י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האישה שאיתו: ציפי ואלי ישי

לציבור הכללי נראה שציפי ישי, אשתו של יו"ר ש"ס, נחבאת אל הכלים, אך מאחורי הקלעים יזמה ישי מהפכה של ממש בחברה החרדית • חדשות 2 עשו עליה כתבה מחמיאה

ציפי ואלי ישי. צילום׃  חדשות 2
ציפי ואלי ישי. צילום׃ חדשות 2



לאחר ויכוחים עם ציפי לבני ודיונים מול ציפי חוטובלי, מוצא סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי מש"ס קצת שקט בבית עם הציפי שלו - האישה שאתו.

הסיבה שלא הרבינו לשמוע על ציפי ישי נעוצה בפרשנותה השמרנית לפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה" הנובעת מטעמי צניעות. היא שומרת בקנאות על פרטיותה וממעטת לדבר עם התקשורת, אם כי בקרב הקהילה החרדית היא מוכרת היטב ולאו דווקא כ"אשתו של". בכתבה זו ננסה לפתוח צוהר לעולמה של ציפי ישי ולעמוד על אישיותה.

ציפי נולדה בנתיבות והתחנכה בסמינר "אור החיים" שבבני ברק, בו למדה בצעירותה ורכשה את מקצוע התפירה. את בעלה, אלי ישי, הכירה בשנת 1982, כנהוג בחברה החרדית, במסגרת שידוך. הוא היה בן 20, בשנתו האחרונה לשירות הצבאי כמש"ק דת ביחידת תובלה, והיא - בת 18, בוגרת תיכון.

לאחר סדרת פגישות שארכה כשלושה חודשים התחתנו השניים וכיום הם נשואים למעלה מ-20 שנה. לאחר שסיים אלי את שירותו הצבאי, עבר הזוג הצעיר לגור בשכונת רמות בירושלים, בין היתר על מנת לאפשר לאלי לפתוח בקריירה פוליטית כעוזרו של סגן ראש העיר ונציג ש"ס במועצת ירושלים דאז, ניסים זאב.


"יש ביניהם זוגיות מאוד טובה"

"ציפי מאוד גאה בבעלה, מעודדת ותומכת בו, אך לא מתערבת בענייניו הפוליטיים", מסביר דובר תנועת ש"ס לשעבר, איציק סודרי. "אם כי כשהוא מגיע הביתה אחרי יום ארוך הם מדברים ומתייעצים, יש ביניהם זוגיות מאוד טובה. גם אלי מצידו מדרבן אותה כל הזמן לפעילות ומשתדל לסייע לה. כ'אשתו של' היא נמצאת באופן טבעי בעמדת כוח ואם אפשר לווסת את זה למקומות טובים אז אדרבה".

ואכן ציפי פועלת רבות למען קידום השוויון כלפי נשים בחברה ומעודדת את השכלתן והשתלבותן בתעסוקה: בסוף שנות ה-90 היא הקימה את ארגון הצדקה "תפארת חן" אותו היא מנהלת לאורך השנים, אשר אחת ממטרותיו העיקריות היא ללוות ולתמוך כלכלית בכלות נזקקות לקראת החתונה.

הארגון נרתם גם לסייע לזוגות צעירים לרכוש מוצרי חשמל ביתיים ולמתן תרומות, בין היתר חלוקת סלי מזון בערבי חגים וערכות בתי-ספר בתחילת שנת הלימודים. במסגרת עבודתה, מרבה ציפי לנסוע בכל רחבי הארץ, לנהל משאים ומתנים לקבלת מוצרים בהנחה ולטפל ביחסי הציבור של הארגון.


עוד מקצועות לנשים פרט להוראה ותפירה

במקביל לכך, פועלת ישי לקידום נשים צעירות בגילאי התיכון. לפני כשמונה שנים החלה תהליך פורץ גבולות במהלכו ערערה את שמרנותם של הסמינרים הממוסדים של בית יעקב (רשת בתי ספר חרדית לבנות): עד לשינוי שהנהיגה, לא עמדו בפני נערה חרדית שפנתה למסלול לימודים מקצועי חלופות פרט ללימודי הוראה או תפירה וכתוצאה מכך מאות הנשים שסיימו את הלימודים התקשו למצוא עבודה עקב מספר המקומות המוגבל.

ציפי יצרה מציאות חדשה בקרב הציבור החרדי תוך הקפדה על שמירת רמת לימודים גבוהה ועל השם הטוב של המוסדות והעובדים. "כאב לי", אמרה בראיון נדיר לעיתון 'הארץ', "כשראיתי מורה שעובדת בעבודה מזדמנת, מוכרת או קופאית למשל. אמרתי לעצמי, אנחנו נמצאים בעידן חדש, יש מקצועות מגוונים, למה לא לנצל את כישוריהן של הבנות החרדיות ולהקנות להן עוד ידע שיתאים לתקופה הנוכחית? מה שהיה חשוב לי, זה להקנות מקצוע בתיכון כדי שכאשר הבנות יתחתנו ולא ימשיכו ללמוד, תהיה להן תעודה ביד ואפשרות להתפרנס בכבוד".

ישי קבעה כי בבתי הספר שלה ילמדו בנות מזרחיות בלבד - מעין אפליה מתקנת לכך שלא מקבלים בנות ממוצא מזרחי לסמינרים החרדיים מעבר למכסה מסוימת, במטרה להגביר את הגאווה במורשת הספרדית. בית הספר "אור מרגלית" בבאר שבע היה הראשון שלקחה תחת חסותה והוא היחיד בו ניגשות התלמידות לבחינות בגרות, שכן בירושלים ובבני ברק הרבנים אוסרים על כך.


הרב ביקש שהנשים יירתמו לקמפיין הבחירות

יחד עם זאת, היא יצרה שותפות עם רשת חילונית של בתי ספר מקצועיים בשם "עתיד" שבבעלותה שניים מבתי הספר הנכללים ברשת של ציפי והם: "עטרת חן" בירושלים ו"עטרת רחל" בבני ברק, בהם היא חושפת את הבנות ללימודים עיוניים ולתכנים מיוחדים נוספים.

"יש פוטנציאל גדול בסקטור החרדי", הסבירה ציפי באחת ההזדמנויות את המניעים לפעילותה. "יש הרבה כוח ויכולת לנשים, אם רוצים שתתרחב תעסוקת נשים חרדיות וגם הלימודים, צריך לעשות התאמה תרבותית. אם לא תהיה התאמה תרבותית לא יהיו שינויים בחברה בישראל. המסגרות החדשות ממוקדות לצורך זה, יש הקשבה לצרכים, ויש גם הבנה. זה מה שאפשר את השדרוג הזה".

בנוסף לכך מונתה ציפי בנובמבר 2002 לתפקיד יו"ר מטה הנשים של סיעת ש"ס, זאת בעקבות קריאתו של הרב עובדיה יוסף לציבור הנשים לקחת חלק פעיל בבחירות. "זוהי הקדנציה השלישית של מטה הנשים", סיפרה ישי באחד הראיונות. "הראשונה הייתה בתקופת שרון, וגם אז הלכנו במלוא עוצמתנו, אבל עוד לא היה לנו מתחם משלנו. בבחירות הקודמות עבדנו על אש נמוכה יותר, אבל הפעם, בעזרת השם, קיבלתי קריאה אישית ממרן (הרב עובדיה יוסף). הוא אמר לבעלי - 'תבקש מציפורה שייצאו ויתחילו לפעול'. הוא פנה אל הנשים ישירות, וכאשר הרב מבקש זה הרבה יותר עוצמתי. אף אחת לא שואלת שאלות, כולן נרתמות", העידה.


יזמה תפילה המונית לשחרור גלעד שליט

אחת המטרות הגלויות של מטה הנשים היא הרחבת מעגלי הצבעה גם מעבר לציבור המובן מאליו, אם כי יחד עם זאת הן פועלות בתחומים נוספים ומגוונים. במהלך מערכת הבחירות האחרונה למשל, החליטה ציפי על הקפאת כל מסעות השכנוע למיניהם ובחרה להתרכז בארגון תפילה המונית למען שחרורו של גלעד שליט.

לבקשתו של נועם שליט, אביו של גלעד, הפך נושא התפילה לשלומם של כל החיילים הלוחמים בשדה הקרב. בראיון לקראת העצרת אמרה כי "אנו מאמינות בכוחה של תפילת נשים. בימים המיוחדים שאנו מארגנות, כל הנשים שאוהדות את ש"ס פועלות ומתפללות ביחד".

ציפי ישי היא אכן אישה עסוקה העובדת, בדומה לבעלה, מסביב לשעון, אך הנתון המדהים באמת הוא שהיא עושה את כל זה בעודה אם לשבעה ילדים (הגדולה בת 20 והקטן בן 5) וסבתא לנכד. "היא נושאת בעומס הבית והמטלות הציבוריות ואין ספק שזה לא פשוט", מגלה לנו איציק סודרי. "היא לא מלקקת דבש, אבל רואה בזה שליחות חשובה ומקבלת את כל הקושי באהבה ובהבנה".

קישורים:
מקור: מאקו
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד