י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חוויה בטעם של פעם ב'יקבי ברקן' • וידאו וגלריה

כששי קאהן ביקר ב'יקבי ברקן' וצפה בטקס הפרשת התרומות ומעשרות, צפו ועלו במוחו זכרונות ילדות • הפרוטה על המקרר, ברכה בשם ומלכות וגם סיפור רווי מוסר השכל • צפו בוידאו המרתק מהטקס שהפך נדיר במחוזותינו • ויש גם גלריה

חוויה בטעם של פעם ב'יקבי ברקן' • וידאו וגלריה
יעקב כהן



אחת לשנה, כל יקב המצוי בפיקוח כשרות, מפריש תרומות ומעשרות. השנה, בעצם השבוע, זכיתי להיות נוכח בטקס שכזה. נודע לי כמו לרבים אחרים על הכנות לקיום הטקס ביקבי ברקן, ואני באמת מתקשה להשיב 'אז למה דווקא הפעם?' ובכל זאת מצאתי את עצמי מבקש מצלם 'בחדרי חרדים' יעקב כהן לקחת אותי לארוע כי 'אולי תצא משם גלריה יפה לגולשים'.

הגענו למקום כשהרבנים כבר היו שקועים בעיצומן של ההכנות לקראת הטקס. עדיין הספקנו לצפות במעמד בו מינו בעלי היקב את רב היקב כשליח להפריש עבורם תרומות ומעשרות.

בעודי עומד עם הרבנים והקהל, צפו ועלו בי מחשבות מהולות בזכרונות. נזכרתי בימים בהם בכל בית היו מפרישים תרומות ומעשרות, והייתה פרוטה ופרוטה חמורה. גם את המשגיח שהגיע לעשר בחנות הירקות - זכרתי.

ואז נזכרתי: כשהתפוצצה לה פרשיית כשרות מביכה לפני כמה שנים, יצא לי לשמוע שיחה מאחד מנקיי הדעת שבדור. הוא ביקש מציבור השומעים שיקבלו על עצמם כל אחד קבלה בענייני כשרות, הוא הציע שיקבלו על עצמם שלא לאכול בשר מחוץ לבית. ה'רעיון', הוא הסביר "שנוכל להצהיר כלפי שמיא שאנחנו מתכוונים באמת לעשות השתדלות להישמר". הוא סיפר שבביתו הנהיג שהוא אוכל רק מבשר שהוא עצמו עמד בשעת שחיטה, בדק את החלף ואשר גם הכשרת והמלחת הבשר נעשית בביתו.

הוא הרחיב בסיפור לו היה עד, ואשר התרחש לפני למעלה מארבעים שנה, כשעוד היה נפוץ בישראל לצפות במכירת בשר ובעיקר עופות טרם הכשרתם. הסיפור עסק ביהודי שומר מצוות שהגיע מארצות הברית להתארח בחג אצל רבו, היהודי מצא לו מקום אכסניא ויצא לרכוש דברי מזון לימי שהותו. אותו אורח תיאר לתושבי ארץ הקודש "הפירות והירקות כאן נפלאים, מורגש שזו ארץ שנתברכה, אבל העופות", הוא הוסיף, "כמה שמבשלים הם עדיין קשים". ראוי לציין כי בארצות הברית כבר אז הורגל הציבור החרדי לרכוש בשר שהוכשר ונמלח כדין, ומי שלא היה מצוי בהלכה ו'לא ראה ולא שמע' מדיני וסדר הכשרת הבשר - הכיצד ידע?

גם המבוגרים היו מרותקים

כשביקרתי ב'יקבי ברקן' לטקס הפרשת תרומות ומעשרות, עלו בי גם זכרונות מילדותי, כשהיו רוכשים מתנובת הארץ בשוק, מטבע היתה עטופה בנייר ומוצמדת ללוח שנה שהיה תלוי בכניסה למטבח, ולצידה תלה 'סדר הפרשת תרומות ומעשרות'. בימינו, רוב מוחלט של משקי הבית, רוכשים סחורה מחנויות שבפיקוח, וכזו שהיא בוודאי אינה טבל. מתי לאחרונה שמעו הילדים את הברכה 'להפריש תרומות ומעשרות' בשם ומלכות?

ואל תטעו, לא רק הנערים והילדים עמדו כמביטים בחוויה נדירה. גם מבוגרים, רבנים יושבים על מי דין ואנשים שעיסוקם היום יומי הוא בעולם הכשרות - עמדו שם ליד מיכלי הענק והתפלפלו על פרטים ודינים הקבועים בשו"ע. בו במקום גמלה ההחלטה בליבי שאנצל את הבמה הזו כדי שלרגע קל תעבור בשגרת חיינו עוד הלכה שכדאי להזכר בה.

לפני הכל יש להזכיר כמובן שהחויה הזו מוכרחת המציאות, מאחר והיין מתחייב בתרומות ומעשרות לאחר שהפך יין - ואי אפשר להלכה להסתפק בהפרשת תרומות ומעשרות מהענבים.

השלב הראשון היה במשרדי הנהלת החברה, כאן לא הסתפקו במנכ"ל הכל יכול. במקום נכחו שלושת השותפים בבעלות החברה. במסמכים כתובים וחתומים הם מינו את רב היקב, הרב טוביאס - רבה של שכון ו' בבני ברק, להפריש את התרומות והמעשרות מהיין הממלא את מאות מיכלי הענק והחביות הפרוסות בשטח היקב.

לאחר כל זאת ירדו הרבנים ועימם קהל רב שבא ליטול חלק במצוה ולזכות בברכה על טבל ודאי, הגענו אל רחבה רחבת מימדים. מאות מיכלי ענק ניצבים זה לצד זה בטורים ושורות מסודרים, פתחי המיכלים נפתחו מבעוד מועד - כפי שתשמעו בוידאו את הסברו של הרב.

כמעט 8,000,000 מליון ליטרים של יין ממלאים כעת את המיכלים, וזו לא טעות, 8 ואחריו ששה אפסים. בעדינות ובנסיון שלא לפגוע חלילה מתבקש צלם שהוזמן על ידי היקב שלא להתקרב אל מיכלי היין, ולהסתפק בצילום ממרחק כלשהו - כי הכשרות מעל הכל.

הרב מסביר בפרוטרוט את סדר הדברים, כמו הייתה זו השנה הראשונה להפרשת תרומות ומעשרות ביקב. הבעלים מתקרבים והטקס מתחיל.

כפי שתוכלו לראות, ההמונים נטלו בידם אחד ממאות הבקבוקים של ה'תרומה גדולה', בירכו ורוקנו את התכולה אל הניקוז. תבחינו ברב המצניע בקבוק למעשר ראשון, את פדיון המעשר שני ואת הרגע בו מסכם הרב את הארוע בשתי אמירות המתנפצות בשירת 'והריקותי לכם ברכה' ו'טוב לי תורת פיך'.

בהמשך הגיע הראשון לציון, הרה"ג יצחק יוסף, לקבוע מזוזה בשער מרכז המבקרים של היקב (המצוי בלב חדרי החביות הנשקפים מבעד לקירות הזכוכית) והוא התכבד על אתר בהפרשת תרומות ומעשרות מחביות העץ שטרם הופרשו. הרב לא העביר את זמן הנוכחים לריק, והוא פורש בפנינו עוד עניין בהלכות יין, ממה מורכב היין ואיך תהא החלוקה בכדי שהברכה תהיה 'פרי הגפן'. הוא גם מיטיב לציין מראי מקומות והמחלוקות בנושא תוך שהוא מסכם ב'בורא פרי הגפן' על כוס יין ומבהיר בכך 'היין כאן - ברכתו פרי הגפן'.



























































יין גלריה תרומות טקס מעשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד