י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בנט טוען: התקציב כבר עבר

אין מקום לפאניקה: התקציב כבר עבר, ויש לוח זמנים לחוק • חברת הכנסת שקד: "זאת סערה בכוס מים"

יתגייסו? צילום: פלאש90
יתגייסו? צילום: פלאש90



הסערה בעקבות החלטת בג"ץ לעצור את התקציבים לבני ישיבות שגיוסם נדחה על ידי שר הבטחון, זוכה הבוקר (ד) להרגעה מכיוון לא צפוי: שר הכלכלה והצלע הדתית של ברית בנט-לפיד, נפתלי בנט, אומר בראיון למוטי לביא בקול ברמה כי אין מה לחשוש מהחלטת בג"ץ, הלחץ מיותר, להחלטה אין שום משמעות מעשית מפני שהתקציב הקרוב כבר עבר, ועד התקציב הבא - כבר יהיה חוק.

גם חברת מפלגתו, חה"כ איילת שקד מוסרת ל"בחדרי חרדים" ברוח דומה: "אני חושבת כמו בנט כמובן. הוחלט לסיים את החוק , כלומר להעביר אותו במליאה עד ה 10 במרץ. כך שממילא הפסק הוא סערה בכוס מים.

"העבודה יסודית בוועדה ומהפכות לא קורות תוך יום. יושבים ומתדיינים כל הזמן בנושא כל כך חשוב. הדיונים יתחילו שוב ביום שני הקרוב ויסתיימו תוך כמה שבועות."

ההחלטה אף מעוררת סערה בעולם הישיבות, אך מנהל ותיק בישיבה, מבקש להרגיע מעט את הרוחות.

"אנשי חדו"ש שעתרו לבג"ץ טענו שמדובר ברבבה של בני ישיבות, אך זה לא מדוייק מדובר בהרבה פחות מכך. חשוב לשים לב לכך שתלמידים בשיעור הראשון של ישיבה גבוהה, עדיין מוגדרים כתלמידי תיכון כיתה י"ב, הפסיקה אינה נוגעת להם. כיון שהם אינם כלולים בהוראת בית המשפט.

"גם כלפי תלמידים הכלולים שהוזכרו בפסיקה, הדברים תלויים עדיין ברשימת קריטוריונים מדויקת שהצבא ייאלץ לספק כדי לקיים את הנחיות הבג"ץ. הדבר אינו תלוי רק בשנתונים בלבד אלא גם בגורמים משתנים נוספים, כך שבסופו של דבר תצומצם ההחלטה ללמיעוט של תלמידים.

עוד מוסיף הגורם: "בג"ץ עצמו מציין בהחלטתו כי היא נוגעת רק לתלמידים ששאלת הסמכות לגביהם מוטלת בספק, כלומר ברגע שיעבור בכנסת החוק שכבר נמצא בשלב ההצבעות בוועדת שקד יוכל משרד האוצר לחזור ולחדש את התקציבים לגבי תלמידים שלימודיהם בישיבה יוסדרו בחוק.

"נקודה חשובה נוספת שמן הראוי לתת עליה את הדעת היא כי מדובר בצו ביניים בלבד. ברגע שמעמדם של הבחורים יוסדר, קיים סיכוי סביר שהכספים יוחזרו רטרואקטיבית גם על החודשים שעברו. בג"ץ לא מונע ממשרד האוצר לתקצב - הוא רק מוציא צו ביניים האוסר כרגע לבצע העברות".

עם זאת אומר אותו גורם, ההחלטה עדיין תמוהה: "מדוע היה דחוף לבג"ץ להוציא צו ביניים הנוגע לזמן כה קצר? האם מדובר בהחלטה עניינית או בהחלטה שכל מטרתה היא יצירת כותרות?", הוא תוהה.

סיבה נוספת שמציינים גורמים ביהדות התורה הבוקר בכלי התקשורת, היא העובדה שהתקציב לחודש פברואר כבר עבר - ופסק בגץ רלוונטי לתקציב החודש הבא, שעד אז גם ככה יהיה כבר חוק חדש.

בג''צ תקציב אוצר בני ישיבות החלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד