י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ראביי רפורמי מותר להעלותו לתורה?

שו"ת מיוחד לרבני הגולה שנבדקו ע"י הגרז"נ גולדברג • איך ייקרא בן לאב גוי ואם יהודיה? • מה דינו של 'חדר תפילה'?

ראביי רפורמי מותר להעלותו לתורה?

האם ניתן להעלות לתורה ראביי רפורמי שנקלע לתפילה בבית כנסת אורתודוקסי? בן שנולד לאם יהודיה ואב גוי - כיצד ייקרא בעליה לתורה? כיצד לנהוג בחדר תפילה שהוקצה על ידי בית חולים כאולם תפילה לכל הדתות? האם מותר לשנות נוסח תפילה בבית כנסת לאחר שהשתנה הרכב המתפללים?

שאלות הלכתיות אלה ורבות אחרות, שמתעוררות בקרב רבני קהילות בגולה, הופנו לרבני מכון 'ארץ חמדה' בירושלים, שהוקם לשירות קהילות ישראל בחו"ל בידי הגאון הרב שאול ישראלי זצ"ל, וממנו יוצאות תשובות הלכתיות, באישור הרבנות הראשית, לרבנים וסתם עמך בכל רחבי תבל.

כל התשובות, שנכתבו ע"י אברכי מכון ארץ חמדה, נבדקו ע"י ועדה בה חברים הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג ועוד.

הבטאון 'מצב הרוח', המספר על כך בגליונו האחרון, מביא גם את התשובות לשאלות: רב רפורמי שנקלע לביכ"נ אורתודוקסי - "רב בית הכנסת הוא היחיד המוסמך לפסוק בשאלה, אך בכפוף להדרכות הלכתיות אלה: יש בעיה בהעלאת רב רפורמי לתורה, אך אם ניכר שעזב דרכו הנלוזה ורוצה להתקרב לתורה ומצוות, אפשר להעלותו ככל יהודי שאינו שומר תורה ומצוות".

בן לאם יהודיה ואב גוי - "הדרך הפשוטה והנכונה הוא לקוראו על שם אמו: משה בן שרה, למשל. כך יש לקראו בברית המילה, בכתובה ואף בגט. אך הואיל וקריאתו בשם אמו בעליה לתורה עלולה לביישו, ניתן לקראו בשם הסב (מצד אמו)".

חדר תפילה למתפללי כל הדתות - "מהפרטים בשאלה ניכר שמדובר בבית כנסת במקור, שהוסב על ידי בית החולים לחדר תפילה לכל הדתות. אין איסור שגויים יתפללו בביכ"נ לקב"ה, שנאמר: כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים, וכיוון שהמקום ביסודו היה בית כנסת יש לומר ש'הם באים בגבולנו' ואינם יכולים לאסור ביכ"נ שלנו".

שינוי נוסח תפילה לאחר שהשתנה הרכב המתפללים - "אפשר להחליף נוסח התפילה מאשכנז לספרד, אך אם השינוי עלול לגרום מחלוקות, אין לשנות".
אורתודוכסי רפורמי ארץ חמדה שאול ישראלי מראה הבזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד