י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גפני או נהרי: הגר"י סילמן יכריע

המאבק בין יו"ר ועדת הכספים משה גפני לשר משולם נהרי על 'חוק נהרי' - חדש או מתוקן - יעבור להכרעת הגר"י סילמן. פשרה מסתמנת: גם החוק החדש ייקרא על שמו של נהרי • פרסום ראשון

יכריע. הגר"י סילמן
יכריע. הגר"י סילמן

'חוק גפני' שידון השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה כתחליף ל'חוק נהרי', המלא בחורים משפטיים, גרם להעצמת המתח בין השר ללא תיק לבין יו"ר ועדת הכספים.

גפני, שמתהדר כי החוק אותו הוא יוזם נעשה בתיאום עם חבריו לסיעה המאוחדת; ראשי ש"ס שהעניקו את ברכתם השקטה; ראשי השלטון המקומי ויו"ר ועדת החינוך ח"כ זבולון אורלב - אינו מתכוון לסגת מהגשת מהחוק בגלל אי אלו טרוניות של עמיתו, השר מהסיעה השכנה.


כתבות קודמות בנושא:
יו"ר עם ערך מוסף
גפני: "כסף לת"תים או פרישה מהממשלה!"


ליבת המחלוקת בין השניים הם מספר דברים עקרוניים: על פי הצעת החוק החדשה, המוסדות החרדיים יזכו לתקצוב של 100% משעות הלימוד, בעוד שלפי 'חוק נהרי' (המחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות חרדיים וחילוניים, המוגדרים כמוכרים שאינם רשמיים) הם זכו רק בתקצוב של 75% מהשעות.

על פי ההערכות, מדובר בתוספת של כ-95 מיליון שקל בסך הכל מתקציב הרשויות למוסדות אלה. על פי נתוני מערכת החינוך, בבתי הספר של 'החינוך העצמאי' ו'מעיין החינוך התורני' לומדים כיום כ-100,000 תלמידים.

'חוק נהרי' מתהדר בכך שהוא נועד לחייב רשויות לתקצב מוסדות חרדיים המוגדרים 'מוכר שאינו רשמי'. הצעת החוק החדשה של ח"כ גפני עלולה לפגוע במוסדות שאינם כלולים בה, ומוגדרים 'חינוך מוכר שאינו רשמי'. בין מוסדות אלה: מוסדות חב"ד ו'חדרים' פרטיים.

המחלוקת בין השניים, שנדמה כי הפכה ליריבות אישית, עלתה בימים האחרונים שלב. השר נהרי ביקש מרבו, הגר"ש בעדני, שיפנה אל הגראי"ל שטיינמן, על מנת לבקש ממנו שיורה לגפני לסגת מחקיקת החוק. לטענת נהרי, עדיף לתקן את הליקויים ב'חוק נהרי', מאשר להחריבו לחלוטין.

הגר"ש בעדני אכן הגיע אל הגראי"ל שטיינמן ביום ה' האחרון ושוחח עמו על המחלוקת בין שני הפוליטיקאים.

ביום ו', בשעות הצהריים, הגיע הגר"י סילמן (שחזר בבוקרו של אותו יום מביקור בחריש), אל הגראי"ל שטיינמן, שביקש ממנו לשמש כבורר בין שני הניצים - וההחלטה שתתקבל, מוסכמת גם עליו.

ואכן, הגר"י סילמן נפגש כבר ביום ו' האחרון עם ח"כ משה גפני, ושמע ממנו על פרטי הצעת החוק. בימים הקרובים צפוי הגר"י סילמן להיפגש עם השר משום נהרי.

אחד מן הגורמים הקרובים לפרשה אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "הפשרה המסתמנת היא להכניס את נהרי לחוק החדש, ולתת לו יד חופשית בניסוח החוק. ח"כ גפני כבר הביע את הסכמתו לעניין, ומשכך החוק ייקרא: 'חוק נהרי וגפני'".

ובא ציון גואל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד