י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הפוליטיקאים החרדים: "זו הכרזת מלחמה"

זעם במפלגות החרדיות בשל הוראת הבג"ץ לעצור את התקציבים לבני ישיבות • ש"ס: "בג"ץ הצטרף לרודפי עולם התורה"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



תגובות חריפות בסיעות החרדיות, להוראת הבג"ץ הערב (שלישי), לעצור את העברת התקציבים עבור בני ישיבות שגיוסם נדחה.

תנועת ש״ס הגיבה כי: "צר לנו ששופטי בג״ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלו נדון בבית המחוקקים.

"שר הביטחון פועל בשיקול דעת ועל פי סמכותו החוקית ומשכך אין קשר בין דחית הגיוס לתקציב הישיבות, ההחלטה לפעול דוקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק על מנת להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל".

ח״כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), הגיב: "שופטי בג"צ מבצעים ׳כביש עוקף מחוקק׳ וכופים בפסיקתם החלטה המבטאת דעתם האישית, בנושא שנמצא בדיון בוועדת שקד. חמור מאוד שבג״צ רואה עצמו מעל החוק וחורץ דינם של בני הישיבות, שדחיית גיוסם נעשתה כחוק בידי שר הבטחון, וכעת נהפכו כבני ערובה, בניסיון להפעיל לחצים על הדיונים שמתקיימים בכנסת. בני הישיבות שתורתם אומנתם ימשיכו בתלמודם, ושום כח, כלכלי או פלילי, לא ימנע זאת מהם, לא כעת וגם לא בהמשך״.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב: "בית המשפט היום נהג בבריונות. תקציב הישיבות ניתן בזכות ולא בחסד ואיננו מותנה בגיוס ובכל תנאי אחר. ככל אזרחי ישראל אנו זכאים לתקציבים וכפי שמכספי המיסים והסיוע האמריקני מופנה מיליארדים לתרבות אמנות, ספורט ופעילות שפעמים רבות היא נגד המדינה, אף תקציב הישיבות ניתן למוסדות אשר מאות אלפי אזרחים בישראל רואים בהם את הערך העליון של העם היהודי, לימוד התורה.

"לא היה פעם אחת שבית המשפט סייע לציבור החרדי אלא ההפך, פגע במשפחותיו, ילדיו ודרך חייו בכל פעם מחדש. הפסקת תקצוב הישיבות היא עליית מדרגה חמורה והכרזת מלחמה נגד הציבור החרדי בארץ ובעולם, ובעז"ה אנו נשיב מלחמה".

חבר הכנסת מאיר פרוש הגיב: "החלטת בג״ץ מעלה גיחוך, שהרי הוא הגוף האחרון שיכול להטיף על סחבת בדיונים, ועל איחור במתן פסקי דין. בג״ץ כבר לא מהיום מוכר כאויב כלפי הציבור החרדי, בפסיקותיו המפלות".

ח״כ יעקב אשר אמר: ״זאת עוד החלטה היוצאת לצערנו מבית המשפט ברוח התקופה של הדה לגיטימציה הנעשית לציבור החרדי, בכנסת ובתקשורת.

"מעטים המקרים בהם בית המשפט מתערב בנושאים שהכנסת נמצאת לקראת סוף הליך חקיקתם, כמו במקרה זה הנדון בוועדת שקד, ואשר אמור להחליף את חוק טל, וכבר ממהר בג״ץ להורות על הפסקת תקציב למוסדות התורה.

"החלטה זו תורמת להעמקת השסע והקרע בחברה הישראלית, ולהרגשה של הציבור החרדי שהוא נמצא במתקפה תקשורתית, חקיקתית, ושיפוטית. זוהי החלטה פוגענית ומיותרת, אשר מובילים אותה בין היתר עמותות המממנות מאבקים גם כנגד המתנחלים, וגם לאחרונה מימנו את קמפיין המסתננים נגד ממשלת ישראל״.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אומר: "שופטי בג"ץ פועלים בשירות ארגוני הטירור הריפורמי, החותרים ליצור אוירת מלחמת אזרחים עקובה מדם".

לדבריו, "הם לא רוצים חיילים בצבא. שליטי בג"ץ רוצים שלא ילמדו תורה. בג"ץ לא היה מפסיק תקציב לשום סטודנט ומוסד אוניברסיטאי כדי ללחוץ על הכנסת. הוא גם לא היה מעיז לכפות על ערבים גיוס לשירות אזרחי".

"הציבור החרדי בז לאויבי התורה הריפורמים. גם אם ניאלץ לרדת למחתרת, נלמד במסירות נפש וננצח את שליטי הבגצ, הרודפים את התורה ואת לומדיה", הוסיף אייכלר, וציטט את הפסוק, "ה' אתנו אל תיראום".,

ביקורת גם בבית היהודי,

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, גם מותח ביקורת על החלטת בג"ץ: "החלטת בג"ץ בשלב זה מקשה על המהלך לשילוב חרדים", הוא אומר, "וזאת דווקא כשוועדת שקד נמצאת בשלבים הסופיים של אישור חוק הגיוס לקראת הצבעה".

לדבריו, "ראוי היה לאפשר לכנסת להשלים את עבודתה בצורה סדורה. בתהליך שלא היה כמוהו מיום קום המדינה ראוי שתהיה רגישות יתרה".

למבקרים הצטרף הערב גם ח"כ מוטי יוגב. "התערבותו הלא חכמה של בית המשפט העליון בפסיקתו נגד תיקצוב חלק מתלמידי הישיבות, דוקא בעת שהרשות המחוקקת נמצאת בשלבי ההסכמות והחקיקה של החוק שיסדיר את גיוסם של בני הישיבות, פוגעת בלומדי התורה באופן לא מידתי ביחס למשתמטים שבאוניברסיטאות, פוגעת במאמצי הרשות המחוקקת ובעיקר מראה לצערי, שבית המשפט העליון נשאר מנותק מהעם", קבע יוגב וסיים בתפילת, "השיבה שופטנו כבראשונה".

גם השר אורי אריאל, הצטרף לביקורת ואומר: "החלטת בג"ץ אינה ראויה, פוגעת באוכלוסיה שלמה, ובמרקם העדין בין הציבורים השונים במדינת ישראל. היה ראוי כי בג"ץ ימתין לסיום כל הליכי החקיקה בועדת שקד, שיסדיר את כל הנושאים כולל תקצוב הישיבות ולא יקבל החלטות הגורמות לקרע נוסף בעם".

שרת המשפטים, ציפי לבני, הדפה את המתקפה על הבג"ץ ואמרה: "ההחלטה של בג"ץ מסמלת את המאבק האמיתי על פניה של ישראל. בשאלה מהו מקור הסמכות של מדינת ישראל: בבחירה בין ערכי השוויון והחוקתיים לבין ההלכה, בבחירה בין בג"ץ כפרשן של הערכים של הדמוקרטיים לבין פרשנות צרה ומחמירה של הרבנים את ההלכה, אני בוחרת בחוק ובערכים החוקתיים ולכן אגן על בג"ץ בתפקידו כשומר שלהם.

"בג"ץ יהיה הראשון שיעניק הגנה לזכויות מיעוטים ובהם החרדים, אבל הוא יהיה גם הראשון שימנע עיוות שנותן רשות להשתמטות מהחוק ואי-שוויון בנטל".
בג''צ ש''ס כנסת ישיבות יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד