י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מנקה ומבשלת? כך תשמרי על טיפוח הידיים

החשיפה למגוון רב של רכיבי מזון והשימוש המוגבר בחומרי ניקיון, מים וסבון בתקופה זו, יחד עם חום הקיץ, גורמים פעמים רבות ליובש בידיים • כך תשמרו על העור, הידיים והציפורניים

מנקה ומבשלת? כך תשמרי על טיפוח הידיים

יש דברים שלוקחים כמובנים מאליהם. כף היד שלנו, למשל. אנחנו משתמשים בה ללא הרף: כותבים, אוכלים, לוחצים, מנופפים, מקלידים ולקראת הפסח אף משפשפים, מקרצפים ומנקים. אולם, כמה עגום, אותו איבר שהוא כה חיוני ושימושי עבורנו לא מקבל מאיתנו טיפת תשומת לב.

ההבדל בין כף יד מטופחת למרושלת הוא מובהק יותר מזה שבין חושך לאור. כפות ידיים יפות מתחילות בציפורניים מטופלות במראה נקי, אסתטי ובריא ובשמירה ותחזוקה קבועה של כפות הידיים. בעת ההיערכות לפסח אנו משתמשים בהמון חומרי ניקוי שונים על בסיס כימיקלים בסיסיים ודטרגנטים כימיים הפוגעים בעיקר בכפות הידיים ומזיקים לעור ולציפורניים. בנוסף אנו נחשפים בזמן הבישולים למרכיבי מזון ותבלינים שונים ואף מאמצים את כפות הידיים שהופכות חשופות יותר ליבלות, חבלות ואלרגיות שונות.

לקראת החג והניקיונות, אנו מספקים את כל המידע על הגנת העור, הידיים והציפורניים:
חומרי הניקוי הם רק חלק קטן מהחומרים שבהם אנו משתמשים יום יום והמאזן בין התועלת לבין הנזק שבשימוש בהם הוא רק חלק ממערכת הגורמים הראויים להתייחסות. מקורו של כל חומר הוא יסודות או מינרלים בטבע, ומכאן שיש לו תפקיד חשוב בקיום הסביבה ונוכחותו משפיעה על הסביבה. בחומרי ניקוי יש להעדיף חומרים על בסיס שמנים על פני חומרים על בסיס דלקים, ולפני הכול, לעצור רגע ולחשוב מהו ניקיון.

סורינה הרשקוביץ, הכימאית הראשית ב'חלאבין': "כפות הידיים הן הראי של גופנו. הן חושפות באחת את הגיל האמיתי ומעידות רבות על הרגלינו. מדובר באזור החשוף ביותר לנזקי סביבה: קרינת שמש, חילופי מזג אויר, רוחות, חיתוכי ירקות בעלי חומציות וכמובן חומרי ניקוי. השפעות מזיקות אלו גורמות לעור הידיים להזדקן בטרם עת, מגרים אותו ופוגעים בו.

"עור כף היד נטול בלוטת חלב המפרישה סבום השומר על הלחות שבעור, לכן נוטה עור הידיים להתייבש והופך מחוספס בקלות. לקראת הפסח בו הניקיונות עומדים במרכז העניינים, נוצר מצב בו כפות הידיים נחשפות לחומרי ניקוי המכילים כימיקלים בסיסיים ודטרגנטים כימיים הפוגעים בהן ומזיקים לעור. כל מי שמנקה את ביתו ביסודיות לומד מהר מאד להשתמש בכפפות, כי החומרים היעילים פוגעים קשות בעור הידיים, כלומר הם לא כל כך ידידותיים, עיון בתווית מגלה גם חומרים מסוכנים ממש, ואף יותר מכך, כמויות מומלצות שהן לעיתים מוגזמות. אי לכך כלל חשוב ביותר הוא להקפיד על חבישת כפפות גומי בעת הניקיון, בכך תגנו על עור הידיים מכוויות כימיות בדרגות שונות. מי שרגישה לגומי יכולה להשתמש בכפפות עם בטנת כותנה. מדי פעם כמובן יש להפוך את הכפפות, לכבס אותן ולייבש היטב, כדי לנקות את הזיעה המצטברת בתוכן".

"אין חומרי ניקוי כימיים שעדיפים על חבריהם", אומרת ד"ר זהבה לבר, מומחית ברפואת עור ודרמטולוגיה קוסמטית, ומסבירה: "בין חומרי הניקוי הביתי ישנם ממיסים אורגניים, חומצות, בסיסים ודטרגנטים, שהם כולם כימיקלים חריפים. חומרי הגלם לייצורם מבוססים בעיקר על תוצרי נפט, זרחות (תחמוצות זרחן), כלור, חומצות אגרסיביות ומתכות. לחומרים הללו יכולת להיספג בגופנו ולחדור אל מחזור הדם שלנו, דרך מגע ישיר עם העור, או דרך מערכת הנשימה והריריות. כל חומרי הניקוי הם חומרים שעלולים להזיק לעור. הם נקראים ברפואת העור חומרים מגרים (איריטנטיים). ככל חומר הניקוי מרוכז יותר, הוא יגרום לנזק רב יותר בזמן קצר יותר.

"אין ספק כי חומר שנועד לפרק שומן שרוף שמצטבר על המחבת, יכול בקלות לפגוע בעורנו, ולגרום לנזק של קילוף שכבתו החיצונית עד כדי כוויה. בין סוגי החומרים ישנם כמובן הבדלים הנובעים מחוזק החומר, ריכוזו וזמן המגע שלנו איתו, אך אפילו שימוש תדיר בסבון ידיים ומים עשוי לפגוע בהגנה הטבעית של העור ולייבשו! הפגיעה הנפוצה ביותר בעת הניקיונות היא בעור- חומרי הניקיון מורידים את שכבת השומן (החלב) המגנה, וגורמים למיקרו-סדקים על פניו. העור נעשה אדום, מכווץ, 'שורף' ומיובש. כאשר זה קורה, כל דבר שנמרח יגרום לצריבה ואי נעימות ואפילו מגע עם מים פושרים עשוי לכאוב".

עור הגוף כולו מוגן בשכבה המכונה הידרו-ליפידית המשמשת כמנגנון חציצה בין העור להשפעות החיצוניות. שכבה שומנית זו מסייעת בשמירת הלחות המוענקת לעור. כאשר יש התפוגגות של המעטפת ההידרו-לפידית מתחילה הזדקנות עור ידיים מואצת.

תשכחו מה שלימדו אותנו הסבתות, שלא ידעו בזמנן על הנזק שבחומרי הניקוי, הגדול בהרבה מזה שבמעט לכלוך בריא. את הכיריים למשל, אין צורך לחטא במיני תרסיסים משוכללים. מים חמים יספיקו, ובמקרים קשים, בתוספת סבון. גם החלונות יבריקו ללא כל שימוש בכימיקלים. בשוק מופיעות כל הזמן מטליות וספוגים המיוצרים מאריגים חדישים ועושים עבודה טובה יותר בעזרת מים בלבד.

חשוב שתדעו, בשוק מוצרי הניקוי קיימים תחליפים מתונים יותר לחומצה האימתנית המיועדת להסרת כתמים קשים ופתיחת הצנרת ולמניעת הסתיידותה: מספיגים בנייר או בסמרטוט ישן את השמן מהטיגונים הרבים לחג לפני רחיצת הכלים וזורקים לאשפה. מי שצורך משקאות מוגזים יכול לנצל את המשקאות גם לשימושים טובים כמו ניקוי האסלה, וזאת במקום החומצה המדיפה ריח של סטריכנין ומזיקה מאד לעור. יש לצקת את תכולת המשקה, להמתין שעה ולשטוף.

אם בכל זאת יש פינות בהן אתם מעדיפים לקרצף ללא כפפות, ממליצה קטיה שו, כימאית ומדריכה ראשית בחברת ORLY המתמחה בפיתוח ויצור מוצרי טיפוח וטיפול ייעודיים לידיים, למרוח לפני הניקיון קרם ידיים על בסיס סיליקון. לדבריה, קרם מסוג זה ידחה את המים וישמש כמעטה הגנה לעור הידיים. עוד ציינה שו כי הרעיון לשמירת מראה ידיים צעירות הוא פשוט ויעיל: "תסתכלו על ידיים של נשים אנגליות: הן נראות צעירות ורעננות בגלל המיעוט בקדחת הניקיונות ובשל המחסור בשמש. אצלנו השמש קופחת ואחראית למראה המקומט והזקן של העור. אצל אנשים שנמצאים הרבה בנסיעות אפשר לראות שהיד שקרובה לחלון שזופה יותר ונראית מקומטת ומוכתמת".

אגב, אומרת שו, "בקרמי הידיים מצויים רכיבים בעלי כושר ריפוי ואיחוי נוגד פציעות כגון: אוריאה, אלנטואין, שמן קלנדולה ולכן חשוב מאד להקפיד על השימוש בהם. סיימתן לנקות? התחלתם לבשל! לאחר החשיפה לבצל, שום, דגים, ופעולות כמו לישת תערובת קציצות וכיוצא בזה - הידיים מקבלות ריח לא נעים ולציפורניים נצמד מעטה עיקש שחור. כדי להפיג ריח זה, שפשפו את ידיכן עם מעט מלח, ואת הציפורניים בלימון טרי, שטפו עם סבון לידיים – והידיים והציפורניים יראו ויריחו נפלא. קילפתם קישואים ועורכם נשאר מוכתם? פזרו על היד מעט סוכר ושפשפו עם לימון חצוי - כל הכתמים ירדו. טיפ זה יסייע גם למראה רך ורענן".

ד"ר קובי שמיר, מוסמך לרפואה סינית ולרוקחות קוסמטית וטכנולוג ראשי במעבדות תפוח טכנולוגיות טבעיות, מוסיף: "לצורך הגנת כפות הידיים והציפורניים יש להשתדל לרכוש מוצרי ניקיון ללא דטרגנטים וללא פראבנים, הנושאים אישור של משרד הבריאות". בנוסף הוא מציין כי יש להקפיד על שימוש בכפפות חד-פעמיות בכל פעם ששוטפים כלים ומנקים את הבית, שכן הדטרגנטים שבתכשירי הניקוי מזיקים לציפורניים ולעור כפות הידיים.

"הדטרגנטים היא קבוצה של תרכובות כימיות היעילות גם במים קשים וגם בנוכחות חומצות. רכיבים אלה פוגעים בעור ובחיידקים הידידותיים החיים עליו. יש תמיד להעדיף סבון, שהוא לרוב חומר מתכלה שמקורו בטבע. יש לקרוא את הכתוב על האריזה, על פי התקן, המרכיבים צריכים להיות מפורטים. לעיתים מצוין שסבון הכלים עשוי מ'חומרים סינתטיים פעילי שטח', זו ההגדרה של דטרגנט. לפני תחילת הניקיון מומלץ למרוח לק (אפילו שקוף) על הציפורניים, הלק מהווה חוצץ בין חומר הניקוי לציפורן ויגן עליהן.

"כאשר ישנו עיסוק רב בחומרים חריפים או חומרי ניקוי (אפילו סבון כלים) מומלץ שימוש בקרמים טיפוליים המעלים את יכולת ההגנה של העור והציפורניים. כמו כן כדאי למרוח קרם לחות רגיל על הידיים אחרי כל מגע במים ו/או סבון. אפשר להחזיק שפופרת קרם במקום נגיש כדי לא לשכוח למרוח מספר פעמים ביום. חשוב לבחור קרם ידיים שנספג היטב בעור, קרם שאינו נספג אינו יעיל. לאחר הניקיונות ובכדי לשקם, להגן ולהחזיר לעור סביב הציפורניים את השומן והלחות שאבדו לו, רצוי למרוח עליו סרום וקרם הזנה המכילים ויטמינים ומועשרים בשמנים אתריים".

אמי טוואס, מנכ"לית חברת CND פרימיום, מסכמת: "נזקי מזג האוויר, תזונה לא נכונה, שימוש חוזר במים ובחומרי ניקוי ואפילו סבון מייבשים את כפות הידיים שעורן עדין. יש לדאוג לטפל ולתחזק את כפות הידיים בקרמים עשירים ומרוכזים המחדירים לחות עמוקה לעור ועוזרים בהגנה על עור יבש וסדוק, קרמים המשלבים שמן שקדים מרגיע, שמן חוחובה או חמאת שיאה המרככים את העור ומעניקים לעור הידיים תחושת קטיפה. שימוש חוזר ונשנה בקרם הרגעה המיועד לכפות הידיים הוא אידיאלי ליצירת מראה עור צעיר יותר, רך ורענן".

בתום ניקיונות הפסח ועל מנת להבהיר ולרענן את כפות ידיים ממליצה גלי פלטינוב, קוסמטיקאית מחברת כריסטינה, על טיפ ייחודי: "יש לסחוט לימון ולהוסיף סוכר - לטבול ולעסות היטב את כפות הידיים - גם בין האצבעות. התוצאה המתקבלת: יד מעודנת וחלקה שצבעה הופך בהיר יותר. הסוכר משמש כקרם גרגרים המסיר מעור כף היד את התאים המתים וחושף עור חדש ורענן. לטיפול בכפות ידיים יבשות וסדוקות במיוחד ממליצה פלטינוב למרוח לפני השינה, מעט שמן זית. השמן ירכך את עור כפות הידיים, ירגיע אדמומיות ויחזיר להן את הלחות שאבדה להן במהלך הניקיונות והבישולים".
בישול ניקיון כוויות כף יד קרם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד