י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זהירות שמש: כך תתכוננו לשיזוף נכון

קרני השמש אינן רק מחממות ונעימות כי אם גם עלולות לגרום לכוויות, לפגיעה בעור ואף לסרטן • קחו טיפים מהאגודה למלחמה בסרטן

זהירות שמש: כך תתכוננו לשיזוף נכון
קרליין

הים קורץ לנו בשל החום והלחות, אך אינו מגן מפני קרני השמש.

בכל קיץ אנו נפגשים עם אלו שהספיקו לשרוף את עורם בשל חשיפה ממושכת תחת קרני השמש ללא מקדמי הגנה. הסכנה היא לפעמים הרבה יותר מצבע אדום לוהט: התייבשות, שלפוחיות ומכת שמש הן רק חלק מההשלכות. האגודה למלחמה בסרטן יוצאת במלחמה ונותנת טיפים והמלצות למשתזפים.

ודאי נפגשתם לא פעם עם מישהו שהלך לים וחשב "לתפוס צבע" ובמקום לקבל את הצבע המבוקש הוא חזר אדום כאש כשכל גופו שורף ומגרד, לפעמים גם ניתן לפגוש בכאלו שעברו את גבול הטעם הטוב וחזרו עם שלפוחיות ובצקות ברגליים, הכל אפשרי אם לא יודעים כמה מסוכנת השמש ונחשפים אליה ללא בקרה וללא אמצעי הגנה.

למה תמיד יש את אלו שיעשו את הטעות הזו ולפעמים יפגשו עם רופאים ואחיות על מנת להקטין את הנזק אשר גרמו לגופם?

כדי למנוע בעיות אלו מתוך אי ידיעה לפניכם כמה המלצות וטיפים מהאגודה למלחמה בסרטן.

מקדם הגנה 15 ומעלה
האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להשתמש בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה של 15 ומעלה.

מקדם ההגנה (SPF) מהווה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויות השמש הנגרמת מהקרינה, בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה.

אם, לדוגמא, לוקח לעור ללא הגנה להאדים כ- 10 דקות, השימוש בתכשיר מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה יאריך, תיאורטית, את פרק הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר למשך כ– 2.5 שעות.

פרק הזמן הנדרש להיווצרות כוויה על העור תלוי בין היתר בשעה היום בעת החשיפה לשמש, עונת השנה, עוצמת הקרינה המוחזרת וסוג העור.

על כן ההמלצה הכללית היא להשתמש בתכשיר עם מקדם הגנה 15, לפחות. מומלץ למרוח כחצי שעה לפני היציאה מהבית שכבה נדיבה של מסנן קרינה ולמרוח שוב כעבור שעתיים.

לרכוש במחיר הכדאי ביותר
קיים מגוון רחב של מוצרים ויצרנים של מסנני קרינה בישראל. רוב החברות עורכות מבצעים שונים לקראת הקיץ, מומלץ לעקוב אחר הפרסומים בכלי התקשורת ולרכוש במחיר הכדאי ביותר.

בנוסף מומלץ לדעת כי בבתי המרקחת של חלק מקופות החולים ניתן לרכוש סוגים שונים של מסנני קרינה בהנחה כל השנה.

כמו כן במסגרת מבצעי הנחה שונים לקראת הקיץ של קופות החולים ניתן ליהנות מהנחה של עד 60% מהמחיר לצרכן. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להעדיף מסנני קרינה אשר צוין במפורש כי הם מגנים מפני קרינת UVA (קרני שמש ארוכות) ומפני קרינת UVB (קרני שמש קצרות) גם יחד, למרבית היצרנים והיבואנים בישראל יש מסנני קרינה המספקים הגנה שני הסוגים.

עם זאת, חלק מהפרסומים לגבי אחוזי ההגנה עלולים להיות מבלבלים. יש לזכור כי לא קיים תכשיר המסנן 100 אחוז מהקרינה.

ככל הידוע כיום למומחי העור בארץ ובעולם, אין תכשיר המסוגל להגן על העור באופן מלא ומוחלט מפני קרינת UV.

קיימת הפרדה בין יכולת ההגנה של התכשירים מפני קרינת UVA ולבין יכולת ההגנה מפני קרינת UVB. ההגנה מפני קרינת UVB אינה מוחלטת ולא ניתן למנוע לגמרי את הפגיעה בעור, המומחים מעריכים שתכשיר עם מקדם הגנה 15 למשל עשוי לחסום כ-93% מקרינת UVB.

לגבי הגנה מפני קרינת UVA, התקן שנקבע באוסטרליה מציין הגנה של עד מקסימום 90%. בנוסף, חשוב לזכור בעת השימוש בתכשירים אלה, שההגנה היא אינדיבידואלית, ותלויה בצבע העור ובמאפייניו. מכאן נובע כי משך ההגנה על העור משתנה, ומותנה בגורמים נוספים כמו חשיפה למים, זיעה, חול שפשוף וכדומה, המפחיתים את ההגנה, שנבדקה בתנאי מעבדה ולא בחיי היום יום.

אין להסתפק במסנן קרינה
העובדות המדעיות הידועות לגבי יכולת ההגנה והמלצות היצרנים לאופן השימוש במוצרים השונים נבדקו והוכחו בתנאי מעבדה. בחיי היום יום השימוש אינו קפדני כמו במעבדה, לכן מומלץ לנהוג במשנה זהירות.

יש לזכור כי מסנני הקרינה מיועדים לשימוש רק בנוסף לשאר אמצעי ההגנה האחרים, כמו צל, שהיה מחוץ למבנה רק בשעות הבטוחות, לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00 אחר הצהריים, חבישת כובע, לבישת חולצה בעלת שרוולים, הרכבת משקפי שמש, ולא במקומם. בכל מקרה, אין ביכולתם של מסנני הקרינה להגן באופן מוחלט על העור, והם מהווים "קו הגנה אחרון".

מומלץ להשתמש בתכשירים בשנה שבה נקנו, ולכל היותר בעונה שלאחר מכן, אך מומלץ שלא לאגור אותם. חלק מהחומרים עלולים לשנות את הרכבם הכימי כעבור שנתיים, ולהפסיק להיות יעילים.

נכון להיום לא קיימת חובת סימון "טוב לשימוש עד (תאריך מסוים)", לאחריו פג תוקפו של התכשיר, על מסנני קרינה, לכן מומלץ להיות ערניים.

נכוויתם? מה לעשות? אם אתם אחרי שהייה ממושכת בחוף הים, חזרתם אדומים, עליכם להקפיד מאד בשתייה מרובה של מים ללא הפסקה.

על מנת להרגיע את העור ניתן למרוח ג'ל אלוורה המקרר ומרגיע את העור. ככל שתמרחו יותר תמנעו קילוף בשלב מאוחר יותר. לאחר כמה ימים תרגישו עקצוצים והעור יתקלף לאיטו, עדיף לתת לזמן לרפא ולהשיל את העור שנפגע. ושוב אל תשכחו לשתות והרבה. הגוף איבד נוזלים בשל השהיה הממושכת תחת קרני השמש ואתם עלולים להתייבש גם אחרי שעזבתם את חוף הים.

מילון מושגים:
UVB – קרינה על-סגולה. B – קרני שמש קצרות באורכי גל של 290 – 320 ננומטר. הן בעלות יכולת רבה יותר לגרום כוויות מאשר קרינת UVA. קרניים אלה נחשבות לגורם העיקרי להתפתחות סרטן.
נשים קיץ הגנה עור שיזוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד