל הזמני שמונה לעמוד בראש עמותות משפחת ברלנד, שהוקמו על ידי חצר הרב לשם שימוש בכספי התרומות ככספים פרטיים. סכום של שני מיליון שקלים עברו בכל חודש לחשבונה של תהילה ברלנד, אשתו של הרב. אולם לא הרב הוא זה שהעביר את הכספים.

שנה לאחר שהסיפור התגלה, הרב ומשפחתו עקרו לביתר-עלית והיה נדמה כי הרב מצליח לשקם את ההריסות, אך אז החלו להתגלות עדויות והקלטות על מעשים פליליים. לפני שהשלטונות הצליחו לעצור אותו, נמלט הרב מהארץ לכיוון שוויץ, לאחר מכן מיאמי ואז למרוקו, לה אין הסכם הסגרה עם ישראל. שם הפך ליד ימינו, גבי בן הרוש, אחד החשודים בפרשת הבנק למסחר, שגם הוא נמלט מהארץ.
כסף שחיתות ביתר עלית הרב אליעזר ברלנד שוויץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד